Varmblod+fjording korsning...

Sv: Varmblod+fjording korsning...

Dom flesta jag känner på vår holme som har ridtravare så är oxå seriösa men sedan finns det ju undantag oxå.

Får se hur jag gör om jag säljer den i tidig ålder eller om jag behåller den o rider in den för att sedan sälja den. de återstår att se.

Korsningar är de inget fel på tycker jag iaf bara man ser att dom har bra exteriör (modern o fadern) o att de inte är så mega skillnad i storleken. hört talas om shettis/halvblod korsning, men den blev en riktigt trevlig ridponny :)

Jag blev nog fundersam om Lilja va dräktig eller ej då hon brunsta nån dag efter betäckning och se brunsta när hon kom till betet för 2 månader sen.

men hon har som sagt börjat fylla o e stor om magen :)

Jag har träffat och jobbat med en mycket trevlig korsning fjording/varmblodstravare. Spontant tyckte jag att den såg ut ungefär som en musblack PRE, när jag såg den första gången och blev mycket förvånad när jag fick höra vad det var för korsning. Den var högbent och högrest med en mycket bra överlinje och den rörde sej också helt ok. Trevlig att rida och utbilda!

Tja, Isco har ju prestationshärstamning i alla fall, hans pappa Mimer tävlar svår klass körning och mamma Isa har placeringar i både körning och hoppning. :laugh:

Och de e mitt sto som du nämner..

Jag menade absolut inget illa med det. Kanske var fel smiley, men jag var mest bara nyfiken.:)

Som så många andra har sagt här, så förekommer det ibland misslyckade korsningar, och jag har sett endel såna. Speciellt ser man ju dem på annons där de tycks vara rätt svårsålda tyvärr.

Om du tänker behålla den själv så är det ju lugnt, men tänker du sälja den så är det antagligen lättast som grundutbildad 3-4 åring. Bra är ju också om du hunnit få tävlingsresultat på mamman, då har man ju lite mera att gå på!:idea:

När beräknar ni att fölet kommer? Vet du datum/vecka hon är betäckt?

Hoppas fölningen går bra!

/Luna 10 med 2 finnhästar i grannbyn

Överraskande nog har jag bara sett väldigt trevliga fjordkorsningar, de verkar inte alls bli tunga även om det är 50%, sett flera bra hopponnyer som är korsat med t.ex russ, arab, welsh m.m

Det verkar ju jättebra!

Luna 10...ang din smajle..Varför skulle det vara negativt om hon får ett föl efter varmblod/fjord?? Blir byn smutskastad då eller?? Min kille som jag hade var faktiskt väldigt fin.. min hovslagare tyckte att jag skulle ha honom kvar och rida in, men tyvärr hade jag ingen plats kvar för honom då detta föl var helt oplanerat.. har fått en del skit här på buke under den tiden om varför jag inte tog bort fostret o.s.v.....

Som sagt, det här med smajlisar är inte lätt, och min tanke var mest att jag sett flera korsningsföl som förekommer på annons månad efter månad.
Jag var som sagt mest nyfiken på hur hästen kan tänkas bli.

Med tanke på att det föds mindre hållbara och lyckade hästar även efter renrasig och välplanerad avel så är det ju ett ännu större lotteri att para två individer av olika ras där ingendera dessutom har så mycket av resultat att visa upp.

Det var mest så jag tänkte:idea:.

Jag blev nog fundersam om Lilja va dräktig eller ej då hon brunsta nån dag efter betäckning och se brunsta när hon kom till betet för 2 månader sen.

men hon har som sagt börjat fylla o e stor om magen

Men har du dräktighetsundersökt? Tänker bara så det inte är tvillingar eller så. Iofs är det ju väldigt mycket försent att göra nånting åt nu, men då är man ju förberedd i alla fall.

Eller syns det utanpå om det är tvillingar, blir hästen JÄTTEstor?
Nån som vet? Visst var det nån häst här på Buke som fick tvillingar i år?

Jag menade absolut inget illa med det. Kanske var fel smiley, men jag var mest bara nyfiken.:)

Som så många andra har sagt här, så förekommer det ibland misslyckade korsningar, och jag har sett endel såna. Speciellt ser man ju dem på annons där de tycks vara rätt svårsålda tyvärr.

Om du tänker behålla den själv så är det ju lugnt, men tänker du sälja den så är det antagligen lättast som grundutbildad 3-4 åring. Bra är ju också om du hunnit få tävlingsresultat på mamman, då har man ju lite mera att gå på!:idea:

När beräknar ni att fölet kommer? Vet du datum/vecka hon är betäckt?

Hoppas fölningen går bra!

/Luna 10 med 2 finnhästar i grannbyn

Ingen fara :)

Har inte exakt datum då jag glömde bort att skriva upp det.
men det ska iaf komma i augusti

Blir nog att behålla eller sälja som grundutbildad.

:)

Men har du dräktighetsundersökt? Tänker bara så det inte är tvillingar eller så. Iofs är det ju väldigt mycket försent att göra nånting åt nu, men då är man ju förberedd i alla fall.

Eller syns det utanpå om det är tvillingar, blir hästen JÄTTEstor?
Nån som vet? Visst var det nån häst här på Buke som fick tvillingar i år?

Hon e stor om magen men inte som fjordingen i geta som väntar föl eller har fått? o hon e stoooor.

Nej hon är inte dräktighets undersökt då hon brunsta veckan efter betäckning. o sen brunsta hon när hon kom till saltvik med.

men fick höra för inte så längesen att ston kan brunsta vid dräktighet.

Jo de va en som fick tvillingar, men hon hade undersökt sitt sto men de missades iaf trots noga kontroller.

Då har jag mer dålig erfarenhet av en sådan korsning, d-ponny.
Fick mycket från fjordingen exteriört även ränderna på benen.
Klumpig i sitt sätt o inga bra gångarter. Svårt för galopp.
Ung tonårstjej som hade honom med hjälp av mamma (ej hästvan) och det blev inte bra.
Stark som en fjording med travarens vilja gjorde att han blev svår att hantera i mellanåt.

// Linda

Men dåliga gångarter är ju som tur är inte "typiskt fjordhäst", men visst finns det misslyckade korsningar. Jag är ändå för rasavel, det finns så många raser så man behöver inte med flit skapa korsningar som man inte vet hur resultatet blir.
Tråkigt att det gick så för er, men det kanske det hade gjort med en annan häst med, av egen erfarenhet brukar det inte vara hästen som orsakar problemen, ta inte illa upp, men när jag var ung och oerfaren hade det inte heller spelat roll vilken häst jag hade gett mig på :)

Skriver lite allmänt .Korsningar får en vitalare genuppsättning och åtminstone bland kor o svin bättre hållbarhet och är allmänt friskare .framför allt om man betäcker ston i en ras med smal avelsbas och hög inavels grad borde lämpligt valda avelsdjur ha bättre förutsättningar att producera bra bruksdjur .

det må stämma till viss del men samtidigt blandar du ju så du inte vet vad resultatet blir, du kan aldrig säga att ett blandisföl får ex. gångarterna från pappa men huvudet från sin mor, det är ju rena rama slumpen (som avel redan är i sig med renrasiga djur).

Nu är ju fjordhästen en frisk ras i sig så därför tycker jag inte att argument med vitala genuppsättningar är så slående så man ska satsa på buskavel för att "det blir så bra". däremot finns det ju lyckade korsningar, och ibland så blir det bara fel och då får man göra det bästa av det och även dessa hästar behöver ju kärlek och omvårdnad.

De håller jag helt med dig om.

De e som i travvärlden oxå. bara för att man har ett topp stammat sto betäckt med en topp stammad hingst som dragit in massor av pengar så betyder de inte att just de fölet bli en bra travhäst i vuxen ålder.

men allt är ju mer eller mindre ett lotteri

Det är inte helt och hållet ett lotteri. Är man medveten om avelsdjurens individuella egenskaper och vad deras stam har lämnat kan man många gånger förvänta sig det man får.

Mitt eget sto har tre avkommor och ingen av dem är en riktig överraskning utan blev som förväntat. Jag kan också dra slutsatser om vad hon lämnar vidare och vad som kommer från hingsten. T ex så är alla tre olika i temperamentet vilket är lite lustigt eftersom de uppfostrats av samma mamma.

Jag håller med Görel här, det var kanske svamligt formulerat av mig men därför är jag FÖR rasavel, för att man har en npgorlunda kontroll av vad som blir resultatet, jämfört med korsningsaveln.

och för att utveckla vad jag menar med att avel är slumpmässig är ju de egeneksaperna man inte kan påverka, storlek, kön, färgen (ofta i alla fall). Men man kan ju välja föräldrardjur med de egeneskaperna man önskar sig och då av samma ras för att lyckas med kombinationen, ofta finns det ju andra avkommor att se och hur de har blivit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka