varmblod- är väl som andra hästar?

Turnar0und

Trådstartare
Jag letar medryttarhäst, och har hittat några varmblod bla.
Men min kompis säger då: Usch, ett varmblod, dom kan man ju bara rida ut på.

Stämmer detta, eller är det bara någonting hon har fått för sig?
Jag skulle nämligen gärna vilja komma ut på någon liten dressyr/hopptävling, om jag fick häst..

:confused:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Turnar0und skrev:
Jag letar medryttarhäst, och har hittat några varmblod bla.
Men min kompis säger då: Usch, ett varmblod, dom kan man ju bara rida ut på.

Stämmer detta, eller är det bara någonting hon har fått för sig?
Jag skulle nämligen gärna vilja komma ut på någon liten dressyr/hopptävling, om jag fick häst..

:confused:

Du får väl åka dit och pröva. Bilda dig sedan din egen uppfattning om hästen.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

mm det är ju bäst.

Men jag har aldrig hört något sånt, tyckte bara att det lät så konstigt. Så jag undrade vad ni hade för "åsikter".. :smirk:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

En vanlig kommentar tyvärr, från många som rider tex hbl och mer "vanliga" ridhästar.. Grejen är ju den att alla hästar är individer och därmed olika, det finns varmblod, travare som verkligen kan bära sig, men sen finns det många ridtravare som går lite mer i sin naturliga form, dvs högt med huvudet, länger ut benen, framåt/bakåt, många passar, en del har t o m fallenhet för tölt och många har tyvärr svårt för galoppen, den vill ju inte en travuppfödare träna upp, för dom är ju avlade för att kunna trava fort på banan. Själv har jag haft både ridponnykorsning, hbl och vbl. Alla helt underbara :love: ridhästar som jag både hoppade och galopperade med, men man får oxå komma ihåg att det är olika raser med olika förutsättningar.. ;)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Varmblodstravaren är ju avlad för att trava fort och är då lite annorlunda byggd än hästar av "ridhästtyp". De är byggda för att få rätt jämvikt på bak och framdelen i den formen dom ska arbeta i (skjuta på och resa huvudet). Därför kan dom ha svårare att komma under sig med bakbenen än tex halvblod som är avlad för det. Men smatidigt finns det ju många varmblod som funkar jättebra som ridhäst. Det du kan kolla efter är att dom har bra "ridhästexteriör". Du kan ju självklart dressyra och hoppa med ett varmblod men kanske inte så långt upp i klasserna när det gäller tävling. Är du inte intresserad av att tävla på hög nivå tycker jag du ska leta efter en häst du trivs med vare sig det är ett halvblod, tinker eller varmblodstravare.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

rider hon bara på kallblod eller ponnyer??
eftersom varmblod inte är bra..

eller menar hon varmblodig travare?
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Det är mer jobb med en varmblodstravare om den inte är riktigt bra utbildad redan. Är man inte duktig på att utbilda häst, och inte har nån vana alls av travare så är det lätt hänt att man inte får så mycket resultat.
Vill man ut och tävla SMÅ dressyr och hopptävlingar så kan man mycket väl ha en travare, bara den kan galoppera annars funkar inte dressyren.. Men vill man ut på lite större evenemang är det svårt att konkurrera främst i dressyr då, med en travhäst, om den inte är väldigt bra.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

stall banal skrev:
En vanlig kommentar tyvärr, från många som rider tex hbl och mer "vanliga" ridhästar.. Grejen är ju den att alla hästar är individer och därmed olika, det finns varmblod, travare som verkligen kan bära sig, men sen finns det många ridtravare som går lite mer i sin naturliga form, dvs högt med huvudet, länger ut benen, framåt/bakåt, många passar, en del har t o m fallenhet för tölt och många har tyvärr svårt för galoppen, den vill ju inte en travuppfödare träna upp, för dom är ju avlade för att kunna trava fort på banan. Själv har jag haft både ridponnykorsning, hbl och vbl. Alla helt underbara :love: ridhästar som jag både hoppade och galopperade med, men man får oxå komma ihåg att det är olika raser med olika förutsättningar.. ;)

Jättesnällt att du svarade :)

Jag hänger med på vad du menar, att alla hästar är ju olika individer, och har lät/svårt för olika saker. :)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Nora skrev:
Varmblodstravaren är ju avlad för att trava fort och är då lite annorlunda byggd än hästar av "ridhästtyp". De är byggda för att få rätt jämvikt på bak och framdelen i den formen dom ska arbeta i (skjuta på och resa huvudet). Därför kan dom ha svårare att komma under sig med bakbenen än tex halvblod som är avlad för det. Men smatidigt finns det ju många varmblod som funkar jättebra som ridhäst. Det du kan kolla efter är att dom har bra "ridhästexteriör". Du kan ju självklart dressyra och hoppa med ett varmblod men kanske inte så långt upp i klasserna när det gäller tävling. Är du inte intresserad av att tävla på hög nivå tycker jag du ska leta efter en häst du trivs med vare sig det är ett halvblod, tinker eller varmblodstravare.

Nej, jag är inte intresserad av så svåra klasser=)

Men, nu kommer nästa dumma fråga dåra (fast alla frågor är väl bra, utom dom dumma?) :
En "ridhästtyp"? är det den som är "hög" rektangulär, eller "lång"? eller är det inte det som avgör?
:confused:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

sweep skrev:
rider hon bara på kallblod eller ponnyer??
eftersom varmblod inte är bra..

eller menar hon varmblodig travare?

å, vamblodig travare. Lite otydligt av mej :o
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag är inte rätt person att svara på vad som är "rätt" exteriör, el mer ridhäst. Jag har ett hbl sto nu och om jag jämför henne (även min gamla hbl-valack som är borta nu) med vbl-travaren jag hade så var dom väldigt lika i exteriören. Travaren var lite mer "äldre" hbl i typen än vad många andra vbl är, han var grov och inte så långsmal, men när jag köpte honom så såg han ut lite som en älg, 4 höga ben, jättehuvud och långsmal.. Jag red honom både för instruktör då vi hoppade, men väldigt mkt i kuperad terräng. Klättrade mycket, efter ca 6 månader så var han ordentligt musklad och såg helt annorlunda ut i kroppen. Han hade lättare för hö galopp än vä, men ute i naturen så galopperade han friskt, det var mest i övergången trav-galopp, som man var tvungen att plocka tillbaka honom ordentligt för att det skulle gå att fatta galopp, annars blev det lätt fart och släng trav.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Turnar0und skrev:
Jag letar medryttarhäst, och har hittat några varmblod bla.
Men min kompis säger då: Usch, ett varmblod, dom kan man ju bara rida ut på.

Stämmer detta, eller är det bara någonting hon har fått för sig?
Jag skulle nämligen gärna vilja komma ut på någon liten dressyr/hopptävling, om jag fick häst..

:confused:


Jag tycker som andra säger. Att bilda dig du en egen uppfattning. De som säger att varmblod inte duger till annat än springa på banan och lufsa i skogen, för att de är framavlade till att springa fort framför vagn, det är ofta såna som inte är fullärda ryttare :smirk: . En fullärd ryttare, ska kunna rida alla typer av hästar, så jag är iofs inte heller fullärd, för jag kan inte rida överheta och för stora hästar. Men jag har PROVAT och DÄRFÖR är jag medveten om det ;) Jag har dessutom ridit flera travare och kanske haft väldig tur med dem, för jag har då tyckt att det varit supertrevliga och schyssta hästar som varit väldigt måna om att "försöka" göra rätt. Jag har ridit dem motsvarande LB/LA gamla dressyrprogrammen i form som dressyrdomare jag haft som tränare varit nöjda med, samt hoppat 80-90 cm och suttit kvar... :rofl: Jag har aldrig varit hoppryttare.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Ja jag vet, lite mkt mage på båda två :smirk: ;)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Varmblodstravare har generellt fått ett dåligt rykte, men jag tror att det beror på att allt för många hästar som avslutat sin travkarriär inte får någon ordentlig ridutbildning. Utan de slängs ut som "ridhästar", eller som det kan kallas för att frångå faktum, "promenadhästar."
Men - utbildar man travaren från grunden i ridning, ungefär som att börja med en unghäst, då tror jag att de flesta hästar har en mkt god chans att bli trtevliga ridhästar (på riktigt.. :smirk: )
Sen är de givetvis individer med olika lämplighet för det ena eller det andra - PRECIS som med halvblod och andra "finare" raser.

Att en varmblodstravare inte kan ingå i den nationella eliten i någon ridgren är knappt värt att diskuteras - dit är det mkt få exemplar som klarar sig.
Jämför även hur många kallblod som tävlas i höga klasser? Ändå är vi många som erkänner dessa raser som mysiga ridhästar - även på ridbanan.

Men väl kan man få en mkt trevlig ridhäst och även framgångsrikt tävla på lägre nivå även med en travare.
Mitt varmblodssto (20 år fyllda i år) har i yngre år tävlat LA dressyr och kan galoppombyten, passage och fram-/bakdelsvändingar och har fått BRA poäng för både rörelser och galoppen i protokoll.
 
Senast ändrad:
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

har inte orkat läsa allt men jag såg på barbacka igår, och jag skulle bara vilja meddela dig att ROBIN Z ÄR ETT VARMBLOD! så det så.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

men nu menade trådskaparen VARMBLODIG TRAVARE :smirk:

ta dig tid nästa gång och LÄS så vet du vad som diskuteras
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

de tär inge fel på varmblod, bara man har tid att lägga ner på dom. dom har ju ett helt annat tempo än vad ska man kalla det "vanliga" hästar, för dom är ju bara tränade att springa för livet och lite till.. en travare har ju kanske inte lust att gå efter en annan häst utan ska vara först, och stressar hela tiden, har man bara mycket tid och tålamod så går nog det mesta! Lycka till iallafall
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 503
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 710
Senast: linnsan
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp