Värmande foder

the_connemara

Trådstartare
Blev för mycket spinn off på täckestråden så jag ställer min fråga här i stället.

I de artiklar som cirkulerar här just nu så nämns det ofta att "hästar som tränas fodras mer och ämnesomsättningen bidrar därför med mer energi varpå dessa hästar behöver mindre täcke". Men denna energin som bildas av ämnesomsättningen, är inte den borträknad (eller tillag kanske man ska säga) i hästens behov redan? Varför är den i sådana fall inte det?

Energi som förloras med träck, urin o tarmgaser bla har det ju tagits hänsyn till när man räknar ut hästen underhållsbehov. Varför lägger man automatisk inte till X J per Y kg foder eller något? Eller ger olika foder så olika värmetillskott när de förbränns? Och hur stor är eg tillförslen av värme från ämnesomsättningen? Är den rakt av liktydig med att hästen behöver X kg extra hö när det sjunker 10 grader?

För jag får faktist inte ihop det om det nu inte är så att kraftfoder ger sååååå mycket mer värme i ämnesomsättningen. OCH att man rakt av säger att tränande/tävlande hästar är så många gånger mer kraftfoder än hästar på lägre träningsintensitet.

Om den tävlande hästen har ett superhö o klarar sig på exakt samma kraftfodergiva som den vilande, vem producerar då mest värme (behöver minst täcke?)?

För grunden måste väl ändå vara att man antar att ALLA hästar oavsett tillstånd får tillräckligt mer grovfoder så att de tuggar o smälter mat större delen av dygnet samt jämnt föredelat över dygnet? Hur kan det då göra så stor skillnad att de nämns i varenda artikel? (ja jag tycker alla verkar ha samma källor/bygga på varandra men likväl - det nämns varje gång)

Ser framemot svar för detta har stört mig ett bra tag nu :bump:

Sv: Värmande foder

Enligt mina böcker så medför kraftfoder att den lägre kritiska temperaturen (LCT)inte är lika låg som när hästen äter grovfoder. Det har med ämnesomsättningen att göra. Hö tar längre tid för kroppen att bearbeta än kraftfoder vilket medför att hö ger större mängd värme än samma energiinnehåll i kraftfoder. Hö är alltså en effektivare värmekälla oavsett energiinnehåll. LCT för hö är ca -10grader celcius. Det betyder att hästen inte behöver använda energin i fodret för uppvärmning av kroppen förrän utetemperaturen sjunker under -10 grader.

Svaret på din fråga torde därför vara: Om en häst i tävlingsträning får exakt samma foderstat som en häst i fritidsträning produceras samma mängd värme. Energiöverskottet som blir för hästen i fritidsträning blir till fett. Ingen av hästarna behöver täcke (hårddraget) så länge de inte går ute under temperaturförhållanden under -10 grader.

Den energi som går åt för att hålla värmen när temperaturen hamnar under LCT kan fritidsträningshästen ta från energiöverskottet, medan den tävlande hästen kan behöva täcke för att energin ska kunna tas till arbetet och inte till hästens behov att hålla värmen.

Alltså temperaturer över -10 = inte täcke på någon, temperaturer under -10 = eventuellt täcke på tävlingshästen alternativt mer mat.

Att man inte tagit med värmeavgivning i energiförlusterna beror nog på att man räknar med att hästarna i allmänhet inte befinner sig i klimat där temperaturen hamnar undet LCT. Och tänker man efter så är det nog inte så många som gör det heller (globalt sett).:cool:

Men då tycker ju du precis som jag trodde det var. Men artiklarna säger annorlunda? *förvirrad*

Tack för välformulerat svar :)

Kan ju vara så att man i artiklarna menar att folk ger hästen mer mat än den egentligen behöver även om de inte säger det rätt ut. Ofta är det ju så att hästar i träning anses arbeta hårdare än vad de egentligen gör. Täcken behöver ju sällan hästar, det är ju mest för att det är smidigt för oss egentligen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 523
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama