Varmande eller kylande liniment efter hoppning?

W

wannehavefun

Vilket liniment använder ni efter träning?
Om ni vill ha det i förebyggande, vilket är det då?
varm eller kallt?

Sv: Varmande eller kylande liniment efter hoppning?

Jag har använt lite olika. Provar mej fram så att säga :)
Just nu använder jag inte liniment på fram utan lindar med BoT där ist, och har arnikagel på bakbenen. Lindar jag inte så har jag även arnikan på fram.

Vi har varmt hela ryggen och korset, insidan av bakknäna samt bogen. Kylande på samtliga ben, knä/has ner till hoven.

Kylande vid svullnad eller på tex varma överben. Annars värmande (Arnika) om jag inte har magnetpaddar, på ben och rygg/ländrygg.

Varför använder ni linniment? Svullnader??
Jag använder Typ aldrig lininmen och min hästb har alldrig haft svullnader lr liknande, bara ett ryggont i sommras men de va pg av regnet!:confused:

Arnika Gel och Blue Lotion eller vad det heter.

för jag menar varmt borde ju vara bra för att inte "stelna till" men kallt är ju bra för att kyla ner snullnader, men varför tar man kallt om hästen inte är svullen, tex som fälttävlandsryttarna gör med kyllera...
alltså vad är bäst efter hårt hoppass elelr tävling?

jag kyler benen med liniment Blue Lotion och ryggen värmande med Arnika

BoT eller kylbalsam på benen (beror på om de ska lindas eller typ ut i hagen...

arnika innan träning på muskler å kylbalsam efter...

När jag har ridit ett hårdare pass så har jag oftast på isbalsam på benen (förebyggande för eventuell små skador som hänt under passet) efter någon timme när kylan har släppt så lindar jag med BoT. På ryggen har jag BoT mellan 30-60 minuter och är det kallare ute så har jag hals täcke på ett tag så hon inte stelnar till varken i ryggen eller nacken.
Jag vet inte hur mycket det här hjälper eller är rätt osv men jag tycker det funkar bra och det är så jag resonerar iaf.

Vi brukar ta Kyllera på benen och Liniment på ryggen

Efter ett drygare pass använder jag Blue Lotion (kylande) på benen, samt Arnika (värmande) på ryggen.

Jag använder värmande Arnika på ryggen, korset. Och BoT padar m. lindor fram och kylande liniment bak. Ska dock börja med kyllera då jag inte tycker linimentet ger ngn effekt.

Efter riktigt hård anstängning kyla med isbalsam på senor knä och has. Efter 30 min linda med BoT. Arnika Gel på rygg och kors.Vid vanlig hoppträning Blue Lotion liniment och BoT.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 505
Senast: Otherside
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
768
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka