Vårmammor 2010 del 13 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 13 <3

Då är det kanske inte ekonmin som är det värsta... Det kanske är det dåliga samvetet...
Fundera ett tag till- sälj om du känner det rätt :) Finns massor med folk sm behöver hjälp med sina hästar :)

Någon som är bra på att snygga till foton i datorn? Ska ju lägga ut hingstungen på annons och lyckas alltid med att få dem för mörka... Och de nya korten jag tagit ser ing kul ut för allt är bara lerigt...

Vad tråkigt med ekonomin och hästen, förstår att det måste kännas jättejobbigt :( Tänkte på din medryttare, hon hade inte kunnat bli "halvtidsfodervärd" och betalat en viss del av hästen istället? Det gör hon kanske redan ändå, bara en tanke jag hade.
Vad har du jobbat med tidigare förresten? Vikariejobb finns det annars ganska gott om, i alla fall denna delen av Skåne, om man inte är så kräsen. Både inom barnomsorg och äldreomsorg i alla fall, det är ju de bitarna jag har erfarenhet av. Vi har också fått ta lite på sparpengarna vissa månader och det är himla surt, men ibland är det väl det pengarna ska användas till och sparas ju för lite tightare perioder och sådär. Kram till dig!

Bra och bra vet jag inte om jag är ;) Men jag brukar gå in på picnik.com och det redigeringsprogrammet där inne. Skitlätt att använda dig av och funkar det inte så skicka över till mig så kanske jag lyckas =)

Då är det kanske inte ekonmin som är det värsta... Det kanske är det dåliga samvetet...
Fundera ett tag till- sälj om du känner det rätt :) Finns massor med folk sm behöver hjälp med sina hästar :)

Du har så rätt, just nu är det mest det dåliga samvetet gentemot familjen och gentemot hästen..splittrad är man..

Lilla pållen, han skulle bara veta..usch..

Kl

Förresten, som ni skrivit idag!
Var på begravningsbyrån igår och skulle ha fatt i den där boken. Givetvis hade de inte den kvar och hade inte beställt hem några nya sedan den sista försvann, han skulle se om han kunde få fatt i en bok åt mig i alla fall. Gick förbi biblioteket också, men den var utlånad, så typiskt när jag så gärna ville ha tag på boken..

Fy fasen vilken lervälling vi har just nu. Slängde av Armani täcket i fredags kväll då det vart så varmt och skönt hela helgen, som han har njutit. Idag när jag kom ner dit och skulle ge mig på en ridtur så hade det precis börjat regna lite smått och hade kommit ett litet stänk tidigare i eftermiddags också. Behöver jag säga att min vita häst, som dessutom är dålig i magen, såg ut som ett träskmonster??!!! Fy fasen alltså. . . Förresten, på tal om dålig i magen. Han får massor med morötter då jag inbillar mig att magen blir bättre av det, men han har varit dålig i magen ett tag. Är lite känslig mot hösillage-bytet, när man öppnar ny bal och så. Dessvärre får han hosta av all form av vanligt hö så hösillage är det som funkat bäst. Tidigare har det som sagt fungerat med en hink morötter, men det funkar inte just nu.. Något tips, hursmorsknep eller sådär mot dålig hästamage?

Modett: Vilka underbara och coola garderober! Förstår att ni blev mer nöjda med det, skithäftiga!

Lottch: Säger som någon annan, att det vore en ära att få komma på ert bröllop :love: :love: :love:

Jag har jobbat både inom äldrevården o inom barnomsorgen:)
Jobbade dock som säljare/butiksbiträde i 2 år på senaste jobbet..

Tänkte söka inom det och allt annat, är inte kräsen! :)
Bara jag får ett jobb så skiter jag i var eller inom vad!

Ska klara oss till juli, minst....usch

tack för ert stöd, som vanligt:love::)

Stackare som är dålig i magen :( Finns pasta med bra bakterier på apoteket(tror jag?) som ska vara bra vid tillfällig rörig mage och vid foderbyten. Vet att gamla damen i stallet fick det när hon fick lite koliksymptom vid en omställning i både foder och motion. Verka hjälpa på henne iaf :)

Det är ju därför vi finns, så bra stöd som man har fått av folk i denna tråd, har jag nog inte fått någon annanstans! Och kan jag då bidra med att stötta upp för någon annan!
Hatar också att ha det så här tight ekonomiskt :( Skittråkigt är det och jag mår dåligt av att veta att vi har flera sådana här år framför oss eftersom jag ska börja plugga till hösten... Så förstår precis hur du känner dig, om det nu är en tröst ;)

Värt att besöka apoteket och se om de har den hemma, var den receptbelagd tror du? Tack för tipset!!

Våra hästar får alltid extra Bvitamin när vi byter hösilagesort. Vet ej varför dock...

Våra hästar får alltid extra Bvitamin när vi byter hösilagesort. Vet ej varför dock...

Kanske skulle ge honom lite extra b-vitamin också. Kanske ändå behövs såhär i vårtider, tack för ännu ett tips! Kan inte öppna mailet från dig på facebook, så dumt! Klarade du att ljusa upp bilden? Hoppas det blev bra, om du vill får du gärna lägga ut bilden här, jag vill se på honom!

En annan hästrelaterad fråga, Armani har denna vinter fått behålla pälsen (fick en b-vitaminkur för en månad sedan i och med att han började fälla, så ska kanske ge honom en till nu då för magen). Min fråga är enkel, men kanske dum. Men skulle jag kunna klippa honom nu för första gången, eller är det helt fel årstid för att klippa? Vill slippa fällningen helt enkelt :D Ha i åtanke att jag är en ovan klippare, Armani är bara klippt vid två tillfällen, men hatar verkligen dessa små, vita arabhåren som finns överallt. Nej, tacka vet jag mörka shettis-hår som lägger sig tungt i tussar på golvet ;)

208159_10150145573950847_563985846_6601680_3320154_n.jpg

Min lilla stjärna :love:

Jaha mina goda vänner..
Nu kommer lite att kommentera för er som vill.

Vi har ju en gård, med 3 bostadshus. Vi saknar en riktig uteplats, så tanken är att vi skall bygga en trall (som kanske kan byggas in med tak och fönster) Nu till problemet.. Som ni ser på bilden nedan så ligger vårt hus (det högra, största huset) lite i fel väderläge. På vår baksida där vi kan ha en trall (1) är det morgonsol, dvs på eftermiddagen/kvällen ligger baksidan i skugga.
garden.jpg

Bygger vi trallen där jag skrivit (2) så kan den inte byggas in med tak/fönster, utan blir "bara" en altan/trall. Där är det å andra sidan sol nästan hela tiden, morgon som kväll.

Förklaringar till min skiss:
Det avlånga gröna är den gamla syrénhäcken, de runda gröna cirklarna är träd, eller buskar. Det som är överkryssat är de träd som jag tänkte ta bort. Det största röda är vedbod, det minsta röda är matkällare + förråd, och det blå är växthus (gammalt som fan - ligger helt fel, och kanske borde rivas?). Ni får fråga om ni inte fattar vad jag ritat.

Grundtanken är att "våran" baksida skall stängslas in och det skall bli barnens/familjens trädgård. Vi kommer att flytta dit gungställningen, studsmattan, lekstugan etc som finns utspritt lite här och var på gården. Jag kommer även att öppna upp en altanutgång från vardagsrummet ut på baksidan.

Så, hjälp mig nu att klura ut var man skall placera en trall/altan. Nr 1 och 2 är vad jag har funderat på, men ni kan ju ha andra tips?

vilken snygging :love: skall du verkligen sälja honom?
Var det han som var e Tore?

Ang dålig mage på häst

Vanlig bakjäst!
Funkade toppen på min känsliga paint
½-1 paket om dagen nersmulat i maten i kanske 2-3 dagar sedan minska under några dagar till :)
Billigt och enkelt :)

Ang B-vitamin så gav jag alltid flytande i fodret både vår och höst just för pälssättning/fällning, överskottet kissas ut så det går inte att överdosera

Senast ändrad:

Oj, det har jag aldrig hört faktiskt! Ska det vara torrjäst eller färsk jäst? Har torrjäst hemma nämligen. Ska det inte blötas upp eller så, utan bara ges torr? Vad häftigt, ska absolut testa det, tack!

Foderjäst kan vara lösningen på Armanis problem.
Kanon för magen och pälsen. Min häst va i vintras riktigt risig i magen.
Men några deciliter uppblött i lite vatten med lite müsli så slinker det ner.
Och hon blev stabil i magen igen. Har fortsatt att ge 1-2 dl om dagen nu, och hon fäller pälsen jättebra.

Vill ha för mig att jag läst nånstans att morötter är pådrivande i magen.
Men jag kanske har fel.

Haha! Såg nu att W_I svarat medan jag skrev.
bakjäst är med kanon. Men ska man ge stora mängder under längre tid så är en hink foderjädt billigast och mer lätthanterat än att behöva tänka på att bakjästen ska ligga svalt.

Jag skulle bygga vid huset. Morgonsol är underbart men tänk när det är varmt varmt på sommaren. Då kan du sitta där på morgonen för då har det inte bivit så varmt än men på eftermiddagen vill du nog ha skugga så å blir det bra där. Och bra att det är nära huset så du kan gå ut barfota. Du kan ju glasa in den för att förlänga användandet...

Japp, han ska säljas. Jag vill inte kastrera honom än för det är så många som sagt att han är fin. Gillar inte valacker heller. Gillar lunniga ston :o Men jag tänker inte bara kasta iväg honom. Vill hitta bra köpare som kan ta vara på honom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
886
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka