Sv: Vårmammor 2010 del 13
Jaha mina goda vänner..
Nu kommer lite att kommentera för er som vill.
Vi har ju en gård, med 3 bostadshus. Vi saknar en riktig uteplats, så tanken är att vi skall bygga en trall (som kanske kan byggas in med tak och fönster) Nu till problemet.. Som ni ser på bilden nedan så ligger vårt hus (det högra, största huset) lite i fel väderläge. På vår baksida där vi kan ha en trall (1) är det morgonsol, dvs på eftermiddagen/kvällen ligger baksidan i skugga.
Bygger vi trallen där jag skrivit (2) så kan den inte byggas in med tak/fönster, utan blir "bara" en altan/trall. Där är det å andra sidan sol nästan hela tiden, morgon som kväll.
Förklaringar till min skiss:
Det
avlånga gröna är den gamla syrénhäcken, de
runda gröna cirklarna är träd, eller buskar. Det som är
överkryssat är de träd som jag tänkte ta bort. Det
största röda är vedbod, det
minsta röda är matkällare + förråd, och det
blå är växthus (gammalt som fan - ligger helt fel, och kanske borde rivas?). Ni får fråga om ni inte fattar vad jag ritat.
Grundtanken är att "våran" baksida skall stängslas in och det skall bli barnens/familjens trädgård. Vi kommer att flytta dit gungställningen, studsmattan, lekstugan etc som finns utspritt lite här och var på gården. Jag kommer även att öppna upp en altanutgång från vardagsrummet ut på baksidan.
Så, hjälp mig nu att klura ut var man skall placera en trall/altan. Nr 1 och 2 är vad jag har funderat på, men ni kan ju ha andra tips?