VARMA vinterskor/kängor

Emtherlia

Trådstartare
Jag söker ett par supervarma vinterskor eller vinterkängor och letar tips!

Jag tycker det är jättesvårt att hitta skor som förblir varma även under stillasittande, mina tår blir ofta som isbitar när jag sitter stilla. :crazy: Jag har provat att ha två strumpor men tycker inte det hjälper alls. De får gärna vara lite robusta så man kan gå i snö med dem.

Så, vad har ni för supervarma skor nu i vinter?:)

Jag söker ett par supervarma vinterskor eller vinterkängor och letar tips!

Jag tycker det är jättesvårt att hitta skor som förblir varma även under stillasittande, mina tår blir ofta som isbitar när jag sitter stilla. :crazy: Jag har provat att ha två strumpor men tycker inte det hjälper alls. De får gärna vara lite robusta så man kan gå i snö med dem.

Så, vad har ni för supervarma skor nu i vinter?:)

Jag har ett par Eccokängor som är två storlekar för stora för de riktigt kalla dagarna. Jag har fårskinnssulor och raggsockor i dom. OM det är katastrofkallt så har jag i värmepåsar

Jag jobbar utomhus hela dagarna året runt, mitt bästa tips är riktiga ullstrumpor och ullsulor. Då klarar man sig länge. För de riktigt kalla dagarna använder jag Kula Ladies, men bara om det är riktigt kallt, annars blir jag för varm om fötterna.

Har ett par rejäla kängor av märket Sorel. Gummibotten med läderskaft och uttagbar filtsula håller mig varm både när jag promenerar eller sitter still, men jag har aldrig bomullssockar för då börjar jag frysa direkt.

Som tidigare redan sagt så är ullstrumpor ett måste, ibland ett par tunna merino underst och ett par luftigare ovanpå. Du kan ju testa värmesulor som går på batteri också? De är dock ganska tjocka så du behöver ha rymliga kängor för att det inte ska bli för trångt.

Till vardags och i stan har jag ett par curlingkängor från Bally, de fryser jag sällan i men de är väl inga direkta friluftskängor.

När jag jagar och sitter på pass blir jag vidrigt kall om fötterna så nu i vinter köpte jag de varmaste kängor jag kunde hitta på XXL, ett par Sorel glacier XT. De ser helt sjuka ut, men jag har inte fryst än så länge, trots stillasittande på pass i 2 tim i flera minusgrader.
9061113364510_1111925_Black__Red_Quartz_1_131233_jpg.jpg

Jag har ett par Lowa Renegade med plats för dubbla strumpor (tunn ullstrumpa närmast foten och en lite tjockare ullstrumpa ovanpå) och att vicka på tårna. Står emot det mesta, rejält varma men tillräckligt diskreta för att hasa runt på stan med.

Curlingkängor säger jag också. För mig är det viktigaste att skorna har en rejäl sula, det finns inget kallare än tunna sulor. Lite för stora skor hellre än helt passande. Ullsockor!

Curlingkängor säger jag också. För mig är det viktigaste att skorna har en rejäl sula, det finns inget kallare än tunna sulor. Lite för stora skor hellre än helt passande. Ullsockor!
Jag köpte Shepherds curlingkängor häromdagen, fantastiskt sköna. Och 2400 kr billigare än Bally, trots att jag köpte i fysisk butik.

Fast de passar nog bäst i stan.

1877134.jpg

Jag köpte ett par nya kängor från Merrell för en vecka sedan, deras nya i serien ICE+. De är riktigt varma! Sedan finns det ju också eluppvärmda strumpor, där man sätter i något batteri och så går det en värmeslinga till tårna. Det kanske kunde vara något?

Jag säger också Sorel. Jag har en modell med uttagbar "filttoffel" i vilket är lite praktiskt för jag kan ta ut den och torka. Behövs dock nästan aldrig eftersom hela nederdelen av foten är i gummi så det läcker inte in. Rejäla ullsockor på det!

Mina muck boots håller jag mig varm i, och väldigt bra. Tål kyla ner till -30 grader.

Fast det kanske inte vad man tar på sig när man vill shoppa på stan?

Tack för alla tips, jag kanske skulle ta mig en titt på ullsockar, nu har jag bara använt bomull nämligen..

Tanken är att jag ska kunna ha dem på Island i februari och hålla fötterna varma under exempelvis scooterturer och sånt :)

Jag har haft Joan of Arctic från Sorel några vintrar. De är bra om man inte ska bli svettig(typ rida hästar). Då blir den gummerade foten för tät och man blir kall.
Nu har jag några vinterkängor(jaktkängor) från Härkkila som är supervarma, i fodrat läder. De är väl uppbyggda inuti och bra att gå med. Tjock sula så man kommer upp från marken.
Jag har också några Uggs-liknande, fast originalet, i mocka med tjockt fårskinnsfluff i. De är likt ovan inget man gärna drar på stan i. Men man håller garanterat värmen no matter what. Inte gjorda att gå långt i dock.

Rek också yllesockor, för stor sko och i värsta fall elsulor.

På stan fryser jag i annat. ;)

Tack för alla tips, jag kanske skulle ta mig en titt på ullsockar, nu har jag bara använt bomull nämligen..

Tanken är att jag ska kunna ha dem på Island i februari och hålla fötterna varma under exempelvis scooterturer och sånt :)

Bomull är värdelöst - de drar åt sig fukt och sen blir det iskallt om fötterna.

Jag har också Sorel. Tunga och klumpiga men ack så varma. Är sjukt frusen.
Ska man inte gå så mycket utan sitta mycket still är dom jättebra.
Inget för en långtur i skogen dock - då blir det för tungt för mig.

Överväg värmesulor eller värmestrumpor. Och en av rekommenderade stövlarna ovan

Det kan säkert bli sjukt kallt på Island också, men det vanliga är hyfsat milda vintrar, iom den varma havsströmmen. Men oavsett blir det ju kallt att sitta still.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 313
Senast: Buongusto
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 683
Senast: Lillefrun
·
Äldre Tonårsdottern och jag är oeniga om detta med vad man sätter på fötterna på vintern. Hon vill ha snygga skor, medan jag tycker att hon...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 709
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar