Varma vinter skor!

Sv: Varma vinter skor!

Ett par vandrarkängor i Goretex. Suveräna. Med en ullstrumpa i är de riktigt varma och på sommaren kan jag ha dem med en vanlig strumpa. De tål väta också. Mina har en liten klack så att det är ok att rida i dem.
Kan tillägga att det är superskor om man rider på Island.

OA

Sievi arbetskängor med stålhätta! Varma, tåliga, hållbara...Är inne på min tredje vinter med dom, har köpt ett par nya likadana också så jag är garderad! :banana:

När det blir riktigt riktigt kallt har jag också ett par thermostövlar från H**ks, dom är billiga och varma!

Enda skorna jag ridit i utan att börja frysa om fötterna under de 35 år jag har varit ryttare är uggsen. Inga stallskor precis men man slippwr garanterat att frysa om fötterna.

kl

Muckboots! finns som ridstövel godkänd för tävling.
inte speciellt snygga, men utan att överdriva, det bästa jag provat under de 6 vintrar jag jobbade i stall.
ligger i samma prisklass som MH och Graninge tror jag?
Absolut värt att kolla upp.

Har ett par Frost Steeds från H**ks med Back On Track - sulor inne i dem och har inte frusti en enda gång sen dess! Helt otroligt varma och jag är den som aaaaalltid fryser på stallet. Tycker dessutom att de är rätt bekväma och ryms bra in i stidbygeln.

Jag har ett par Mountin horse kængor då det ær riktigt kallt, minns inte vad modellen heter. Men jag ær svettas ganska mycket om føtterna så før mig ær det viktigt att hålla dom torra, och att strumpor och kængor inte blir fuktiga då det ær kallt. Jag anvænder antiperspirant på føtterna då (inte annars utan bara då det ær kallt) och så anvænder jag næstan alltid mohair-strumpor. Getmohair suger inte åt sig lika mycket fukt som vanligt ylle och torkar mycket snabbare. Dom ær dyra men slitstarka.

Getmohair sockar är toppen, varma och mkt slitstarka.
Jag är för övrigt också på jakt efter vinterskor, de måste vara fotriktiga, helst snörskor eftersom jag behöver bra stabilitet efter min knäoperation förra vintern. Varma och vattenmotståndiga samt tåla tuffa tag är också ett krav , finns såna skor överhuvudtaget?:D

Jag har ett par "riktiga" vinterkängor från Intersport. Kommer tyvärr inte ihåg märket men modellen heter Åre, om jag inte minns helt fel. Dem och ullsockor, så är man konstant varm om fötterna. :)

Getmohair sockar är toppen, varma och mkt slitstarka.
Jag är för övrigt också på jakt efter vinterskor, de måste vara fotriktiga, helst snörskor eftersom jag behöver bra stabilitet efter min knäoperation förra vintern. Varma och vattenmotståndiga samt tåla tuffa tag är också ett krav , finns såna skor överhuvudtaget?:D

Ja det finns det!!! Mina älskade skor, som är det bästa köp jag gjort!
De är från Ariat och är vattentäta, jag har gått med dem i alla möjliga djupa vatten/lerpölar och enda gången jag blivit blöt om fötterna var när jag trampade ner i en så djup pöl att det rann in ovanifrån. Då blev jag blöt just runt öppningen, men inget ner i skon.
De har snörning, är riktigt stabila, har jättebra sula, klack och är smidiga för att vara kängor, de har goretexfoder och är med en ullsocka i är de det varmaste jag har provat hittills! De är så sköna att jag använder dem med en tunn socka så fort det är under 20 grader :p Har börjat använda dem nu i slutet av augusti och kommer ha dem fram till maj nästa år ungefär. :angel:

Senast ändrad:

det är många som har stålhätta på sina skor, jag har funderat på det, kyler inte det på vintern, jag tycker det låter som garanterat kalla tår..

Om jag ska gå mer än 10 m i skoterkängor får jag ont i knän, höfter och rygg(jag är inte riktigt 80 år än, bara hälften men har kanske inte riktigt varit försiktig med kroppen genom åren)

det är många som har stålhätta på sina skor, jag har funderat på det, kyler inte det på vintern, jag tycker det låter som garanterat kalla tår..

Jag har haft skor med stålhätta några få gånger och det har varit ruskigt kallt!

Ska köpa ett par stålhätteskor nu för att ha i stallet när jag grejar med hästen, som är ung och kan vara lite yvig emellanåt, men till vintern kommer jag då byta om till kängorna utan stårhätta innan jag sätter mig i sadeln eller när jag ska mocka och sånt som inte involverar hästhovar nära mina fötter.

Ridstövlarna från granngården, eller vanliga sommarskor i storlek större. Har bytt bort mina vanliga stigbyglar mot plast, enorm skillnad! Annars ser jag till att ha mycket sockar, lager på lager, med ull. Varmt och skönt ;)

Håller med, ullsockar och flera lager. Noga att ha bra underställ också, för om man inte har tillräckligt på kläder på sig på överkroppen och benen så spelar det ingen roll vad man har för skor, då kommer fötterna ändå bli kalla.

Så bra underställ, flera lager byxor och tröjor/jackor och bra sockar i två lager, inget bomull!!! Då håller jag mig oftast varm.

Såna är suveräna! Kan även rekommendera knäckisar, finns att köpa för 10-20 kr och går att använda om igen, bara att koka dem emellan. Finns att köpa såna som passar att ha i skorna om man inte har jättesmå skor då. Men de kan bli väldigt varma så jag brukar vänta lite med att lägga ner dem, så man inte bränner sig.

Jag köpte ett par sorel-kängor på tradera för några hundra. Innersulan är i något ullliknande material och är flera cm tjock. Nästan FÖR varma!

Jag köpte förra vintern ett par Graninge Gazza på Trad*ra (nya, men halva priset), och dom är jag jätte-nöjd med!

Malin

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
383
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
229
Senast: tanten
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
263
Kläder & Bli fin Jag letar varma stövlar eller kängor som är lätta att dra på sig och har hittat två kandidater Kamik Tundra eller Kamin Greenbay 4. Är...
Svar
2
· Visningar
300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka