Varma vinter skor!

Amore

Trådstartare
Vad rider ni i för skor på vintern och var köper ni dom? Jag fryser lätt om fossingarna och behöver några som håller mig varm och som inte är svindyra :devil:

Sv: Varma vinter skor!

Jag har haft den här skon i kanske 5 år nu... (:crazy:) och då menar jag inte själva modellen, utan exakt samma sko! den har hållit väldigt bra med andra ord:smirk:. Skon har stålhätta. Minns tyvärr inte vad den kostade då ja köpte den, det var ju som sagt ganska länge sen:angel:. Men tycker du skon är för dyr finns det ju samma modell på t.ex. h**ks.
Jag använder den året runt, alltså både då det är som varmast på sommaren, och då det är som kallast på vintern. På vintern har jag dock yllesockor på mig i skorna. INTE vanliga tunna bomullsstrumpor + yllesockor. Utan BARA yllesockor. Om det är riktigt kallt, har jag ett par tunnare yllesockor + ett par vanliga yllesockor:).

Felet man ofta gör på vintern är att man har just ett par bomullssockor närmast foten + ett par yllesockor. Resultatet blir då att när foten alstrar fukt, blir bomullssockan fuktik eller t.o.m. blöt. Den "kyler ner" foten! Yllesockan gör inte det utan bibehåller värmen. Yllesockan tappar "sin funktion" om den inte får vara närmast foten.

Ifall du undrar hur jag får plats med alla dessa yllesockor i skorna, så beror detta på att ja har storlek 40 på skorna, även ifall jag vanligtvis har storlek 38 på "vanliga skor". Ska erkänna att ja ibland även haft yllesockor i skorna på sommaren också, men på något konstigt sätt så blir fötterna trots det aldrig för varma...

Lycka till med sko-köpet!

http://australiashop.dk/shop/default.asp?SetLng=1&Catid=166&gclid=CPTz8Ji6ho8CFQpaMAod31Vztw

Senast ändrad av en moderator:

Nu låter jag tråkig men jag ser till att inte rida när det är så himla kallt, de skorna som är varmast brukar vara stora & får inte plats i stigbyglarna nämligen:angel:;)

Nu låter jag tråkig men jag ser till att inte rida när det är så himla kallt, de skorna som är varmast brukar vara stora & får inte plats i stigbyglarna nämligen:angel:;)

hihi vilket trick! :rofl: Det är ju ett sätt att göra i vinter, helt klart det billigaste alternativet :idea: :D

Mina vinterstövlar är en gåva från gudarna! Jag skulle inte klara mig utan dom! :) Var kan man hitta bra vinterstövlar? Gå till en häst affär med bra sortimen och fråga efter deras varmaste stövlar som inte kostar sjortan! Dom vet vad dom pratar om (oftast) :rofl:

Mina graninge gav upp ifjol efter 7 års trogen tjänst, så jag letar också nya vinterskor.:cry: Blir nog ett par likadana, men jag köpte ett par mh rimfrost paddock på nån rea i våras också, de verkar dock så klumpiga så det blir nog ett till par graningekängor ändå...

Jag har MH´s Rimfrost stövlar, man fryser inte en sekund i dom!
Det räcker med vanliga sockar även om det är -20 ute!

Och dom finns i skomodell också!:)

Hööks har en som heter Steeds vinterkänga. Ser varm ut på bild, men kostar bara 379:- :crazy: Känns för billigt men vad vet jag? Skulle sitta fint med gummi runt fotdelen så den är vattentät. Nån som provat den? :)

Jag har provat i varuhuset... inget för mig. Jag gillar inte modellen, och tycker att den är FUL. Normalt brukar jag inte bry mig så mycket om det, men de här känns både fula och billiga...

Jag köpte ett par Mountain Horse kängor på MyOne istället. Sitter bra, är varma och man får plats med tjocka strumpor. Vekar vara hållbara och bra.

Jag tror dock att graninge kängan är det bästa man kan skaffa sig! För mig blir det ett par sådana nästa gång jag skaffar vinterkängor.

//julia

Jag värmer fötterna med ullstrumpor närmast foten. Ullen kittlar kapilärerna(yttersta blodkärlen) o gör att cirkulationen hålls igång bättre än bomulls/syntet strumpor. Dessutom håller ull värmen oavsett väta(läs ev fotsvett:angel:) så det är ett utmärkt sett att inte frysa om fötterna oavsett skor.:idea:

Försvarets kängor (ofodrade med stålhätta!) och ett par rejäla vintersulor. :p
Dom köps på tex Tradera och är f.ö vattentäta.

Hej!

Ett par rejäla kängor i skinn som det får plats raggsockor i, och de ska smörjas ordentligt under vintern så de håller fukten ute. Stålhätta blir man kall om tårna av.

Jag har ett par MH Rimfrost Paddock och jag bara älskar dem! :love: Är det riktigt kallt har jag ett par jägarsockor i dem annars räcker det med ett par vanliga strumpor. Köpte mina på Kaias och jag har för mig att de kostade ca 700 kr. Har haft mina två vintrar nu och de är knappast slitna alls. Kommer helt klart köpa ett par nya när detta par är slut.

Har Graninges "vanliga" vandrarkängor (tror de heter 2090) med snörning och högt skaft. Kostade en del, men var värt det! Jag har testat batterivärmare och allt möjligt förut, men inget har hjälpt. Stålhätteskor är helt uteslutet för mig!
Tänk på att INTE ha tubsockar eller annat syntetmaterial på fötterna. Ullstrumpa (typ jaktstrumpa) direkt mot foten är bäst.
När det är -25 sätter dock kölden sitt grepp om mina fötter, men då rider jag inte heller.

Stigbyglarnas material har en viss betydelse med. De av mässing ska vara bättre mot kyla. Westernsadlarnas stigbyglar är antagligen bäst.

Jag har ett (två) par vinterskor från Eskimo :love: Kan tänka mig att de är för små till denna vinter men de är iaf köpta på någon barnsko-affär :angel: men tror att det är i storlek ~39-40.

Ursköna och varme (fodret är fleece) och de är liksom gummistövlar hela foten och sen blir det tyg :love:

Mamma kom förut hem med ett par riktiga armékängor från Ica Maxi.
Nej tack :cool:

Fötter, näsa, öron och haka är väl det som växer tills en dör...kul :crazy: det enda som skulle kunna växa mer utan att jag blir grotesk är väl fötterna.
Fast det är väl individuellt hur och om.

Hööks thermostövlar! jag är varm om både fötterna och vaderna då!
Jag fullkomligt älskar dem:love:

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
383
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
229
Senast: tanten
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
263
Kläder & Bli fin Jag letar varma stövlar eller kängor som är lätta att dra på sig och har hittat två kandidater Kamik Tundra eller Kamin Greenbay 4. Är...
Svar
2
· Visningar
300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka