Varma stallkläder

Sv: Varma stallkläder

Just nu har jag 2 par långkalsonger, ett par ridbyxor, mjukisbyxor över medan jag håller på i stallet. Så har jag underställströja, t-shirt och tjocktröja. Sen ar jag en vinterjacka som egentligen inte är nån hästjacka, men ska köpa en ny på lördag. Två par vanliga strumpr och stallskor. När det är dagar jag är i ridhuset har jag max ett par långkalsonger för annars får jag inte igen ridstövlarna :p

Ska fixa lite bättre kläder i helgen :p

Just nu överväger jag starkt att sälja hästar och gård och flytta söderut. Mörkt, blåsigt och regn som kommer vågrätt. Vad tusan ska man ta på sig? Jag tar fram det mesta ur garderoben och ser ut som en Michelingubbe. Men som något påpekar så är fötter och händer de svaga punkterna.
Tips på skor/kängor/stövlar är önskvärt!!

Om man känner sig som en Michelin gubbe så har man fel kläder på sig, det gäller inte bara att ha mkt och tjockt, utan rätt:
DVS inte bomull närmast kroppen, köp ett underställ i ull eller polyester, om det inte är mer en ett par minus räcker sedan jacka o termobyxor- helst goretex, det bästa som finns, värt varenda krona. Finns billigare alternativ som är vatten tätt oandas. Räcker inte underställ så köp ett set i fleece, eller micro fleece.
Fötterna är jätte viktigt, inga bomulls sockar, bara riktiga goa ull strumpor hjälper. Mina Ecco kängor är 8 år gamla och fortfarande toppen, dyra men bäst! viktigt med en bra känga, vattentät o andas. Köp ull sulor oxå!
Glöm inte knoppen- den mesta värmen försvinner genom huvudet...
Lycka till alla frusna själar!!!

ooh jisses! :eek:
ser framför mig en vaggande michelingubbe i stallkläder :D

jag borde nog prova det, för jag fryser vid minsta lilla (så pass mycket att jag gick runt på sweden rock med vinterjackan, vantar, halsduk och mössa på kvällarna :o, men på dagarna va det så varmt att linne och jeans passade bra)

jag orkar oftast inte klä på mig lager på lager hela tiden. nu kör jag med:

yogabyxor och thermoridbyxor (får snart gå över till tjockare byxor under)

linne, tshirt, tjock tröjja, halsduk (jag vet, ajjabajja när man rider)

och så varma vantar som möjligt, men fryser ALLTID om händer och fötter :(

sen har jag även håret flätat i två flätor över öronen, värmer perfekt!:idea:

Köpte ett underställ på jula. Ofta räcker det med det och termoridbyxor. Går just nu i syrrans som är small då jag inte hittar mina som är large. :eek:

Ovanpå det vinterstalljacka. De senaste dagarna har det kallnat på så jag drar på en svettiströja ovanpå understället och så på med jackan.

Tubsockor, jägarstrumpor och mina graningelight (kopior från ÖB) håller fötterna torra och varma.

Om jag bara kunde hitta maken till de skinnvantar jag köpte på gekås förra året. Tappat bor det ena. Irriterar mig nåt så förbenat då de är supersköna.

*kl*

Min svaghet är att jag inte vill ha 2 par byxor, spec inte när jag rider. Jag HATAR långakalsonger o dyl. Alltså rider jag året runt i vanliga ridbyxor.

Dessutom har jag inga vinterskor, jag rider i mina gamla Easy Rider Steel som på sommaren, men med en varm socka till i förutom den vanliga strumpan.

Och min hjälm är en ventilationshjälm :rofl:

Plus att jag aldrig använder halsduk i stallet, skulle aldrig våga efter att fladdrande halsdukar jag sett :crazy:

Detta kompenserar jag med typ tusen tröjor och en väldigt tjock väst. Minst 2 linnen, minst 2 tunnare tröjor varav åtm en med polokrage, minst en tjock tröja, västen och en vinterjacka. Dock rider jag ytterst sällan i vinterjackan, jag har typ alltid en tunnare jacka om jag inte skrittar ut barbacka. men så håller jag mig oxå på marken om det vankas skrittur, jag sitter inte i onödan på min hästs rygg eftersom han är ung.

Om jag bara kunde hitta maken till de skinnvantar jag köpte på gekås förra året. Tappat bor det ena. Irriterar mig nåt så förbenat då de är supersköna.

Du har nog likadana som jag, underbara! Behöver aldrig varmare vantar än dem och de är smidiga nog att rida med (efterl ite invänjning, jag är lite kass med handskar).

Kör lager på lager.
Skidunderställ är super, jag älskar mina.
Har ett eller två på beroende på hur kallt det är.
Sen har jag ridbyxor eller jeans, en tjocktröja och sen 1-3 jackor.
Har varma vantar, mössa och halsduk.

Och ja, jag fryser mycket och vet att jag borde vänja mig vid kyla, men det går bara inte. :p

Jag har inte så värst mkt kläder på mig... Äger inga underställsbyxor men kan dra på mig ett par tights som börjat se slitna ut, kan likaväl ha dem i stallet. Vanliga ridbyxor över det.
På överkroppen har jag nu senast när det var minusgrader, snålblåst och snö haft: underställströja, stor tjocktröja, fleecefodrad jacka (inget fleecefoder i ärmarna). En grovstickad mössa brukar jag ha också.

Har funderat på att köpa en tjock vinterjacka men tror det är skönare att kunna ta av klumpiga jackan i stallet och fortfarande vara varm. Har nog hellre på mig fler tröjor då :)

På fötterna har jag vanliga ridstrumpor, MH stallskor + ev shortshaps, eller vinterfodrade gummistövlar :) Med gummistövlarna fryser man aldrig, förrän man sitter stilla i en timme eller så. På händerna, tunna MH ridhandskar... skulle behöva köpa mig ett par vinterhandskar tror jag...

Man ska klä sig som skidåkare eller löpare gör, då fryser man inte :)

Jag har ett tunt termoställ under i siden (underbart!), sedan ridbyxor och fleecetröja. På det en skaljacka och eventuellt termoridbyxor (oftast inte).
I skorna har jag batteriuppvärmda sulor, älskar dom!
Skidvantar på händerna.

batteriuppvärmda sulor? var hittar man sånna?

/en med isklumpar till fötter efter en ridtur :angel:

batteriuppvärmda sulor? var hittar man sånna?

/en med isklumpar till fötter efter en ridtur :angel:

Dessa tycker jag verkar intressanta. Priset är iaf MKT intressant :d

http://www.rejmo.se/

Vet inte om jag gjorde fel nu med att lägga ut länken, är det reklam kanske? Moderatorn får redigera mitt inlägg isf och så får ni istället skicka PM om ni vill ha adressen...

Senast ändrad:

lätt att jag ska skaffa!!!
måste leta upp mina uppladdningsbara AA- batterier oxå

tacktack! :bow:

knapp

nått jag iallfall har lärt mig är att aldrig ha vanliga sockar plus raggsockar i ridskorna, det är mycket mycket varmare att endast ha raggsockorna.
Går så hela vitnern, även till vardags.

Jag köpte mina på intersport, på skidavdelningen har dom ett stort utbud av bla uppvärmda sulor och varma strumpor :)

KL

Jag har på mig när det är minusgrader:

Långkalsonger
Ridbyxor
Mjukisbyxor
Thermobyxor

Ett par vanliga strumpor
Ett par raggsockor
Superkängor med tjock fodring

Supertjocka vantar

Linne
T-shirt
Långarmad
Tjocktröja
Canada-Goose jacka

Fryser aldrig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har flyttat och har insett att det inte finns något bra sätt att förvara stallkläder på. Ni som bor i lägenhet (bor själv i en... 2
Svar
23
· Visningar
1 333
Senast: Liten
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
748
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring