Varma stallkläder

Sv: Varma stallkläder

långkalsonger, pikeur fleece ridbyxor, underställströja, fleece, canadagoose jacka, mössa, tjocka ejendalshandskar från lantmännen. MH skor, (stövlar när jag rider) sen åker plaggen av en efter en när jag rider!

Du skriver om Fleece ridbyxor, vet du var man hittar det? Har helt missat dessa och det låter underbart skönt :d

/Camilla

Lager på lager...

• Bekväma trosor
  • Långkalsonger
  • pants eller ridbyxor
  • Termoridbyxor
  • Långa sockor, typ polar
  • vanlig BH
  • sport BH
  • T-shirt, kort eller lång ärm
  • Sweatshirt, fodrad flanellskjortsjacka
  • Vindtät, halvlång skidjacka, köpt på stadium
  • fuskolle, för halsen
  • Vid mockning, stallarbete och hästarbete vid hand har jag mössa
  • Vid ridning hjälm om möjligt tunn mössa under, annars buff (brett pannband)
  • Vid banarbete där finlir krävs, tunna fingervantar samt fingerridhandskar
  • Vid uteritt rejäla tumvantar

Helt upplag med:
  • olika slags vantar
  • strumpor
  • sockar
  • undertröjor
finns som extragarderob, så man kan byta till torrt och varmt efter stallpasset. Det gör MASSOR för att behålla värmen om man byter till rent o torrt innan man åker hem.

Jag har långkalsonger, ridbyxor, sockar, varma (fodrade) stövlar. Flera tröjor och en ordentligt tjock dunjacka. Halsduk, mössa, vantar.

Jag kan tipsa om magnetiska sulor, dom kostar en slant men man behöver aldrig frysa om fötterna mer. Super bra!
skicka mig ett PM om ni vill veta vart man kan få tag i dom....

Du skriver om Fleece ridbyxor, vet du var man hittar det? Har helt missat dessa och det låter underbart skönt :d

/Camilla

Jag har också Pikeurs vinterridbyxor - ytterskal av softshell-tyg, fodrade med fleece - helskodda. Jättesköna! Det känns att de inte är lika varma på skinn-delen, men det gör ju inget när man rider :). Jag skulle ändå inte vilja ha annat än helskodda, för softshell-materialet är halt. Jag köpte mina i en välsorterad ridsportbutik, jag vet dessutom att cavallo har en modell i samma material.

just nu.

Linne/T-tröja
Tjocktröja
ev Klubbjackan

Ridbyxor
thermobrallor

ridstrumpor
tunna sockor

mössa använder jag såklart också

Vira! Jag skulle vilja se dig i rörelse:D Kan du ta dig fram?
Jag är också frusen som fasiken,har precis plockat fram min arrac outdoor overol.
Fryser aldrig i den och behöver inte speciellt mycket under. Ett nummer för stora
stålhättekängor med raggisar och mössa. Vantar som sagt är värre,har inte hittat några som håller mina tassar varma i längden...

jag har en equlinevinterjacka och ett par roping-termobyxor under det har jag oftast ridbyxor o tröja är det riktigt kallt långisar under. på händerna har jag några varma vantar o nån ful mössa på huvet.

"Bara" vara i stallet:
Underställ (långkalsonger och tröja)
Pikétröja/t-shirt
Tjock bylsig tröja
Yllestrumpor
Jeans
Raggsockor
Halsduk
Öronvärmare
Fleecehandskar/3-fingervantar
Jacka

Ridning:
Underställ (långkalsonger och tröja)
Pikétröja/t-shirt
Varseljacka
Yllestrumpor
Ridbyxor
Tunna handskar/fingervantar för att inte få nagelspräck

Hatar egentligen att ha handskar men sedan förra året är jag nästan tvungen för att inte naglar och nagelband ska spricka.. :cool:
Så få lager som möjligt, så mycket ylle-blandningar som möjligt :D
Funderar på att investera i flera underställ och en overall, för lång-/heldags-ritter.

Baskläderna:
  • Långkalsonger
  • Pikeurs fleecefodrade ridbyxor (kan inte tänka mig att vara utan dem nu på vintern)
  • Vinter ridstrumpor
  • T-shirt, oftast långärmad men ibland också kortärmad
  • Kyra.K Active Lea eller Fjällrävens jacka (likadan som Canadagoose jackorna)

Vid mockning, stallarbete och hästarbete vid hand (har jag även):
  • Mössa
  • Tjocka Kyra.K handskar
  • Halsduk.

Vid ridning (har jag även):
  • Ridhjälm
  • Kyra.K hjortskinnshandskar (fodrat ridhus :love:)

Vid uteritt (har jag även):
  • Termoridbyxor (då det är fuktigt ute vilket gör att det upplevs vara kallare än vad det är). :angel:
  • Tjocka Kyra.K handskar
  • Halsduk.

*KL*
Innersta lagret
* Underställ (bra, köpt på sportaffär)
* Strumpor av bambufiber, håller varmt när det är kallt och svalt när det är varmt, dessutom andas de :love:

Mellersta lagret
* Liite stora ridbyxor så det blir luft mellan
* Fleecetröja med hög hals
* Ullstrumpor
* Tunna "noppvantar"

Yttersta lagret
* Fleecefodrad jacka (inte varmfodrad)
* Ev. tumvantar som jag tar av när jag rider
* Ful, varm mössa som byts ut mot hjälm när jag rider
* Vanliga mountain horse-kängor

När det blir kallare ska jag byta till fleecefodrade ridbyxor, vinterjacka, ännu fulare och varmare mössa och varmare kängor. Men fryser redan, så vad jag ska ha när det blir riktigt kallt och blåsigt som det blir här har jag ingen aning om :crazy: Har aldrig frusit så mycket som i höst, kanske köper en asful overall jag med till slut.

Jag har olika kläder beroende på vad jag ska använda dem till. Väntar spänt på att Pikeurs fleecefodrade ridbyxor ska komma till butiken! Har annars långkalsonger/underställ och ridbyxor eller thermobyxor över. Har antingen tröja tillhörande underställ eller en vanlig t-shirt + långärmad tröja över (t.ex. fleece). Sedan någon av mina jackor.. (har många att välja på!) från t.ex. Jacson, Kyra, Mountain Horse mfl. lite sugen på en Pikeur jacka :d men funderar på att avstå för att spara till ny sadel i stället...

Ska jag inte rida kan ja ha långkalsonger med jogging, mjukis eller thermobyxor över i stället. Vid ridning har jag såklart hjälm annars har jag mössa i stället, ibland halsduk också och så varma handskar. Har ett par fodrade från Kyra K som jag använder hela tiden i stallet eller annars ett par thinsulatefodrade skinnhandskar från TIB Horse, men vid ridning blir de vanliga Roeckl handskarna då jag tycker övriga är lite för klumpiga.

På fötterna har jag nästan alltid Jacsons multistövel i stallet, de är superbra eftersom man kan vika ner skaftet! dessutom tycker jag faktiskt att de står emot lite kyla. Vid ridning har jag graningestövlar. Har sockor, eller fleecefodrade ridstrumpor från Jacson. Ska även skaffa fårskinnssulor.

Jag köper sådana där brickor som man knäpper till och lägger som sulor i läder-ridsstövlarna när det är kallt, de värms upp som små element och det är byebye is-tår som gäller för min del;) jätteskönt och håller i flera timmar, jag har lyckats återanvända en hel del med dagen efter.

Sen gillar jag att ha skid-mössa under hjälmen och i stallet, ni vet en sådan där bara ögonen syns och som täcker HELA huvudet. Man ser helt idiotisk ut i det men är det bitande kallt vill gärna min näsa ha lite värme med.
fast jag får se till att rida ensam:grin:

se blir det thermoridbyxor, kyra K jacka( JÄTTEVARM:love:) thermoridhandskar TJOCKbomullsBH:bow: ..verkligen ett måste då de är frusna av sig:o

Senast ändrad av en moderator:

Var hittar man brickor att knäppa till..? Det enda jag kommer att tänka på är handvärmare, såna med gegga i som stelnar när de blir varma och som man kokar för att få till originalversion igen när de svalnat.

lite kl...
Fleecefodrade ridbyxor är en klar höjdare, mycket bättre än thermobyxor! :) Fleecehuva under hjälmen gör att man ser ut som en idiot, men är så jäkla skönt. :love: Vad gäller skor är rejäla streetbasketkängor betydligt varmare än vanliga stålhättedojorna.

Ni som letar efter varma vantar, har ni testat de i ull med thinsulatefoder från H**ks? Jag tycker de funkar riktigt bra, särskilt jämfört med svinkalla fleecevantar. ;)

det är någon typ av magnetvärmare(asiatisk uppfinning såklart:grin: ), köper dem på b*rjes:)
men de där handvärmarna låter ju super, då behöver man inte köpa nytt heller hela tiden, vet du var man köper sådana kanske? :) får man plats med dem i skorna kan hända ;)

Senast ändrad av en moderator:

Har man rejäla skor borde de gå i, de är ju inte speciellt tjocka. :)

Däremot har jag ingen aning om var man köper dem, har fått mina.

funktionsunderställ underst. är det skitkallt har jag fleecefillingar över det, och sen b*rjes termoridbyxor.på fötterna två par ullsockar och blundstoneskor utan stålhätta med ullsulor i. upptill underställströja, tunn fleecetröja, helly hansentröja modell 70-tal, asful men helt sjukt varm, och så en skaljacka utanpå. gillar inte rånarluvor så jag har en vanlig mössa på huvudet, och när jag rider har jag en buff under hjälmen (tunn mössliknande grej fast man kan dra ner den runt halsen om man vill). på händerna har jag oftast handvärmare av fleece, och sen beror vantarna på hur kallt det är. helst fleecehandskar, annars lovikkavantar, i värsta fall med skalhandskar över. fryser jag brukar det vara om händerna eller fötterna.
är det riktigt illa kan man ha en sittplatta att stå på när man borstar hästen, packar hö eller nåt annat där man står stilla mycket.
jag brukar hoppa av och gå ett par gånger under varje ridtur just för fötternas skull.

*KL*

Något jag alltid använder vintertid är såna där skitfula "moon-boots" :love: Dem är hur fula som helst men man fryser aldrig om fötterna med dem!

Förut så hade jag min mosters gamla norska, röda posten-overall. Helt ljuvlig! Men nu när jag är ett par storlekar större är det nog svårt att hitta en passande overall...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har flyttat och har insett att det inte finns något bra sätt att förvara stallkläder på. Ni som bor i lägenhet (bor själv i en... 2
Svar
23
· Visningar
1 333
Senast: Liten
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
748
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring