VARMA skor

linzan

Trådstartare
Behöver verkligen tips, har problem med lederna och mina fötter mår verkligen inte bra av kyla. Blodcirkulationen är rätt kass och jag behöver tips på riktigt varma ridskor. Speciella sulor eller vad?

Sv: VARMA skor

Har för mig att MH har kängor med ullfodring i hela skon. (Eller så kanske det var Jacson?) Varma och sköna var de iaf. Kostade runt 900:-

Jag har ett par vattentäta ullfodrade vinterkängor (ganska höga) med gummisula och stålhätta (är ju dock inte stål) från Grisport (leverantör Tradeport)
Detta är egentligen ett par yrkesskor men jag har dem i stallet.

Har aldrig frusit om fötterna i dom.

"Dojjan" kängor. Det enda som håller mig varm i alla fall. De är kanon. Har kompletterat med alusula också. De är såååå sköna om vintrarna. Håller länge också. Köpte mina-94.

Varför inte investera i batteridrivna värmestrumpor eller -sulor? Låter som det skulle kunna förändra din värld.

(vanligt hos t ex jägare och jaktbutiker)

Jag är också superfrusen om fötterna. Använde alldeles för dåliga skor/stövlar under flera vintrar i stallet och har förfrusit fötterna pga det. (När man förfrusit fötterna blir cirkulationen kass i dem och det är oåterkalleligt.) Jag är kall om fötterna om så bara i vanlig rumstemperatur. :(

Jag har ett par Graninge-kängor och det är hyfsat varma så länge det inte är typ -20 grader. Nackdelen är att de är ganska så tighta på foten, inte mycket utrymme att röra på fötterna.

Vill du ha skor till att rida i eller att mocka/jobba i stallet med?

Jag använder vinterridstövlar från Mountain Horse OCH ett tips jag fått från självaste Ola Skinnarmo!

Det bygger på tanken att man alltid ska hålla skor och tjocksockar torra, för då är man alltid varm. Närmast foten har man ett tunn socka i syntetmaterial, utanpå detta en plastpåse och sedan sätter man på tjocksockan.

Jag testade detta hela förra vintern (tänkte att om det funkar på Sydpolen så borde det väl funka här) - och det var faktiskt suveränt! Om jag någon gång blev lite kall om fötterna var det bara att vifta lite på tårna så var jag genast varm igen! (I annat fall, om sockarna väl blivit fuktiga, måste man ju byta sockar för att bli varm igen. Och har man då fodrade skor så är fodret lite fuktigt...)

Jag använder vinterridstövlar från Mountain Horse OCH ett tips jag fått från självaste Ola Skinnarmo!

Det bygger på tanken att man alltid ska hålla skor och tjocksockar torra, för då är man alltid varm. Närmast foten har man ett tunn socka i syntetmaterial, utanpå detta en plastpåse och sedan sätter man på tjocksockan.

Jag testade detta hela förra vintern (tänkte att om det funkar på Sydpolen så borde det väl funka här) - och det var faktiskt suveränt! Om jag någon gång blev lite kall om fötterna var det bara att vifta lite på tårna så var jag genast varm igen! (I annat fall, om sockarna väl blivit fuktiga, måste man ju byta sockar för att bli varm igen. Och har man då fodrade skor så är fodret lite fuktigt...)

Men borde det inte bli fuktigt inifrån liksom om man har en plastpåse utanpå strumpan?? Helt tätt... ??

Det brukade ajg också gööra när jag hade praktik en vinter på ett stuteri, min mormor som tipsade hihi, det går bra, så länge man tar och 'luftar' fötterna lite då och då, typ var tredje timme eller nåt.

Annar rekommenderar jag Meindl Island Pro kängor, inte idealt för att rida men går, och ok dyra som fan men jag har haft mina i många år och dom har ALDRIG varit kalla eller läckt elelr nåting. Fast ajg använder mina som friluftskängor också då det är det i grunden.

"Typ" Graninge (halv storlek för stor), dubbla ullsockar (en tunn + en "porös") och alu-sula eller ullsula (finns i tunnare variant också) är mitt standardtips. Jag har också haft sidensocka längst in - men ta INTE bomull!

Hur gör alla vi med fotsvett då?
Det är faktiskt största anledningen till att jag fryser om fötterna, att jag först pälsar på mig för tätt/varmt och sedan kallnar svetten:crazy:

Varför inte investera i batteridrivna värmestrumpor eller -sulor? Låter som det skulle kunna förändra din värld.

(vanligt hos t ex jägare och jaktbutiker)

De finns även att köpa på butiker för tex skoter o motorcykeltillbehör.

De jag provat var urkassa! Kostade kring 1900 riksdaler, vet dock ej var för jag lånade dem av en släkting och det var flera år sedan.

På de jag provat, så fanns det bara två lägen, ett som inte kändes alls (dvs jag frös lika mkt som vanligt) i några timmar och ett som nästan grillade fötterna i typ 40 minuter.

Finns det el/batteriuppvärma sulor som är bättre uppvärmda rent funktionsmässigt och gärna billigare än så skulle jag däremot inte tveka att köpa.

Annars kanske sockar i merinoull (lammull) eller typ BoT kan funka?
Kostar nog från runt hundralappen och uppåt tror jag.

Har du provat det klassiska? Ullsulor med näver i?
Eller fårullssulor?

Något som är viktigt iaf för mig, är att skon inte sitter åt för tajt kring foten, för då kan inte luften cirkulera, å så måste man ha bra sockar på sig, som inte blir fuktiga så lätt.

Jag undrar, när vi liksom ändå har ämnet varma skor på tapeten,
om det är någon som vet om Börjes 'graninge-kopia',
den bruna kängan för några hundra, är den varm? Bra i övrigt?

Jag funderar på den nu, jag hade tänkt köpa ett par graninge eller kanske
meindl (från första början iaf) men så blev jag sjukskriven under väldigt lång tid utan ersättning och då funkar det ju inte att köpa så dyra skor när man lever knapert. :(

Så, som substitut tills vidare så tänkte jag ev köpa ett par sånna bruna.

Jag skulle satsa på ett par skor med fårskinnsfoder innuti, vet att typ Jacson har sådana. Välj nått nr för stora och lägg i en sula som värmer rejält. Se till att ha lite luft kvar att kunna vicka på tårna även fast du har tjocka strumpor på dig, så håller du värmen bättre än om det är helt stoppat i skorna.

Bra ullstrumpor närmast huden är också viktigt för att hålla värmen. De leder bort fukten från fötterna och håller dem torra:)

Jag har haft MH Paddock och nu har jag Graninge.
Nackdelen med MH är att det är så täta att de inte vädrar ut tåbiran och efter en vinter så, tja... Ni hajjar :angel:

Graninge är ju definitivt vattentäta, men andas eftersom det är läder. Har en fårskinnssula i + raggisar. Hur varmt som helst!

*KL* jag måste kunna rida i dom, mina tår är verkligen nästan blåa om vintern när jag kommer hem från stallet och som nån annan skrev så har jag med grymt dålig blodcirkulation även när det är varmare. Ska kolla upp era tips, tack tack

Hur gör alla vi med fotsvett då?
Det är faktiskt största anledningen till att jag fryser om fötterna, att jag först pälsar på mig för tätt/varmt och sedan kallnar svetten:crazy:

Det är ju det som är finessen - att all fukt stannar innanför påsen! Alltså är yllesockan, som man har utanpå påsen ALLTID torr. Och därmed värmer den alltid lika bra! I och med detta gör det faktiskt inget alls att man blir fuktig längst in! Jag var själv skeptisk först - men testade alltså hela förra vintern och frös inte en enda gång!

jag köpte ett par stövlar från tyska loesdau, i läder och helfodrade med fårskinn! händer att jag fryser ändå men det beror nog inte på stövlarna, jag fryser ibland med ullsockar inomhus också så...

MH rimfrost, finns i både halvhöga kängor o stövlar, super! Har aldrig aldrig frusit o jag är ganska frusen av mej...

Jag har ett par graninge kängor jag snodde från bror min. Varma och torra och kostade mig inget. Fyra storlekar för stora dock så jag får inte på några chaps och det ser sjukt ut men skönt är det :laugh: har också lammullssulor från hööks för femtilappen men de är utslitna redan efter en halv vinter..

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: sweep
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 179
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025