Värma om bommen?

Nickelodion

Trådstartare
Jag har en zaldi sadel till mitt fullblod, men nu har den börjat ligga konstigt. jag köpte den när han var 6år så han har väll ändrat form.
Det ser ut som att bommen är för vid.
Men jag har hört att man kan värma om bommen , hur mycket kan det kosta? den är 32 nu men jag skulle vilja ha den till 31. Jag älskar sadeln så jag vill helst inte sälja den.

Tjohopp! :banana:

Sv: Värma om bommen?

SER UT som att bommen är för vid? Har du haft ut en kunnig fackman inom området eller är et något du själv konstaterat? Om fallet är det sistnämnda skulle jag verkligen råda dig till att ta ut någon kunnig utbildad sadelutprovare (som du har förtroende för) och hjälpa dig att kolla om sadeln passar eller inte, och därefter försöka åtgärda saken på bästa sätt.

Angående att värma om bommen är det bara ett fåtal märken det fungerar på, och Zaldi är såvitt jag vet, inget märke som sådana förändringar utförs på.

Zaldis sadlar går INTE att värma om, och påstår någon det så är det den här galningen som anser att alla bommar går att ändra..

Köp en likadan modell i bomvidd 31 istället, eller padda. Om den nu är för vid, på vilket sätt ligger den konstigt? Om du förklarar det kanske vi kan försöka hjälpa dig med vad det ev kan vara för passformsfel =)

Jag har läst att det går att värma om bommar, vet ingenting om det och tänkte bara ta reda lite mer om de. Det betyder inte att jag ska göra det. Jag vet inte vilka sadlar det går att göra det på eller inte, det är därför jag frågar.

Man KAN faktiskt se själv om sadeln ligger dåligt om man har haft häst och ridit i 14 år.
Jag ska ta ut en sadelutprovare pga att jag har sett att bommen är för vid, men det är svårt att få tag på någon bra häromkring.
Kan det verkligen hjälp med att bara lägga en padd emellan?

Vissa bommar kan man värma eller spänna om, men långt ifrån alla. Tyvärr tror jag inte att Zaldi är en av dem.
Prestige, Jaguar, Jensen och keiffer är några av de sadlar där bommen värms om.
I Bates och wintec kan man byta ut koppjärnet, och på så sätt ändra bommen litegrann.

Det kan säkert hjälpa lite om du paddar upp sadeln, sålänge sadeln inte slår mot manken framtill. Men det ska du se som en kortsiktig lösning, medan hästen musklar sig mer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 006
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka