Varma kotor på alla fyra!?

M

molles

Min 14-åriga halvblodsvalack (som jag varit medryttare på i 7 år och nu äger sedan 6 mån) har hyfsat stora liksidiga gallor vid kotorna bak, vilket han haft i alla år och som jag inte är särskilt orolig för. På båda fram började han få gallor, återigen kotorna, för några år sedan. De är mindre nu, kommer och går på v f, är i princip konstanta på h f.

När jag köpte honom var han i ett bedrövligt skick, mager, omusklad och helt sönderstressad (omständigheterna lämnar jag därhän, är bara glad att jag lyckades få loss honom). Därtill tydliga ryggproblem som den dåvarande veterinären aldrig lyckades diagnosticera. När hästen började visa att han hade ont i ryggen för ett år sedan gjorde man en hältutredning med böjprov och bedövningar men ingen röntgen och utredningen visade ingenting.

Jag upptäckte i januari att han ofta, nästan varje dag, var varm i något eller några ben men att värmen "flyttade runt" till ett annat ben eller helt försvann dagen därpå. En veterinär jag kollade med ansåg det inte vara något att bry sig om, så jag höll mig lugn. Nu är han sedan några veckor tillbaka i princip konstant varm i alla 4 kotorna, framförallt på insidan. Detta började före betessläppet. Han visar ingen hälta, ingen ökad puls och är pigg och glad för övrigt. Han har dock fortfarande svårt att sätta hull.

Eftersom han nu är under långtidsbehandling för ryggen (blivit mycket bättre!) och extremt stresskänslig drar jag mig lite för att ta honom till klinik och sätta igång en utredning även på benen (vilket jag förstås kommer att göra ändå om det inte ger med sig).

Vad skulle ni ha gjort? Någon som har erfarenhet av "varm på alla 4-fenomenet"? Finns det någon annan möjlighet än kotledsinflammation runtom...? :eek:
 
Sv: Varma kotor på alla fyra!?

även om det var innan betessläppet kan det ju bero på all protein hästen får i sig när den har börjat äta gräs?
vet flera hästar som reagerat på detta sätt, bla min häst, som nu efter ett par veckors betande är helt normal igen...
 
Sv: Varma kotor på alla fyra!?

Hmm, i vinterhagen fick han ju faktiskt möjighet att äta lite gräs även innan betessläppet...jag får väl vänta ett tag till kanske och se hur det utvecklas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 862
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 280
Senast: Gimlan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 350
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp