Varma kläder

orion_x

Trådstartare
jag vill ha tips på varma kläder. Sådana som an kan sitta stilla i typ -30 grader utan att börja frysa :D . Finns det? Då vill jag ha det. Jag är jikligt frusen av mig och måste nog fräsha upp min garderob nu inför vintern. Så jag vill ha tips på riktigt varma kläder, byxor och jacka. Gärna även skor och vantar :)

Sv: Varma kläder

hööks ridoverall är riktigt tjock! man svettas så fort man greppar mockgrepen typ!
har köpt hööks långa dunvinterjacka med pälskrage oxå, har ju inte använt den än men den känns väldigt varm.

Annars tkr jag vanliga korta jackor med fleecefoder värmer rätt bra även om de inte är så tjocka, har man en tjock polo under, så klarar man sig.

Sen är väl mössa, halsduk, raggsockar o termohandskar inte fel :d

manchester ridbyxor
skidstrumpor + sockar
fodrade jodphurs (gaah stavning?!) el. buffaloskor ;)
hellånga chaps
craft underställ
polotröja
stickad tröja
mountin horse's stora, tjocka "fleece" alt. blå JW-jacka
mössa
riktiga vantar

så ser jag ut om vintrarna :D

Har också köpt parkasjackan från Hööks, verkar varm och rymlig nog för att få på sig fler tröjor.

Lager på lager, samt rymligt ytterlager så allt får plats under, är nog grejen.

Underdel- Kör med fleece eller fiberunderställ underst. Sen Helly-Hansen fiberlångkalsonger (asvarma) och ytterst termobyxor.

Överdel-långärmad Helly-Hansen tröja med polokrage. Sen fleecetröja+ ev ylletröja eller fibertröja från HH. Dunjacka.

Huvud- endera hjälmmössa i fleece, eller i neopren (som man kan dra upp så den täcker munnen)+ mockamössa med fiberfoder och öronlappar från ridsportsaffär(snygg)

Händer- hanskar med HH vantar ovanpå.

Fötter- Börjes stallkänga "Strong" med fårskinnssula. Dubbla raggsockor. (förutsätter stora skor)

Såja! Så väntar vi bara på polarisen! :D

De absolut varmaste skorna jag träffat på är MH:s "stable groom", med raggsocka i så är de oslagbara. Är det riktigt kallt ute har jag overall till, just nu en från Jobman som räcker långt ner i graderna.

För att rida i så är det tjocka thermoridbyxor från equipage och MH jacka. Det man inte får glömma är att använda sig av "lager på lager" med funktionsmaterial som andas om man skall röra på sig mycket. För stillavarande aktiviteter (läktarplats tävlingar etc) är nog yllefrotté bättre och sånt finns ofta på jaktavdelningarna.

jag är oxå sådär riktigt frusen av!... därför fick jag i födelsedagspresent värmesulor att lägga i skorna. De drivs av ett par batterier som man sätter på stövelkanten. Dom var inte billiga och köptes på Naturkompaniet, varpå jag tror på dessa. Ska bli himla spännande att se vad de går för! :)
F.ö har jag lärt mig att man ska tänka sig för vad gäller just fötter, vad man har på dom. Trots att man är frusen så svettas ju fossingarna och det är ju när fukten blir kall som man fryser riktigt ordentligt. Helst ska de strumpor man har närmast bestå av ylle eller fleece då de materialen håller sig varma även då de blir blöta, tänk bara på hästarnas täcken.
Nu ska jag bara hitta något bra till händerna, det har jag inte löst ännu...

Behöver jag säga att jag älskar min skoteroveroll?? Helt underbar så varm och skön på vintern och man fryser GARANTERAT inte!!

Du skrev "stillasittande i -30". Då hjälper inte ridkläder, titta på vad skoteråkare eller liftskötare i Gällivare använder.

Underkläder av ullfrotté eller merinoull.
Dunväst eller liknande varma förstärkningplagg. Många lager precis som tidigare skribenter skrivit.
Skoteroverall.
Zytt Zampe mössa eller Lowe Alpine Mountain Cap.
Tumvantar med lösa innervantar.
Fötterna är värst, glöm allt vad ridkängor heter. Riktiga skoterkängor eller "mucklucks" (eskimåkängor).

Ztrawberry Zling skrev:
jag är oxå sådär riktigt frusen av!... därför fick jag i födelsedagspresent värmesulor att lägga i skorna. De drivs av ett par batterier som man sätter på stövelkanten. Dom var inte billiga och köptes på Naturkompaniet, varpå jag tror på dessa. Ska bli himla spännande att se vad de går för! :)

hahaha jag dör, underbart! vill också ha! :D
du måste berätta hur de funkar sen.

va också inne på naturkompaniet idag och kollade. de hade värmesulor som vämer i tån. Kostar 1500:-, så jag är lite sugen med de kostar ju en del.

Tack för alla svaren. Massa lager på lager då i vinter. Jag blir ju stillasittade eftersom jag ska träna körhäst i vinter, och då får man vackert sitta där på speedcaren och frysa.

Det var då jag hänvisade till jaktavdelning osv. För stillasittande i KALLT klimat, finns inte ridkläder som pallar ... Och inte fasen hjälper de tunna funktionsmaterialen som skall transportera bort fukt heller - det är som sagt ull etc som gäller.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 180
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
564
Senast: Rumpnissen
·
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 752
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka