Varma hundskor

Lycanthrope

Trådstartare
Vår dalmatin är så frusen av sig så hon måste få ett par skor så hon kan göra av sig när det är kallt :o

Tips på några varma som har bra passform, alltså sitter kvar? Och inte kostar allt för mycket. Hittade på doggie för 249kr men vet inte hur bra dom är riktigt.

Sv: Varma hundskor

Jag har tyvärr inget tips när det gäller hundskor. Och jag är tveksam till att använda det med tanke på halkrisken.

Det som oftast gör att hundarna får kramp i sina tassar är att man går där det är saltat. Det är kallare för tassarna att gå i salt än vanlig snö. Krampen kommer precis när man kommer in i vanlig snö igen. Oftast kan det hjälpa att man smörjer in hela undersidan av tassarna, även upp emellan trampdynorna med antingen vaselin eller konsistensfett som är helt vattenfritt. Är trampdynorna torra så drar de till sig fukt/kyla, är de insmorda så kommer inte vätan in i tassarna. Om du inte har provat detta så gör ett försök innan du köper skor.

Mina små med samma typ av päls som dalmatiner klarar ner till -20-22 grader utan köldkramp om jag smörjer in tassarna.

Jag tycker att hööks kopia av ruffwears skor är helt okej. Bra grepp och smidiga att använda.

Jag har tyvärr inget tips när det gäller hundskor. Och jag är tveksam till att använda det med tanke på halkrisken.

Det som oftast gör att hundarna får kramp i sina tassar är att man går där det är saltat. Det är kallare för tassarna att gå i salt än vanlig snö. Krampen kommer precis när man kommer in i vanlig snö igen. Oftast kan det hjälpa att man smörjer in hela undersidan av tassarna, även upp emellan trampdynorna med antingen vaselin eller konsistensfett som är helt vattenfritt. Är trampdynorna torra så drar de till sig fukt/kyla, är de insmorda så kommer inte vätan in i tassarna. Om du inte har provat detta så gör ett försök innan du köper skor.

Mina små med samma typ av päls som dalmatiner klarar ner till -20-22 grader utan köldkramp om jag smörjer in tassarna.
Det är inte halt här, ingen is. Det är bara djup snö. Inget salt heller någonstans där vi går, det saltas knappt ens på vägarna här uppe. Hon är väldigt lättfrusen om hela kroppen och har både täcke och overall, men behöver något på tassarna också.

Jag tycker att hööks kopia av ruffwears skor är helt okej. Bra grepp och smidiga att använda.

Jag har också dem och tycker dem är väldigt bra framförallt i förhållande till priset.
Har testat många olika vid det här laget och dem är ett par favoriter.

Vår dalmatin är så frusen av sig så hon måste få ett par skor så hon kan göra av sig när det är kallt :o

Tips på några varma som har bra passform, alltså sitter kvar? Och inte kostar allt för mycket. Hittade på doggie för 249kr men vet inte hur bra dom är riktigt.

Du har PM!

Jag hade ett par billiga i fleece till min förra tik och det fungerade bra. Utan skor fick hon ibland kramp i tre tassar samtidigt, med skor var hon sällan berörd alls. Det jag tror gjorde största skillnaden var att snön inte fastnade mellan tramdynorna och smälte till isklumpar.

Inomhus var de superhalkiga, men ute hade hon aldrig problem. Största fördelen var dock att de inte kostade speciellt mycket, för tyvärr tappas det en och annan sko i djupsnön, det går inte att komma ifrån.

Namnloumlst-2kopiera_zpsbade150a.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det överhuvudtaget? Hade behövt vattentäta skor/sockar som sitter kvar, även vid lång och fartfylld aktivitet. Helst inte allt...
Svar
1
· Visningar
175
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar