Varma hovar

scarlettlady

Trådstartare
Jag har ett föl som jag köpte tillsammans med stoet för ca tre veckor sedan. Fölet har varma bakhovar, är detta för att hovarna växer nu (man ser det nya mörkare hornet komma) eller kan det vara något annat? Hon är pigg annars, har varit lös i magen, men idag har jag inte sett ngt som tyder på det. Ska tillägga att mamman var aningen undernärd när jag fick dom, så jag har haft lite att göra med att vänja dom vid mat och bete.
Jag har ingen erfarenhet av föl, (nån gång ska vara den första) men har ett par bekanta som jag tänkte fråga, men tyckte att jag kan höra här först.

Sv: Varma hovar

Är fölet svullen runt kotleden? Ibland(ganska ofta) när man är tvungen att vräka på stoet mkt mat så får fölen för mkt protein!!! Vilket visar sig i svullna, uppräta kotor, ibland även värme i hovarna. Ta bort en stor del av kraftfodret i 2-3 dygn...Försök sedan att använda ett annat foder, med mindre proteinmängd i !

Lycka till

Håller med Ancan (som vanligt :D )

Sen brukar det vara så att allt man ger till stoet känns som om det går rakt igenom till fölet. Fölisarna blir tjocka o fina.

Vad är det för pållar du köpt....nyfiken i en strut. :)

Inga svullna leder, fick veta att föl växer så mkt att de kan bli varma. Ger inte mkt foder eftersom de var undernärda. Nu går de bara på gräs.
Suzmania frågade om jag ville ha linfrökaka av henne, men då blir det väl för mkt protein eller? Iövrigt är både stoet och fölet i mkt bättre hull nu än när jag fick dom, och jag har varit väldigt försiktig med fodret.
Hera: Det är korsningar mamma travare/förmodligen New-forest
och fölets pappa är welsh.
Ancan: min ena bekanta är elmelts... :bump:

Små föl är litet “växelvarma”. De har en omogen temperaturreglering och det är helt normalt att de är än varma än kalla här och där så länge de mår bra och dricker ordentligt. Digivande ston kan nästan inte få för mkt mat. Går hon upp i hull trots mjölkningen verkar det ju helt idealiskt. HH

HelenaHandberg skrev:
Små föl är litet “växelvarma”. De har en omogen temperaturreglering och det är helt normalt att de är än varma än kalla här och där så länge de mår bra och dricker ordentligt. Digivande ston kan nästan inte få för mkt mat. Går hon upp i hull trots mjölkningen verkar det ju helt idealiskt. HH
Tack, det lugnade. Hon ska börja få krafft nu eftersom näringen i betet långsamt minskar, men nu ser hon normalt fölsto-aktig ut. När jag fick henne var hon dundermager.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 484
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar