varma hästar?

F

fruktsallad

Hur gör ni om ni ska på tävling då det är så varmt som det är nu? Hästarna blir ju varma bara dom går i hagen. Kan man hälla kallt vatten över dom? Hörde att man måste skrapa av vattnet annars blir det våtvarmt omslag. Är det någon som vet hur hästar funkar? O:confused:m jag häller vatten över mig då det är varmt tycker jag det är skönt på oss mäniskor blir det inte våtvarmt omslag.

Sv: varma hästar?

Skillnaden mellan människor och hästar är att hästarna har en päls som håller kvar en del vatten.
Har man en häst med som är lite mer tjockhudad, samt har mer sommarpäls är det läge att klippa den, om man ska tävla när det är varmt.

Hur gör alla ni andra med varma och svettiga hästar? Har man slang i närheten kan man ju svalka dom så men har man inte det kanske man har petflaskor med kallt vatten, det är kanske en dum undran men jag är fundersam och man vill ju göra på bästa sätt för hästen.

Jag brukar spola av min häst med kallt vatten om det är fruktansvärt hett ute, eller ställa in henne ngn timme i stallet där det alltid är väldigt svalt o skönt, då brukar hon somna. Men det är rätt, om man spolar eller blöter en varm häst måste man skrapa av vattnet på en gång annars blir det våtvarmt omslag, på med vatten, skrapa av på med nytt..osv.. men det är ju inte alla som tycker det är skönt.. Sen när jag skrapat av henne brukar ja bet ahenne i ngn dikeskant eller gräsplätt där det kanske fläktar lite så hon torkar snabbare, man kan ju gnugga lite med handduk med, men kanske inte så skönt på sommaren..

stoora sköljmedelsflaskor är bättre än petflaskor tycker jag. större hål så man får ur allt vatten fortare, sen är det ett + att det är handtag :idea:

:banana:på tävling så mycket grommning som möjligt har även med mig en midjeväska med småflaskor som jag kan hälla vatten över hästen under ritten. hemma på gården spolar vi alla hästarna och dem har tillgång till skugga i skokshagen o stallet för dem som vill gå in:idea:hästar som har tjockare påls rek jag att raka mvh anne

ljummet vatten är jättebra, de kan bli lite stela av för kallt vatten. svampa av, spola, hälla över.. beror på vad hästen gillar :)

*KL* Vet att jag halkat in på "fel" forum, då jag är fälttävlansryttare :angel:
Btw "Spola - skrapa - spola - skrapa...osv" har även jag fått lära mig som det allra bästa för att på snabbaste sätt kyla ner hästen efter hård ansträngning. :idea:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 820
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V