Varma framhovar?

lillamy73

Trådstartare
Tyckte nu på morgonen att mitt nydräktiga arab sto (dag 75) frös (eller skakade i musklerna)?
Tog en temp på henne som låg på 36,5
Verkar pigg i övrigt.

Hon går nu sex timmar på gräs.
Hovslagarn var här ute i veckan och verkade henne.

Behöver jag oroa mig eller kan en häst vara varm i hovarna utan orsak?
/Carina

Sv: Varma framhovar?

Ingen som vet om framhovarna kan vara varma utan att det är något? Tretton som har läst?

De kan ha värme i hovarna (blodcirkulation) utan att det är något konstigt. Men är de "heta" och de har puls skall du nog oroa dig.

Värmen i hovarna kan vara en reaktion om hon blev verkad lite för mycket? Gick det längre tid än vanligt mellan skoningarna?

Ang att den skakade så blåser det och regnar kraftiga skurar så förmodligen har hon blivit kall och fryser.

med såpass låg temp och skakningar så verkar hon ju helt enkelt frysa rejält. ta in eller täck!

troligtvis ingen fara med hovarna, en frisk häst har varma/ljumma hovar.. är dom jättevarma kan det vara fång.

Tack för era svar.
Mest troligt så fryser hon.
Satte på henne ett regntäcke nu på kvällen efter jobbet. Får se om det hjälper.
Hovarna är inte heta på henne utan lite ljumna.

Har jobbat kvällen och när jag kom hem sa min man att hon gått omkring mycket i hagen nu ikväll och eftermiddag
(för att hålla sig varm?)Alla hovarna lite ljumna. Troligtvis för att hon vandrat omkring.
Tog tempen nu ikväll och den låg på 37,5.
Gnäggat på honom varje gång han visat sig.

Eftersom hovarna fortfarande är varma så tar jag ut veterinären idag. hon har ingen puls men är lite öm. Fick sätta på henne vintertäcket nu på morgonen.

vintertäcke i slutet på juni? hur många gram är det i täcket? det låter ju fruktansvärt varmt! har hon ordentligt med mat i hagen så hon kan äta sig varm? en häst går sig inte varm utan äter sig varm. jag hade heldre lagt på regntäcket och försett henne med mer mat än att lägga på ett vintertäcke, blir det för varmt, vilket det ganska garanterat blir med ett vintertäcke så får hon feber. rådfråga vet när h*n kommer ut.

Det är verkligen inte meningen att hon ska ha det hela tiden.
hon var genom blöt i morse och frös som ett asplöv.
Ska iväg och köpa ett nytt regn täcke i eftermiddag.
Bägge hennes regn täcken fungerar inte.
Det ena läcker och det andra var för tät.
Så hon var genomblöt i morse när jag kom ut.

Veterinären kommer i eftermiddag så mer mat får hon inte ifall det är fång.

Så har veterinären varit här då.

Han tror att hon har fång känningar. :cry:
Kenpigt tycker jag då jag vant på henne på gräs väldigt försiktigt.

Lite puls och ljumna hovar.
Rör sig lite stelt innan hon kommer igång.

Han sa att det kunde bero på verkningen men han visste inte försäkerhets skull satte han henne på fång behandling i två veckor.

Fenylbutazon och boxvila. Veterinären konsulterade med en kollega för han ville vara säker att behandlingen inte skulle skada i och med att hon är dräktig.

vad tyckte han du skulle göra med henne med tanke på att hon frös? jag antar att han inte rekomenderade vintertäcket?

Tror du att man är så dum att man har vintertäcket på hela tiden på sommaren? En nödlösning i det akuta skedet.

Står hästen i hagen och huttrar och fryser och det inte finns något annat torrt täcke än vintertäcket. så låter jag iallafall inte min häst stå och frysa.

Självklart hade hon inte täcket någon lång stund utan bara tills hon torkat och slutat huttra.

Och inte var det någon rekomendation på mer mat ifrån veterinären.
Annars vet jag att hästar äter för att hålla värmen.

For iväg efter att veterinären varit här och köpte ett nytt regntäcke till henne på rekomenation av honom. För det är inte bra om hon fryser.

Har hästen en inflamation i kroppen så kan den stå inte stå imot väta och kyla på samma sätt.

Så har veterinären varit här då.

Han tror att hon har fång känningar. :cry:
Kenpigt tycker jag då jag vant på henne på gräs väldigt försiktigt.

Lite puls och ljumna hovar.
Rör sig lite stelt innan hon kommer igång.

Han sa att det kunde bero på verkningen men han visste inte försäkerhets skull satte han henne på fång behandling i två veckor.

Fenylbutazon och boxvila. Veterinären konsulterade med en kollega för han ville vara säker att behandlingen inte skulle skada i och med att hon är dräktig.

Var vet säker på fång. Med tanke på att han rådfrågade en kolega. ljumna hovar o puls är ju normalt. Skulle vara intresant att höra fortsättningen i.a.f är det bättre att vara för försiktig

Jag är väldigt osäker,

Tycker inte att det kan vara fång på henne.
Veterinären var ju inte säker heller.

Hon verkar inte att ha ont.
Idag var bara en hov ljummen på henne. Ingen puls ingen temp...

Jag är väldigt försiktig av mig när jag vänjer på henne på gräs.
Börjar med en kvart sedan en halvtimme och bygger på med en kvart upp till tre timmar
sedan släpper jag en timme i taget och aldrig hela dygnet.
hon är elva år och har inte haft några besvär tidigare.
Så jag vet inte.

Tror själv att det kan vara en reaktion efter att hovslagarn var här.

En liten fråga, ska hon behandlas, fasstän att vet inte va säker på fång??
:confused:

Han tyckte det.

Nu på morgonen var hon kall ialla sina hovar.

Hon fick en spruta av honom och har ätit butta i tre dagar hittills.

Jag tror fortfarande igentligen att det kan vara en reaktion på hovslagningen. Men jag är ju ingen veterinär. vågar inte heller avbryta behandlingen ifall om att.

Tycker det låter som en ganska osäker vet iallafall,, hoppas att det går bra iallafall!!

FIBERGY är ett foder som rekomenderas till sk fånghästar, kan kompleteras me olja för att hålla hullet,

Är det ett dräktigt sto eller en valack?(längre fram står det "han"?).
Hovarna kan kännas varma nu när det är kallt ute på nätterna....
Fångvarning om hovarna är riktigt varma har puls och häste flämtar ,vinglar,inte vl "sätta ner" hovarna ordentligt?

Läste bara första...
Min hovslagara har sagt till mig att man kan kolla mankammen om de har fått för mycket proteiner om den är svullen/tjock, även om hovarna är varma och att man ska kolla pulsen mellan ballarna, då kan det vara fång, man ser det även om de vill gärna luta sig lite framåt eller inte gärna vill flytta på sig...
Nu skulle jag inte tro att det är fång. Men min hovslagare berätta även en gång när han skodde en häst så mådde han helt bra när han började sko men när han skulle ta den sista hoven hade han fått fång, det sa bara pang så kunde han inte röra sig knappt :crazy:

Läste bara första...
Min hovslagara har sagt till mig att man kan kolla mankammen om de har fått för mycket proteiner om den är svullen/tjock, även om hovarna är varma och att man ska kolla pulsen mellan ballarna, då kan det vara fång, man ser det även om de vill gärna luta sig lite framåt eller inte gärna vill flytta på sig...
Nu skulle jag inte tro att det är fång. Men min hovslagare berätta även en gång när han skodde en häst så mådde han helt bra när han började sko men när han skulle ta den sista hoven hade han fått fång, det sa bara pang så kunde han inte röra sig knappt :crazy:

Det är möjligt att dih hovslagare har rätt men jag undrar jag.

Proteiner har inte så mkt med fång att göra, man trodde det förr, han är nog inte uppdaterad. Däremot kan det nog märkas i mankammen på vissa hästar om de har ätit för mkt socker tex från gräset. Då kan det nog vara fångvarning!
Puls eller ej verkar inte heller så lätt. Däremot om de har svårt att vända.
Det sista du beskriver är kanske troligt ngn gång måste ju anfallet märkas. Om det kommer så plötsligt har jag ingen aning om.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka