Varm i transporten

ElAmir

Trådstartare
Jag har köpt en egen transport(har lånat i stallet tidigare) och för att testa körde vi min häst en kort runda(ca 30min). Vi hade alla ventiler öppna, men han blev väldigt svettigt... Han var lugn och ovanligt lätturlastad, brukar försöka kasta sig.
Vi ska om ett par veckor köra till vårt landställe med min häst och kompisens medryttarhäst. Om min häst blev så varm ensam i transport hur blir det då när dom är två? :crazy:

Har ni några tips hur man kan hålla hästen sval under resan?
Vi kommer åka ganska sent på kvällen så det är så sval som möjligt ut.

Sv: Varm i transporten

Hade ni luckan där bak nerfälld också? Testa med det annars...

Det hade vi inte, men jag har pratat med stallägaren om det och hon säger att hästarna kan bli rädda om det kommer en lastbil bakom då... Vi kommer åka rätt mkt på motorväg...

Jo... det är ju sant att hästarna kan reagera på lastbilar men de vänjer sig. Hellre luckan öppen så de slipper bakas o lite nervrtäning anser jag...

Det hade vi inte, men jag har pratat med stallägaren om det och hon säger att hästarna kan bli rädda om det kommer en lastbil bakom då... Vi kommer åka rätt mkt på motorväg...

På sommaren måste jag ha luckan nerfälld annars skulle min häst svettas ihjäl, ni får helt enkelt vänja hästen långsamt med att ha den nere. Börja med att ha luckan ner på otrafikerade vägar osv. Är det en ponny eller storhäst ni kör?

En del hästar reagerar, en del inte. Jag hade en som blev rädd när det kom lastbilar bakom om luckan var UPPE (han ville se vad det var som lät), så honom körde vi alltid med luckan nere

Jag hade ALDRIg kört på motor väg med övre luckan pööen. tänk om hästen blir rädd för en lastbil bakom å går över bomen =/ uch å fy. Nä då får man installera bättre ventilation. Finns tex små fläktar man kan köpa å sätta in som sätts igång så fort man tänder lampan i släpet. dom e super. fläktar lite gott och låter nästan ingenting. max 2 cm stora. kan sättas högst upp längst fram så fläktar det gott sedan.

Enda gången jag vågar köra med luckan ner e om det är en van häst och om någon bil som vi känne rligger bakom så vi ej kan få en långtradare i röven =/

ja tror inte de finns vanliga transporter som man kan göra så bra ventilation i att hästen inte blir svettig på sommarn när de är 25-30 grader..man måste lära hästen helt enkelt.

sen behöver man ju inte köra då när de är som mest lastbilar ute utan köra kanske när de är lite trafik.

På sommaren måste jag ha luckan nerfälld annars skulle min häst svettas ihjäl, ni får helt enkelt vänja hästen långsamt med att ha den nere. Börja med att ha luckan ner på otrafikerade vägar osv. Är det en ponny eller storhäst ni kör?

Det är araber, maxade D :p

ja tror inte de finns vanliga transporter som man kan göra så bra ventilation i att hästen inte blir svettig på sommarn när de är 25-30 grader..man måste lära hästen helt enkelt.

sen behöver man ju inte köra då när de är som mest lastbilar ute utan köra kanske när de är lite trafik.

Vi kommer som sagt att åka på kvällen så förhoppningsvis kommer det vara ganska lugnt ute.

Jag hade ALDRIg kört på motor väg med övre luckan pööen. tänk om hästen blir rädd för en lastbil bakom å går över bomen =/ uch å fy. Nä då får man installera bättre ventilation. Finns tex små fläktar man kan köpa å sätta in som sätts igång så fort man tänder lampan i släpet. dom e super. fläktar lite gott och låter nästan ingenting. max 2 cm stora. kan sättas högst upp längst fram så fläktar det gott sedan.

Enda gången jag vågar köra med luckan ner e om det är en van häst och om någon bil som vi känne rligger bakom så vi ej kan få en långtradare i röven =/

Det låter ju jätte bra med fläktar, vet du var man kan köpa dom?

tja jag kommer ej exakt ihåg men tror det fanns på bil t*ma eller liknande för ett tag sedan.
Såg nu dessutom att jag skrev fel mått på dom. dom är ca 1 dm stora. inte 2 cm

I mitt fall hade alternativet varit en vilt sparkande/hoppande häst varje gång någon lastbil/långtradare kommit upp bakom trailern. Med luckan nere, en lugn harmonisk häst som såg vad som lät bakom honom, och alltså visste att han inte hade anledning att oroa sig. Risken att just min häst hade hamnat över bommen var många gånger större med luckan uppfälld (men alla är inte som honom, det vet jag)

Försök om möjligt välja en dag med dåligt väder. Kvällar kan vara ganska varma de också om det har varit väldigt varmt på dagen. Om ni inte är för morgon trötta kör vid 4 tiden på morgonen då är det oftast som svalast

Hade ni luckan där bak nerfälld också? Testa med det annars...

Är det inte så att det är förbjudet att ha luckan öppen??? Jag är inte alls säker på det, men har hört det nån gång. Jag kör aldrig med luckan öppen.

Men det är väl smart som TS skriver att åka sent på kvällen, eller på natten om man kan, på sommaren.

Nejnejnejnejnejnej det är en MYT att man inte får ha lilla luckan öppen.

Däremot har jag min stängd för MITT släp drar iaf in mer avgaser med den öppen. Har istället två öppningsbara fönster fram, extra ventiler på skötardörren, ventil i taket och så fläkt.

ang. luckan nere, tycker jag ni kan prova att köra på mindre vägar med den nere, och se hur det funkar, man får se utifrån varje häst, vissa hästar står lugnt med luckan nere, andra tycker det är obehagligt, men jag skulle inte köra med luckan uppe om ventilationen är för dålig i transporten.

lånar min egen knapp

Sen finns det ju alternativet att ha luckan lite öppen, fast ändå uppfälld. Då brukar värmen sugas ut ganska bra ur transporten...

lånar min egen knapp

Sen finns det ju alternativet att ha luckan lite öppen, fast ändå uppfälld. Då brukar värmen sugas ut ganska bra ur transporten...

Vi hade luckan lite öppen när han blev svettig...

Vi ska köpa en fläkt :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II