T

timotei

I dag då jag skulle ut och rida så upptäckte jag vid ryktningen att ena hästens framhov var lite varm. Den var ljummen...dom andra var kalla. Jag tog det lugnt med ridningen och skrittatde bara. När vi kom hem igen så var alla hovar lika ljumma.
Hon haltar inte och jag tycker att benen känns normala.

Nu kan inte jag så jättemycket om hovar och ben, så någon här kanske kan komma med en förklaring om varför det blev så...och måste jag ta det lugnt med ridningen fortsättningsvis? :crazy:

Sv: varm hov

Om hovarna är varma och hästen inte är halt eller har fångtendenser brukar jag tempa. Är tempen normal i flera dagar så är det nog inget konstigt, det har det aldrig varit för mig iaf.

Min häst hade också sådär en dag, ena hoven var varm och resten svala. Red ändå då vi inte såg något när vi sprang med henne och hon var precis som vanligt. När vi kom in var hon jämnvarm i alla ben och hovar. Sen försvann det och sen hände samma sak en vecka efter när min medryttare red. Men sen har det inte kommit tillbaks något mer och hon är inte halt eller något så jag vet inte vad det kan ha varit. Feber hade hon inte heller.

Men tempa iallafall under några dagar och rid om hon inte har feber eller är halt. Kan vara någon vrickning eller nåt som inte märks av och går över av sig själv.

Tack för svar. Känner mig lugnare nu...hovarna har varit jämna sedan den händelsen. :)

Okej vad bra :D Jag vet inte riktigt vad det kan va men det verkar ju inte vara något farligt så länge det inte händer ofta.

solen kanske har legat på och värmt upp ena hoven lite mer än de andra?

Har varit i kontakt med det här "problemet" förut. Det är egentligen inget problem utan hästarna kan reglera det här själv. Så länge dom inte haltar så kan man rida som vanligt. Men det är ju bra om man har koll så att det inte kvarstår för då är det nog ett "problem" iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 800
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat