Varm hov!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 6 323
L

Lord Owen

Så till en enkel(?) fråga:

Kan en häst vara varm i en hov någon dag utan att det egentligen spelar någon roll? Vet att varma hovar kan vara tecken på att något är fel men ponera att en häst har en varm hov en eftermiddag men på kvällen är den kall igen? Kan en häst bara ha en varm hov av någon annan anledning än att den har ont?? :confused:

Sv: Varm hov!!

Ja, det brukar inte vara någon fara. Ponera att din häst bara trampat lite fel men att det går över fort. Värmen i hovarna kan variera lite. Det brukar inte vara någon fara.

Min vetskap är samma som orion x att det kan bli så lite av och till utan att innebära skada. det viktiga är att kolla så det i samband med värmen dessutom inte är tex svullnad i senor, kota etc. naturligtvis får man ha ett extra öga öppet men somsagt, det behöver inte alls innebära något särskilt,. Precis som du erfarit brukar det ha återgått bara någon stund/timma senare.

En varm hov kan ju bero på så mycket.
Om tex är nyskodd så kan det vara att dom har tagit för mycket och fått en liten inflammation lr att den är skodd för trångt. Kanske har den en hovspricka som spökar lr har den en hov böld? Det är inte alltid man märker det på annat sätt en värmeskillnad. Om det är en vana att din häst har en värmeökning på em t ex efter träning så skulle jag kolla upp det om jag var du. Om den har en hovböld som inte upptäcks i tid kan du få ett rent helskotta med hovsprickor och skit. Men det är alltid klurigt med värme i hovarna. Ring vet och rådfråga. Bättre att ringa en gång för mycket..
Lycka till.

Najtan Tabac / The Charmed One

Jag har inte detta problem med min häst, detta är bara en liten funderare jag hade. Så det har inget med verkligheten att göra, inget jag behöver råd om hur det ska kollas etc.

Jag sa att jag undrade om en varm hov kunde bero på annat än att hästen har ont? Säg att hästen har en varm hov en dag i en månad, inte är nyskodd eller på annat sätt har ont. Och att värmen försvunnit nästa dag. Varför är det så?

Det enda jag själv upplevt är varma hovar då min häst hade ett broddtrampå på ett ben, då blev den diagonala hoven samt hoven på det benet varm i en dag men det har inte med denna fråga att göra. :D

Om hästen står o sover, vilar ett bakben, lägger den t.ex. tyngden på ett annat ben o blodcirkulationen ökar. Då kan man märka en viss skillnad i värme..

Hästars hovar är "växelvarma", är normalt ganska kalla för att inte tappa för mycket värme till underlaget,då o då släpps det på extra blod genom AV-shuntarna för att värma upp hoven.

Ibland kan det vara mycket enkelt. Hästen har t.ex. stått med ena hoven djupare i bädden = den hoven har blivit lite "isolerad". Eller så är hästen blöt om tre ben och torr om det fjärde, vilket ger tre blöta kalla hovar och en torr och varm...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 918
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 845
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 085
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka