Världens sämsta ridtillfälle *snyft*

skogsridmulle

Trådstartare
Idag tappade jag helt fattningen med min häst :cry:

Bakgrund: sadeltvång 19 årig isis som spenderat massor av tid med att göra sig omöjlig men som blir bättre o bättre. Jag har haft honom ett år o det har varit kantat av små framsteg o mycket motgångar inkl sjukhusbesök för min del.

Har sedan nån vecka ridit honom barbacka o det har känts bra! Idag tänkte jag att vi skulle rida ut barbacka.

Men på volten gör han sig dum, dummare dummast. Ska testa att flänga hit o dit för att se om jag tröttnar/åker av. Han gick tom ner till hörnet för att få ordentligt med fart att kunna rusa till andra hörnet. Minsta tygeltag rusade han iväg för. Han har dock hjälpt mig att utveckla en fenomenal balans så trots alla rusningar, småbockningar o konstiga vändningar sitter jag säkert, även barbacka.

Han vägrar gå i höger varv, när jag byter till höger rusar han till vänster varv. Jag kämpar på. Väntar på att han ska bli avslappnad men det kommer liksom inte.

Efter drygt en timme sitter jag av o ser till att han går i höger varv från marken. Går bredvid o då går det plötsligt bra både att böja till höger o acceptera bettet så jag tror inte att han fått plötslig tandvärk.

Sen ber jag maken komma ut o vara stoppkloss. Vi går efter honom (maken)o jag får honom att gå hyfsat bra i skritt så jag ber maken öppna grinden. (Dorri brukar gilla att komma ut o bli mer avslappnad när vi lämnar volten, annars kan det ju tyckas vara ett knäppt beslut att rida ut) Vi kommer en bit på väg o sen börjar han springa lite, jag ska göra en volt o då tar han o passar på att galloppera hem. Jag är återigen väldigt tacksam för den balans jag anskaffat mig. Han stannar vid ryktplatsen. Jag tycker att det verkar vara ett dumt sätt att avsluta på så vi rider iväg för att kunna avsluta på ett bra sätt. Men han bara rusar. Nu har det totalt sätt gått två timmar o jag är färdig mentalt o fysisk, galloppen över stock o sten i mörker tog sista musten, så jag sitter av och skäller på honom o rycker i tygeln samtidigt. Går till hagen med honom medan jag fortfarande rycker i tygeln o är arg, tar av honom tränset o lappar till honom med det. Skiter i att ge honom betfor o lucern m.m. som han brukar få. :cry::eek:

Det finns säkert en miljard bättre sätt att hantera detta på. Min man sa att jag skulle gå ut o rida honom tills han blev snäll. Men det känns ju som försent att göra det när jag redan släppt ut honom.
Och när man börjar bli trött i kroppen o skallen(efter två timmars kamp är väl inte det oskäligt?) ska man hålla på tills när? Till man trillar av? Dessutom blev det mörkt o belysningen pajade igår.

FAN! Är inte ett dugg stolt över mig själv. Känner mig gråtfärdig o oduglig:cry: Känns som världens sämsta ridtillfälle....

Sv: Världens sämsta ridtillfälle *snyft*

Usch, i såna lägen är det svårt att hålla huvudet kallt. Även om det helt klart verkar vara istadighet kan det vara värt att försäkra sig om att ryggen är helt ok. Annars är det inte lätt att vara snäll. Kan du inte rida ut med sällskap ett tag så ni kommer igång på ett positivt sätt?

Annars måste man faktiskt säga till ordentligt, annars kan det blir farligt. Det svåra är att tillrättavisa i rätt ögonblick. Exakt när h*n vänder eller gör något annat får man tillrättavis rejält, ett rapp med spöet kan faktiskt vara på sin plats om det är tydligt vad du kräver och hästen medvetet ignorerar det och försöker var sitadig. Ännu viktigare är sedan att ge eftergift och beröm så hästen tjänar på att göra rätt. Kanske borde du börja om från början och ta ett steg tillbaka med ridningen? När man hamnar i en ond cirkel och hästen är olydig och får tillrättavisningar blir det ju inte roligt att bli riden, och då protesterar hästen ännu mer när den får nog, och spiralen är igång. '

Bara lite tankar om hur jag skulle göra i ditt läge. Vara bestämd och inte acceptera tjafs, men kanske välja att inte kräva så mkt från början. En hel del hantering från marken skulle nog kunna hjälpa. En instruktör kan också få er i rätt riktning.

Problemet är att det som du säger är svårt att säga till i rätt ögonblick, dessutom rider jag inte med spö då han är överdrivet spörädd.

Nu när det gått några minuter har jag iallafall varit ute o gett honom hans mat.

Angående ryggen vet jag ingen annan häst som genomgått så mycket kontroller. Det som sägs är att han helt enkelt är för gammal för att bli helt fri från sadeltvånget och att jag har en häst som aldrig kommer bli helt pålitlig. Så jag vet ju det, men det är så frustrerande när bakslagen kommer.

Ang kraven så känns det snarare som att jag krävt för lite på sista tiden o nöjt mig med att han accepterar barbacka o att jag ålar mig upp på ryggen utan att nån står o ger honom morötter samtidigt.

Om du behöver rida med spö är det väl bara att vänja honom med det?

Okej. Jobbigt läge. Men det verkar som att han inte är rädd när du rider barbacka, utan snarare inte vill finna sig i att någon bestämmer vart han ska gå och när. Då är det nog bara hårt mot hårt som gäller. Har ni jobbat något med markarbete och dominansövningar? Det kan hjälpa. Om h*n finner sig i att du är över honom i rang accepterar han kanske ockås att det är du som håller i spakarna när du rider. Tror han att det är han som är ledaren är det klart att han blir sur när du "jävlas" med honom och hittar på en massa när han tycker att han har mycket bättre idéer. Varför gå hemifårn när det är där all mat och vatten finns?

Överhuvudtaget att använda mat som muta eller lugnande tycker jag oftast blir lite tokigt. "okej då, så länge jag får ta hennes mat då" blir det lätt, istället för "okej hon bestämmer, jag får finna mig i att hon sitter upp trots att jag inte tycker om det".

med tiden med en tydlig ledare blir det tryggt och bra att göra som denna säger, kanske till och med en rolig lek, att det är kul att lyssna nog och springa dit matte säger.

Hehe, bara o bara. Hos förra ägarn o ägarn innan det klarade de inte ens av att rida honom. Därav alla vet kontroller. Han blir väldigt spänd o hoppig när man har spö, kanske för att han fått rejält med spö när han misskött sig? Satt upp med spö en gång o råkade snudda honom med det o han rusade iväg som tjuren ferdinand...

Däremot ska jag ta hjälp o nya tag imorgon, med sadel så blir det lättare att säga till när han missköter sig. Tyvärr blir det lite mer att hålla sig kvar barbacka - trodde i min enfald att han skulle ge upp men vi är nog väldigt envisa båda två. Han sprang en del till grinden o stannade där så jag vet ju att han inte kände för nån ridning idag... måste erkänna att jag skrattar lite åt honom nu - han är ju inte korkad hästen:D.

Ja vi har arbetat mycket från marken o mycket med ledarskapsövningar. Han gör aldrig något från marken längre som tyder på att han vill ta över ledarskapet - däremot påpekar han ibland vad han tycker om att bli riden.

Tror att idag var en av de där dåliga dagarna kiropraktorn poänterade att vi kommer ha ibland.

Är lite ambivalent ang maten, har läst på Buke att många använder nån typ av muta till sina sadeltvångshästar. De är ju lite speciella, men jag håller med om att det vore bättre om det fungerade ändå.
Det är dock så stor positiv skillnad sen vi började med det att det känns bra att fortsätta med det.

haha lära en häst att gilla spöet?
det är ju MYCKET lättare sagt än gjort. red en unghäst som var bakskygg som hade blivit slagen där kan jag säga att bara man tänkte tanken så spände han sig, och sprang sprang sprang

att lära en häst gilla något som den tidigare hatat är som om Du skulle börja älska något du hatar starkt.

Min ponny var också väldigt spörädd förr men nu (efter mycket träning från marken) kan jag rida med spö utan problem!

Lycka till imorgon då!

Men det verkar som att han inte är rädd när du rider barbacka, utan snarare inte vill finna sig i att någon bestämmer vart han ska gå och när. Då är det nog bara hårt mot hårt som gäller.

Det här är nog huvet på spiken. Fortsätter med hårt mot hårt imorgon! Tack för stödet!

Den behöver ju inte gilla spöet men ska iallafall acceptera det. Kan ju vara en säkerhetsgrej i vissa lägen!

Det här är nog huvet på spiken. Fortsätter med hårt mot hårt imorgon! Tack för stödet!

Dum fråga, är han lika tjorvig från marken? Kanske skulle behöva attackera problemet från ett annat håll.

Och du, det är mänskligt att fela. Du är åtminstone medvetetn om problemet.

Hej Mizz, tack.

Nej han är inte alls tjorvig från marken, snarare värsta guldhästen. Lyssnar fint på röst o position. Så det är väldigt tydligt att det är just ridningen han inte förlikar sig med riktigt. Men vi jobbar på det! Brukar tänka att folk med fobier också har lång tid med mycket arbete framför sig o säkert dåliga dagar med lite återfall.

Den behöver ju inte gilla spöet men ska iallafall acceptera det. Kan ju vara en säkerhetsgrej i vissa lägen!

Jag ska tänka på det, men för närvarande känns det säkrare utan. Men kanske borde börja på invänjning av spö. Så småningom.

Min väldigt kompetenta medryttare säger att det är väldigt tydligt att han aldrig blivit ordentligt inriden utan snarare insutten på island o sen exporterad. Antagligen hamnat hos nån som trott att alla isisar är jättelätta o sen inte klarat av honom. Mig veterligen har han spenderat massa år hos minst 3 olika ägare som inte klarat att rida honom alls, o att han utvecklat ett sätt att slippa bli riden. Dvs blåsa upp sig, lägga bak örona o springa!
:rofl::rofl::rofl:
Egentligen ganska roligt när man sitter här o inte i sadeln!

Nåja, det brukar absolut inte vara så här annars så det var det som gjorde mig så ledsen. Är snarare glad över hur bra det gått på sista tiden o för att han trots åldern ändå underkastar sig o går med på att lära sig nya saker.

ibland kan jag känna att man kanske har lite för mycket "jävlar annanmma" i sig..
Hade reagerat precis som du,, fast kanske tidigare...

Min första känsla är att det är något fysiskt hos hästen som gör att han inte kan... han har ont, eller förknippar det hela med obehag.

Han har gått igenom mycket kontroller... ja, men det har inte lett till något... ingen vet vad felet är...

hästen är 19 år.

Där har man främsta skälet till det jag tänker föreslå nu:

Världen är fylld av hästar, han trivs lika lite som du ,, om inte mindre med det ni gör... varför utsätta en så gammal häst, -som kanske har massor av hemskheter bakom sig,, för att " det SKA gå" mentaliteten.. hade han varit 5-8 eller nått... så hade det varit en sak. Men jag tycker att hästen är för gammal. Gamla hästar är svåra att ändra på, visst,, det GÅR... men till vilken nytta?

Låt denna häst få vara HÄST de år han har kvar... visst,, han kan bli över 30, men låt honom vara det han kan bäst.

Det är min uppfattning,,, satsa på något yngre, o ge din energi och tid till något som tar till sig och formas...

Kanske kan ni hitta nått annat han kan bli bra på.. trickträning, handhäst... ja, vad vet jag,,, NÅTT kanske han kan göra.....

Bara en reflektion....;)

Du tog orden ur munnen på mig!

Till TS
Varför måste han nödvändigtvis ridas när han visar så otroligt starkt att han inte vill? Ok, med en yngre häst så skulle man kanske inte ge upp för att hästen trilskas men han här är trots allt 19 år och har gått igneom en massa obehagligheter som han förknippar med ridning. Det finns massa andra saker att göra med en häst än att rida den; körning, trickträning, promenader, mys med mera.

Lycka Till!

Ja om det vore så jämt skulle jag definitift ställa av honom! Inte tal om annat!

Men som rubriken sa är detta ett av de sämsta ridtillfällena. Vi har jätteroliga uteritter, får till bra tölt o har fått bra ökad tölt också. Han är gammal men fräch, pigg o gillar faktiska att komma ut.

Ibland när han har vilodagar så står han vid grinden o tittar uppfodrande på mig. Dessutom har han börjat möta mig i hagen istället för att gå åt andra hållet som det var från början så den här dagen känns inte som normen. Men jag förstår hur ni tänker, det har jag också gjort ibland.

Jag tycker aboslut du ska kämpa vidare ...
eftersom hästen visar ibland att den tycker det är skoj o den trivs ..
(tänkte på ditt sista inlägg)

Lycka till!

Förstår att det känns skit.

Jag tror ändå du ska försöka att ha ett spö och ha med ngn snäll och trygg häst. Det räcker med ett kort litet hoppspö. Ävaen fast din häst är gammal ska han bannemej lyssna, finns ingen anledning och ställa av en häst, ni kan faktiskt ha många fina år att ha roligt med.

Men jag tycker du ska börja med att rida ut, bara. Strunta i volten och "dressyren" utan fokusera på trevliga uteritter med din häst. Ha det lilla spöet med, jag menar inte att du ska slå honom, och om han är spörädd kan det du få effekt ändå. Det räcker kanske bara att ha det i handen och "vifta" lite med det? Försök att rida mkt lydnads övningar som skänkelvikning och halt, ryggning och ställa honom och skritta (ev. trava) i olika tempon. Försöka få honom att fokusera på dig och inte på bus och dumheter! Jag vet att det inte är lätt när man haft en bråkig och jobbig häst. Men jag tror du kommer klara detta galant, du måste se det positivt och lägga ner extra mkt tid under en period.

Händer det ingenting tycker jag du ska kontakta en tränare som kan hjälpa dig. Både med bett och kanske kan rida honom åt dig någon gång? Är hans tänder kollade? Men det verkar som på dig att du kollat upp honom väldigt noga, vilket är absolut toppen! :D

Men framför allt! Ge inte upp! Jag tror du kan få ordning på din lilla häst, men var inte rädd för att ta hjälp!

Hoppas dessa ord gett lite ispiration!

LYCKA TILL !

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: LuckyMe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar