Världens bästa korsning?

Sv: Världens bästa korsning?

jo de finns de...uppenbarligen ;) Vi va inne på att köpa en tidigare. Men tydligen finns risken att dom kan bli aggresiva ist för tuffa o de är ju inte lika bra...sen blir dom nog aningens större också. Vilket vi såg som en fördel vid vallning av nöt. :crazy:
Va gäller dom andra raserna vet jag faktiskt inte :confused: Trivs så bra med Border att vi inte vill byta ;) just det att dom är så otroligt arbetsglada, min hanne nu som är tre år blir galen om man berömmer honom (kan ju vara både bra o dålig iofs :crazy: ) det är det bästa han vet; Att få göra som mamma säger! :)
Sen vet jag dom som har korset BC-Golden också... för att få dom lugnare. Mer som en sällskapshund som bara lufsar runt ;) men det kan ju diskuteras hur lyckat det var... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Nja, visst har uppfostran stor betydelse, och det är ju därför man bör se till att människa och hund passar ihop vid försäljning etc, men en del egenskaper är nedärvda. Det handlar både om rasens egenskaper (t.ex jaktinstinkt) och individens egenskaper (t.ex dåligt psyke). Alla hundar inom en ras har inte lika starka anlag inom alla områden. Man bör tänka efter innan man parar två hundar (vare sig inom rasen eller mellan olika raser), för att maximera chansen att avkommorna passar för det man vill använda dem till.

Jo, jag håller med men samtidigt kan det ju bli olika från valp till valp.Vår första Border Collie fick i princip lära OSS hur vallningen skulle gå till, inte tvärtom. Medan den valp som uppfödaren tog själv inte kunde nåt, var inte ens intresserad! Men tillslut kunde hon plocka fram dom där anlagen som hon hade, men den hunden hade ju fortsatt vara "icke-vallhund" om inte ägaren tränat med henne o fått henes intresse för vallningen o "vakna" så att säga...Och då var både mamman och pappan renrasiga BC o fina vallare. Så det går nog aldrig att säga säkert hur valparna kommer bli...O särskilt valparna som trådskrivaren syftar på eftersom det inte är någon vanlig korsning, där man kan se på andra kullar blivit...

Det kanske fungerar som när man para två rödskimmlar (Rr) med varandra. Det är 25% chans att det blir en (rr) vilket är letalt, men dessa dör i fosterstadiet. Om man parar två nakna så kanske det statistiskt blir 25% färre valpar mot om man parar en naken och en puff. Bara en teori.

UGH... jag HATAR jack russel, värre hundar finns ju inte?? :(

Vad är det för kul med en hund utan den mysiga pälsen?
Dessutom, kläder på hundar? nä.. det talar emot mig.

nej, jag menar kinesisk. det finns en här på buke som har en jättenaken och jag har sett fler. de flesta har ju hyfsat med päls på huvud, tassar och svans, men inte alla. eller de kanske inte är renrasiga?

cillamuffins skrev:
nej, jag menar kinesisk. det finns en här på buke som har en jättenaken och jag har sett fler. de flesta har ju hyfsat med päls på huvud, tassar och svans, men inte alla. eller de kanske inte är renrasiga?

Jag har ingen större erfarenhet egentligen, men jag kan försöka svara i alla fall. ”Orginalkinesen” har såvitt jag förstått ganska lite och gles päls på huvud och tassar. I utställningsringen tycker man däremot att det är häftigt med en massa päls på huvud och tassar (miniponny…) så därför har man avlat vidare på den typen av kines. Dessa ser förstås flashiga ut, men har ofta massor med gles päls på kroppen också, så de måste rakas innan utställning – inga riktiga nakenhundar egentligen alltså, men det är de som går bra på utställning. Har kinesen en rak, skarp kant där cresten möter ryggen eller på benen är den rakad! Ibland kan det säkraste sättet att se skillnad på nakna och puffar vara att öppna munnen på dem, puffar har ”riktiga” tänder. Jag vet folk som har fått förslaget att raka sina puffar om de haft dålig päls, och ställa ut dem som nakna….! :eek:

Var inte det jag tänkte på.. menade mer att de är sjukt stressiga o SÅ jobbiga, han aldrig träffat en lugn o normal russel i mitt liv, mest något som alltid stretar i kopplet åt det håll man INTE ska..

hua!

Återigen, bara för att de är av samma ras är inte två hundar likadana ;) Med det menar jag att jag bara träffat trevliga jack russels. Fulla av energi, javisst, inga lägenhetshundar direkt...

"lägenhetshundar" kan det väl mycket väl vara om dom bara får den stimulans och motion dom behöver, åter igen får man väl säga att man motionerar/aktiverar ju inte hunden inomhus.

Det är däremot en ras man måste begripa vad dom är avlade för annars är det lätt att dom blir till "idioter" precis som många andra krävande raser.

Nej, det är klart man kan bo i lägenhet och ändå se till att motions- och stimulansbehov uppfylls. Det var jag som var otydlig innan, och kanske fördomsfull mot lägenhetsinnehavare :P Men poängen var i alla fall att de behöver mycket aktivering (nåt som alla inte tänker på när det gäller så små hundar).

Min hund är andra generationens blandis och hon är hur go som helst, lyhörd, lättlärd, lugn, familjekär och ett riktigt charmtroll. Så nog tycker jag att blandisar kan vara minst lika bra som rashundar, men personligen skulle jag nog inte avla medvetet på blandisar. Och just blandningen Jack Russel/Nakenhund är kanske inte att föredra...?

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar