Världens bästa korsning?

Sv: Världens bästa korsning?

Zoya skrev:
Detta är den stora nackdelen när det kommer till blandrasproducenter - de har liksom ingen kunskap om vad de har för ras, de kan inget om rasen/raserna och kan således int ege valparna den bästa av starter...
Jo fast där tycker jag att det verkar som om SKK-andan har lagt krokben för sig själva... Det saknas något bra, starkt och välkomnande kunskapscentrum för gemene man när det gäller att lära sig hundkunskap. Jag upplever att många hundägare är okunniga pga dom helt enkelt inte vet vart dom ska vända sig, pga det inte finns något som riktar sig till den vanliga Svenssonhundägaren. (Se bara hur många som har fullkomligt sugit i sig program som "Hundskolan", vilket ju också kan ge lite felaktiga effekter när folk börjar säga "om hunden gör si ska du göra så, för det såg jag minsann på Hundskolan". Hade det funnits fler informationskällor hade kanske anammandet av kunskap blivit lite mer nyanserat...). Jag upplever hundvärlden som väldigt elitistisk och superseriös och man förväntas vara enormt kunnig och påläst (och helst tycka likadant som alla andra) för att ens "få" yttra sig (se tex på det "ramaskri" bland "seriöst" hundfolk som väckts av tidningar som Vovve och Härliga Hund... :smirk: ).

Skulle man dessutom säga att man har en blandras så blir man direkt stämplad som oseriös i mångas ögon, och man har svårt att hitta någonstans där man är välkommen att ställa frågor, utan istället tvingas man hela tiden gå i försvar och ta emot påhopp. Jag tror inte att det nånsin går att få blandrasaveln att upphöra, och definitivt inte genom att idiotförklara alla som älskar sina blandrasiga hundar. Däremot tror jag att OM man skulle kunna nå ut och sprida kunskap på ett vänligt och respektfullt sätt, så skulle de rent katastrofala blandrasparningarna minska.

Det verkar dock ha blivit mycket bättre på sista tiden, jag upplever att det är allt fler som kan allt mer om hundar. Men man blir lätt bortskrämd av den oflexibilitet och den avsaknad av acceptans för individuella åsikter som jag upplever frodas i hundvärlden.

cassiopeja skrev:
Jo fast där tycker jag att det verkar som om SKK-andan har lagt krokben för sig själva... Det saknas något bra, starkt och välkomnande kunskapscentrum för gemene man när det gäller att lära sig hundkunskap. Jag upplever att många hundägare är okunniga pga dom helt enkelt inte vet vart dom ska vända sig, pga det inte finns något som riktar sig till den vanliga Svenssonhundägaren. (Se bara hur många som har fullkomligt sugit i sig program som "Hundskolan", vilket ju också kan ge lite felaktiga effekter när folk börjar säga "om hunden gör si ska du göra så, för det såg jag minsann på Hundskolan". Hade det funnits fler informationskällor hade kanske anammandet av kunskap blivit lite mer nyanserat...). Jag upplever hundvärlden som väldigt elitistisk och superseriös och man förväntas vara enormt kunnig och påläst (och helst tycka likadant som alla andra) för att ens "få" yttra sig (se tex på det "ramaskri" bland "seriöst" hundfolk som väckts av tidningar som Vovve och Härliga Hund... :smirk: ).

Skulle man dessutom säga att man har en blandras så blir man direkt stämplad som oseriös i mångas ögon, och man har svårt att hitta någonstans där man är välkommen att ställa frågor, utan istället tvingas man hela tiden gå i försvar och ta emot påhopp. Jag tror inte att det nånsin går att få blandrasaveln att upphöra, och definitivt inte genom att idiotförklara alla som älskar sina blandrasiga hundar. Däremot tror jag att OM man skulle kunna nå ut och sprida kunskap på ett vänligt och respektfullt sätt, så skulle de rent katastrofala blandrasparningarna minska.

Det verkar dock ha blivit mycket bättre på sista tiden, jag upplever att det är allt fler som kan allt mer om hundar. Men man blir lätt bortskrämd av den oflexibilitet och den avsaknad av acceptans för individuella åsikter som jag upplever frodas i hundvärlden.

:bow: :bow:

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :bow:

Fast bara för att man skaffar blandras tycker inte jag att man är en oseriös hundägare (less på ordet seriös nu :p ) Man kan visst ha både ambitioner, mål och man älskar sin hund oavsett stam, precis som en häst eller huskatt.
Det jag tycker är... ja -ogenomtänkt eller klantigt är att börja med en sådan sak som att ta fram flera valpar som alla kommer leva +10 år om allt går väl, alla förtjänar riktigt trevliga ägare -och det får man kanske inte om man korsar vad som helst bara för att tiken är söt och det går så långt att man sitter med ett par tre valpar hemma och man slänger iväg dem till vem som helst bara för att få iväg dem.
Sen att SKK är lite egna och visst, jag får deras tidning eftersom jag är hundungdom men jag läser den aldrig, jag läser Canis.
SKK är inget allsmäktigt beslutande organ som man blint ska följa (jag tycker inte det om Svenska Ridsportförbundet heller).
Men någon ordning får det faktiskt vara -det inte kul att läsa om eller se knäppa hundar som precis allt gått fel för bara för att tikägaren tyckte att hennes hund var söt och skulle bli en bra mor.

Zoya skrev:
*lånar knapp*

Nu vet jag int ehur det fungerar med en blandning av chinese crested men i alla fall när det gäller renrasiga CC så är det så att en naken tik ALDRIG kan paras med en naken hane och vice versa utan den ena av de två måste vara en s k "powder puff" den pälsade varianten av nakenhund.
Om man parar två nakna så får de en dödlig gen som helt enkelt gör att alla valparna dör.

Vart har du fått den smörjan ifrån?

Zoya skrev:
*lånar knapp*

Nu vet jag int ehur det fungerar med en blandning av chinese crested men i alla fall när det gäller renrasiga CC så är det så att en naken tik ALDRIG kan paras med en naken hane och vice versa utan den ena av de två måste vara en s k "powder puff" den pälsade varianten av nakenhund.
Om man parar två nakna så får de en dödlig gen som helt enkelt gör att alla valparna dör.

Det där stämmer inte helt, man kan para naket/naket, och det görs ofta, troligtvis den vanligaste parningen också (tyvärr...). Valparna kan bli antingen nakna (np) eller puffar (pp). Det sägs att valpar som skulle blivit nn absorberas innan födseln.

Länk med bevis att det paras naket/naket: http://www.ccclub.se/valp.html

/Ginger - med lite insyn i kinesvärlden

Uhhh :crazy:
Vad ful den var, hunden på bilden. Om man nu vill ha en nakenhund så kan man väl vårda den som en nakenhund också :cool:

nakna kan paras med nakna och få levande valpar. både nakna och puffar kan ploppa ur :D

Från olika artiklar om rasen men jag kanske har missuppfattat dem helt, det kanske är helt i sin ordning att para två nakna :crazy:

ok, överbevisad. Är ju som sagt inte insatt i CC-aveln då jag har en helt annan ras.

Har jag fått höra helt galet då som fått för mig att om man parar naket med naket så går tiken i många fall tom?

En naken har anlag för både naket och puff, och en puff har bara anlag för puff.
I en parning mellan en puff och en naken, alltså pp+np kan valparna bli pp eller np.
I parning med två nakna, np+np kan valparna också bli pp eller np, och från början finns också möjligheten nn, men man får inte ut några valpar med två nakna anlag (nn). Som Ginger sa så antar man att de absorberas innan födseln. Risken finns alltså att det inte blir några valpar, eller att det blir färre valpar, i en parning mellan två nakna.

yrar iväg lite... vad är det som bestämmer hur mycket "crest" (heter det så?) de får? vissa har ju jättemycket med man och hela kittet, medan andra verkligen är nakna.

Nej, jag skulle inte villja ha den...att det är blandis struntar jag i, det är mera att nakna hundar känns så himla opraktiskt i våra breddgrader. Frusna saker som måste ha kläder är inget för mig. Kanske för någon annan, men för mig skulle det kännas krångligt bara.

Kanske skulle svara på huvudfrågan också... Nej jag skulle inte vilja ha en sån. Ingendera raserna är nåt jag skulle skaffa, men framför allt, jag ser inte vad just den här korsningen skulle tillföra för nya och bra egenskaper.

Jag är väl ingen hundexpert men... är det inte så med blandraser, eller alla hundar över huvudtaget, att dom blir vad man uppfostrar dom till?
Som det stod i annonsen att hon va så lyhörd o att hon nästan inte hade några jaktinstinker alls osv. beror väl på uppväxt?! Eller är jag ute o cyklar nu? :confused: Har tex en kompis som har en bordercollie, helt utan vallinstinkter!! För hon har inte vallat med honom... medans vår hanne är skitduktig på o valla, o vi skaffade ju honom för att valla så han har ju fått gått med o så enda från början.
Tycker det här med att förstöra en massa raser "bara för skoj" skull är lite onödigt... Vore bättre o försöka värna om de raser som finns ist! Sen finns det ju vettiga kombinationer också, där man verkligen får ut nånting av korsningen, tex bordercollie-schäfer för att få en tuffare vallhund till ex nöt o så... eller alaskan huskey, alaskan mallamut osv där man vill ha en hund som är bäst lämpad till ett visst arbete!
Sällskpashundar finns det gott om ändå!

Finns det dom som korsar BC med schäfer för att få en tuffare vallhund?
Inget ont i frågan, har aldrig hört det förr bara.

Men visst finns det väl andra hårda vallhundar redan?
Australisk boskapshund (cattle dog) är väl hård?
Cathoula leopard dog likaså (fast den är väl ovanlig om den ens finns i sverige :o )

Inte riktat just till Minime detta...

Nej, tack den var inte vacker........iofs älskar jag hundar med mycke päls, tur smaken är som baken. Lycka till med ev valpköp :)
Hälsningar Mia

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar