Sv: Världens bästa korsning?
Skulle man dessutom säga att man har en blandras så blir man direkt stämplad som oseriös i mångas ögon, och man har svårt att hitta någonstans där man är välkommen att ställa frågor, utan istället tvingas man hela tiden gå i försvar och ta emot påhopp. Jag tror inte att det nånsin går att få blandrasaveln att upphöra, och definitivt inte genom att idiotförklara alla som älskar sina blandrasiga hundar. Däremot tror jag att OM man skulle kunna nå ut och sprida kunskap på ett vänligt och respektfullt sätt, så skulle de rent katastrofala blandrasparningarna minska.
Det verkar dock ha blivit mycket bättre på sista tiden, jag upplever att det är allt fler som kan allt mer om hundar. Men man blir lätt bortskrämd av den oflexibilitet och den avsaknad av acceptans för individuella åsikter som jag upplever frodas i hundvärlden.
Jo fast där tycker jag att det verkar som om SKK-andan har lagt krokben för sig själva... Det saknas något bra, starkt och välkomnande kunskapscentrum för gemene man när det gäller att lära sig hundkunskap. Jag upplever att många hundägare är okunniga pga dom helt enkelt inte vet vart dom ska vända sig, pga det inte finns något som riktar sig till den vanliga Svenssonhundägaren. (Se bara hur många som har fullkomligt sugit i sig program som "Hundskolan", vilket ju också kan ge lite felaktiga effekter när folk börjar säga "om hunden gör si ska du göra så, för det såg jag minsann på Hundskolan". Hade det funnits fler informationskällor hade kanske anammandet av kunskap blivit lite mer nyanserat...). Jag upplever hundvärlden som väldigt elitistisk och superseriös och man förväntas vara enormt kunnig och påläst (och helst tycka likadant som alla andra) för att ens "få" yttra sig (se tex på det "ramaskri" bland "seriöst" hundfolk som väckts av tidningar som Vovve och Härliga Hund... :smirk: ).Zoya skrev:Detta är den stora nackdelen när det kommer till blandrasproducenter - de har liksom ingen kunskap om vad de har för ras, de kan inget om rasen/raserna och kan således int ege valparna den bästa av starter...
Skulle man dessutom säga att man har en blandras så blir man direkt stämplad som oseriös i mångas ögon, och man har svårt att hitta någonstans där man är välkommen att ställa frågor, utan istället tvingas man hela tiden gå i försvar och ta emot påhopp. Jag tror inte att det nånsin går att få blandrasaveln att upphöra, och definitivt inte genom att idiotförklara alla som älskar sina blandrasiga hundar. Däremot tror jag att OM man skulle kunna nå ut och sprida kunskap på ett vänligt och respektfullt sätt, så skulle de rent katastrofala blandrasparningarna minska.
Det verkar dock ha blivit mycket bättre på sista tiden, jag upplever att det är allt fler som kan allt mer om hundar. Men man blir lätt bortskrämd av den oflexibilitet och den avsaknad av acceptans för individuella åsikter som jag upplever frodas i hundvärlden.