Världens bästa bok

aemaria

Trådstartare
Idag är det världsbokdagen och då måste vi ju prata böcker!
Vilken är världens bästa bok enligt dig?

Min bästa bok är "Andarnas hus" av Isabel Allende. Den upptäckte jag i övergången mellan barn/ungdoms- ochvuxenlitteratur och jag fängslades direkt. Sedan dess har jag läst om den ett flertal gånger och den är fortfarande lika bra. Älskar hennes personbeskrivningar och livfulla språk samtidigt som boken har en väldigt gripande historia, med historiskt verkligt perspektiv.

Världens bästa vet jag inte men biografin "Sigrid och Isaac" av Anders Wahlgren är en av de bästa jag har läst. Handlar om paret Grunewald, ger historiskt perspektiv på de antisemistiska hoten mot Isaac och att Sigrid inte får ställa ut för att hon är kvinna. Det är samtidigt en oerhört fascinerande historia om hur de stöttar varandra i sitt konstnärskap men också väldigt tankeväckande historia med ett tragiskt slut för de båda fast på olika sätt. Han dör i en flygolycka och två år efter det dör hon av en felaktigt utförd lobotomering på Beckomberga sjukhus.

Jag var 11 år första gången jag förtrollades av Ringentriologin. Det är ingen annan bok jag läste i den åldern som känns speciellt lockande även nu.

Jag har jättesvårt att välja en favorit men här är några:
Under the Dome
Shogun
Queen
Det bästa av allt
Aukko taivaassa
American Wife
Pojken i randig pyjamas
Divergent
Fallvatten
Svärdet och spiran
The Passage
Giganternas fall
Mielensäpahoittaja

Jag har också svårt att säga en enda, men några favoriter som kan läsas om många gånger är:
Ringentriologin
Bilbo
Törnfåglarna
Tim
Avalons dimmor
Den vita liljan
Bortom stjärnan
Mannen som kunde tala med hästar
Shogun
Sotarpojken

Åh, det har jag läst att det är idag, men hade glömt bort det... heja världsbokdagen!

Jag säger som de andra, världens bästa vet jag inte, men en bok som verkligen gjort intryck på mig är Sen tar vi Berlin av Moa-Lina Croall.

//r

Oj, bästa är svårt att säga, och det blir omöjligt att bara nämna en... Så i stället, fyra böcker jag tyckt mycket om!

En halv gul sol av Shimamanda Ngozi Adichie är en fantastisk roman, det tyckte jag i alla fall det när jag läste den för x antal år sedan. Både som krigsskildring och för sina personporträtt är den intressant och gripande.

Dostojevskijs Brott och straff är så värd besväret att läsa, den lyckas med att ha både ett psykologiskt och socialrealistiskt djup. Dessutom kan man läsa den som en föregångare till våra moderna kriminalromaner så den är ett måste för krimnörden!

Kafkas Processen för den oförglömliga stämningen.

Mare Kandres Bübins unge för det säregna uttrycket.

Jag säger som de andra, världens bästa vet jag inte, men en bok som verkligen gjort intryck på mig är Sen tar vi Berlin av Moa-Lina Croall.

//r

Samma här, jag läste den sådär i 16-årsåldern och minns att den träffade precis rätt, jag läste om den flera gånger sen. Den är väldigt fin.

Även jag är, liksom @Con , inne på Processen. Utöver den så är jag väldigt förtjust i Camus Främlingen, Becketts I väntan på Godot (Även om den är ett drama, men den fungerar fint i bokform också enligt mig) och Flauberts Madame Bovary.

@Con Vad kul med någon mer som tycker om den! Ja, den är jättefin. Jag kommer inte ihåg när jag läste den första gången, men jag var nog lite äldre än dig, tror jag. Jag har också läst den flera gånger och det är en av de få böcker jag äger, jag lånar oftast böcker på bibblan, men denna ville jag äga, så det är högt betyg.

//r

En bok som gjort stort intryck på mig är "To kill a mockingbird" by Harper Lee.
Håller även med om "Den vidunderliga kärlekens historia" - fantastisk bok.

Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren
och så gillar jag Garp och hans värld - John Irving.

Den har jag läst och spontant kände jag bara :love: när jag läste titeln i ditt inlägg. Men jag kan inte minnas vad den handlade om. SÅ den lär ju ha gjort något intryck på mig.

Just nu lutar jag åt Gormenghast-trilogin av Mervyn Peake. Ni som gillar Pratchett borde läsa den. Märks tydligt att han var inspirerad av Peake, väldigt roligt att läsa!

Jag skulle kunna säga att Väggen av Marlen Haushofer är världens bästa bok, men minns att jag brukar säga att Garp och hans värld är en av mina största favoriter. Men Väggen är svårslagen.

Men eftersom jag berättade om det för en kollega tidigare i dag så klämmer jag till med bästa läsupplevelse i stället för bästa bok, och det var att läsa Mrs Dalloway av Virginia Woolf, och sedan Timmarna av Michael Cunningham. Det var en sån där... wow.

Den har jag läst och spontant kände jag bara :love: när jag läste titeln i ditt inlägg. Men jag kan inte minnas vad den handlade om. SÅ den lär ju ha gjort något intryck på mig.
Den handlar om en liten pojke som föds på ett glädjehus, vanställd och döv men kan läsa folks tankar. Samma natt föds en flicka på samma ställe, och de två har ett alldeles speciellt band genom livet. Åh, jag måste nog läsa om den igen!!

• Gilla
Reactions: Io
Den handlar om en liten pojke som föds på ett glädjehus, vanställd och döv men kan läsa folks tankar. Samma natt föds en flicka på samma ställe, och de två har ett alldeles speciellt band genom livet. Åh, jag måste nog läsa om den igen!!

Det lär nog jag också göra!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka