Varken havre, kraft eller betfor...

M

Minan

Hej!

Jag kan otroligt lite om foderstater då jag bara är medryttare och har "sluppit" tänka så mkt på detta.

Nu blir jag dock lite fundersam...
Tottisen jag rider får hö i hagen (som jag inte har en aning om hur det är iofs men det verkar inte spela någon större roll för resten av fodret är det samma året runt)

Hö får alla Isis stona i hagen 3 ggr per dag - tror dom är 7 för tillfället - ungefär 6-7 kilo om dagen skulle jag gissa på att det är.

Utöver det får "min" tottis ca 3 nävar lusernpellets, 1 näve pelleterad ren aspbark, lite vitlök och lite mineraler.

Det känns som om det är för lite... :confused:

Ifs går hon inte så hårt, på grund av diverse olika saker (hon är för övrigt inte halt längre utan har nu haft besök av kiropraktor som fixade en sträckning i bakbensmuskulaturen efter att hältan försvunnit av sig själv efter 3 veckor om det är nån som minns min gamla tråd)

och hon är också lite lätt *host* överviktig...

Men... alla andra hästar jag har haft hand om har åtminstonde fått havre eller någon form av kraft pellets...

Sen har jag en fundering om betforets vara eller icke vara... Betfor är väl mest socker... eller?! :confused:

Har som sagt "sluppit" tänka på sånt här tidigare, och jag slipper egenligen nu oxå... Jag bara funderar rent - ja - generellt lixom... lusern och aspbark o mineraler - kan det verkligen vara tillräckligt?! :confused:

// Minan
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Förmodligen fodras de med ett bra hö så att inga andra tillskott behövs. :)

Min häst t.ex, får bara 0.5 kg lucernhack och mineraler utblandade i ett par dl betfor varje dag. Utöver höet, såklart... ;)

Hästar MÅSTE inte äta kraftfoder, det bästa (naturligaste, enklaste, billigaste osv, finns många anledningar... :) ) är att bara ge hö, men då måste höet såklart innehålla allt hästen behöver.
Kraftfoder, mineralfoder osv ger man ju bara om höet inte tillgodoser hästens behov.

Betfor, förresten, är inte mest socker. Det är en restprodukt sedan man utvunnit socker ur sockerbetor. Däremot är det tillsatt melass, och det är därifrån sockret i betforen kommer, så det blir inte så mycket socker ändå i fodret.
 
Senast ändrad:
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Det är en islandshäst vi talar om?

Man utgår alltid från en grovfoderanalys för att säga om hästen får för mycket eller lite kraftfoder, finns det någon analys?

Är hon jämntjock, dvs rund och fin över rygg och kors, inte bara stor mage? Är hon tunn över ryggen och korset/lite spetsig så kan det vara så att hon får för lite protein, och behöver kanske fodras med lite mer lucern tex. Men är hon rund och fin över rygg och kors så verkar det som om hon får i sig tillräckligt med protein, men lite mycket energi eftersom hästen är lite överviktig. Så det kraftfoder hon får nu kan mycket väl vara tillräckligt, kanske tom onödigt.

Många islandshästar klarar sig alldeles utmärkt på bara hö om det är ett bra hö med bra värden.

Betfor är bra för hästens mage, smakar gott och är ett bra sätt att blöta det övriga kraftfodret. Det innehåller inte så mycket socker som man kan tro, runt 20% tror jag, men jag är inte helt säker. Men man behöver inte fodra med betfor.

Hoppas du blev lite klokare.
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Japp, det är en isis, hon är ganska bukig, men fint rund om rumpan o så...

Jag tror nog att hennes hull har börjat krypa "uppåt" nu iaf, och sitter inte längre bara under magen som det gjorde för några månader sen.

Vilket iofs kan vara att bukigheten sen fölet för 1½ år sen börjat försvinna eftersom hon börjat ridas "ordentligt" igen...

Det jag funderar mest över är att alla andra isisar hon går med får både havre och betfor som komplement - och då undrar ju jag om Lusern och aspbark kan ersätta det?

Jag menar om 6 av hästarna får betfor och havre och "min" skrutta det inte... så, (eftersom jag nu inte kan ngt om foder) undrar ju jag om det inte är så att det egenligen behövs?!?
:confused:
~Minan
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Är hästen bra i hullet och lagom pigg så behövs inget kraftfoder. Som någon skrev tidigare så utgår man alltid från en höanalys när man gör en foderstat. Om hästen känns trött när den rids kan det vara läge att lägga till kraftfoder men om hästen klarar sig bra på bara hö så fungerar det alldeles utmärkt att ge bara det.
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

En fråga: Ni blöter väl lucernpelletsen innan utfodring? Det sväller så mycket så det ska man alltid göra, oavsett mängd.
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Jo då, det gör vi, men inte aspbarkspelletserna, för då vill hon INTE ha dom
:smirk:
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Kanske de andra ger havre och betfor i onödan bara för att man "ska" göra det?

Eller så har hästarna olika behov, din sköthäst kanske har ett högre proteinbehov än de andra så att havre inte räcker till? Det kan finnas många orsaker, och det går säkert att luska ut VARFÖR de fodras olika om man tittar på höanalysen.

Fråga "din" hästägare! :idea:
Jag blir jätteglad om min medryttare frågar mig varför jag gör si eller så. :D
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

en liten fråga bara har aldrig hört talas om aspbarkspellets ska det vara någon skillnad mot vanligt eller vad är det?
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Låter som något man eldar med :D
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Aspbark innehåller inte så mkt näring men mkt kalk. Sen innehåller det salicylsyra liksom andra träd av familjen salicylacae. Liknar alltså magnecyl vilket man bör tänka på vid tävling, Skulle tro att det räknas som doping vid kontroll. Beror förståss på dosen också.Tar sannolikt en vecka minst att gå ur kroppen. Det borde också vara slaktkarens men kanske är det inte det när det inte räknas som läkemedel.
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Eh, What?!?
Räknas det som typ magnecyl?! Hade jag inte en aning om...
Gissar att hästägaren inte vet det heller...

DET måste jag fråga om...

Annars är det ibland lite svårt att fråga henne om en del saker... Då det ibland känns som om jag "ifrågasätter" henne, fastän det inte alltid är så jag menar...
// Minan
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Är grovfodret tillräckligt bra behövs inget kraftfoder. Förra året gick min tävlingshäst (halvblod) på enbart hösilage och mineraler då hösilaget mer än väl tillfredsställde alla hans näringsmässiga behov. Jag tycker dock bättre om när man har ett lite sämre grovfoder (näringsmässigt, inte hygieniskt) så att man kan laborera lite mer med kraftfoder så att man kan göra skillnad vid mer eller mindre träningsintensiva perioder. Det är svårt att göra detta om hästen går på fri tillgång av högkvalitativt grovfoder.
 
Sv: Varken havre, kraft eller betfor...

Minan skrev:
Jag menar om 6 av hästarna får betfor och havre och "min" skrutta det inte... så, (eftersom jag nu inte kan ngt om foder) undrar ju jag om det inte är så att det egenligen behövs?!?
:confused:
~Minan
Det kan ju också vara så enkelt att de andra får kraftfoder helt i onödan. Som sagts innan: enda sättet att VETA om det räcker är en höanalys. Med vårt hö i år (20 g smb rp) får mitt lättfödda islandssto 4 dl krafft protein för att proteinhalten ska bli vettigare. Hon får också mineraler (förstås) samt E-vitaminer.
Om höet ligger på en vettigare proteinnivå än vårt (40-50 g smb rp per kg) så behövs troligen inte något mer i kraftväg än vad hon får nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 526
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 861
Senast: Fille
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp