Varjtänder

LouiseN

Trådstartare
När man har tagit bort två varjtänder, kan man rida dagen efter då eller måste dom vila några dagar?

Sv: Varjtänder

För att jag har ju inte varit där och tagit bort dom ännu, så tänkte jag bara förbereda mig på hur länge jag inte kan rida henne!

Det stavas vargtänder. Jag har själv bara haft positiva effekter av att ta bort vargtänderna på hästarna. Se bara till att det inte blir kvar någon flisa, det kan ställa till mycket problem.

Du kan rida redan dagen efter när hästen är pigg igen från lugnande medlet, men då får du rida bettlöst (hack eller sidepull eller liknande). Alltid bra att tempa några dar efter ett ingrepp.

Okej:) Jag har aldirg behövt ta bort några vargtänder på någon annan häst jag haft så jag vet inte så mkt om det, men gör det mkt ont på dom? (när man rider alltså)

Okej:) Jag har aldirg behövt ta bort några vargtänder på någon annan häst jag haft så jag vet inte så mkt om det, men gör det mkt ont på dom? (när man rider alltså)

Du kan ju ta det lite lugnt någon dag efter, men använd sidepull eller bettlöst alternativ om du skall rida.

Vet inte om det gör ont på hästen, tycker du skall fråga veterinären dina frågor, där får du nog de bästa svaren :)

Hoppas det går bra :)

Drog vargtänderna på min i höstas och vetrinären sa att man inte skulle ha bett i munnen på honom på 3 veckor. Fick rida med hack och longera med kapson.

När jag tog bort på unghästen i våras så sa veterinären att inget bett på 2 - 3veckor...så jag red med hackmore!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 362
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka