Varje års dilemma

lillamy73

Trådstartare
Hur gör ni när gräset börjar växa?
Ni som har vinter hagar och släpper i sommarhagar.
Hur betar ni in era hästar?
5 10 15 min osv.....?
15 30 45 min.....osv?
En timme flera dagar och öka sedan.
Har haft häst nu i 23 år av mitt liv men är lika kluven varje vår/ sommar.

Noggranna träckprov har gjort att våra numera nollat flera år så de går i hela hagen på 1 ha året runt. Så fort de börjar rata hösilaget i hagen tar vi bort det helt och ger bara halm på natten. Två lättfödda. Trots att de alltså betar in sig själva hela tiden så märker man att de reagerar i takt med vädret.

5 10 15 min osv.....?
15 30 45 min.....osv?

Jag brukar släppa över på gräshage ett par timmar i början, runt lunch tills intag så att dom får börja "knapra" i ca 2 veckor. Sen naturbete utan att det blir alldeles för mycket tidig sommar och så efter en månad/tre veckor ca när den hagen ser tråkig ut släpps det på stora betet som räcker som "full mat" ca 2-3 månader och sen tillbaka till naturbetet med ev stödhö ca 1 månad innan vanliga hagar igen där dom kan småpilla men det räcker ej som rent foder :)

5 10 15 min osv.....?
15 30 45 min.....osv?
Hos oss börjar vi beta hästarna vid hand ca 20min varje dag ca 1 månad innan betessläpp. I förra stallet släppte vi lite i sommarhagarna under några timmar och sen tillbaka in i vinterhagen osv.

5 10 15 min osv.....?
15 30 45 min.....osv?

Jag följer följande schema och det har fungerat bra för mig. :)

18/5 15 min bete
19-22/5 30 min
23/5 45 min
24/5 1 h
25/5 2 h
26/5 3 h
27/5 4 h
28/5 5 h
29/5 6 h
30/5 7 h
31/5 hela natten
1/6 fr.o.m. kvällen utsläpp i sommarhagen hela tiden.

Datumen är pga att jag bor i mellersta Norrland, så våren är senare här uppe. :)

Nu när jag är inackorderad släpper jag rakt ut, men hästen går bara halvdagar till en början. När jag hade egna marker släpptes han så han betade in sig själv, dvs ungefär när gräset började växa.

Jag är för "lat" för att systematisk handbeta. Vi plockar Ikeakassar med gräs (vi får ta av ägarnas vallgräs så att fylla en stor kasse tar typ 10 min att repa av) . Blandar med silaget vid fodring och då tar det tid för dem att plocka ur för de väljer gräset först.

Brukar köra så minst 3 veckor sen släpper vi dem i gräshagarna . Det är ganska magert bete dvs gräshagar men inte odlad vall, då jag står på tränings/tävlingsanläggning och våra hästar går heller inte ute dygnet runt någon tid på året.
Inga hästar har fått hälsosymptom av denna metod så det verkar funka .

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt