Varifrån kommer problemet.....

Lill76

Trådstartare
När jag köpte min ena häst var han lite ryggöm, men visade ingen reaktion på böjprov. Efter en tid, trots väldigt försiktig igånsättning, fick han inflammation i ett bakknä, gonit. Min fråga är nu: Hade han ont i ryggen först och därför fick problem med knät eller hade han först ont i knät och fick sen ont i ryggen av det.
Lite komplicerad fråga kanske men jag hoppas att ni förstår.

Sv: Varifrån kommer problemet.....

Ta ut en kiropraktor så hjälper hon dig säkert att hitta problemet.

Ofta ger knäproblem ont i ryggen. Kolla hovarna! De var orsaken till att min fick knäproblem och sedemera ont i ryggen. Det finns andra anledningar också såklart, men hovarna är ju en rätt enkel sak att fixa.

Han är kollad av en equiterapeut (dock innan han fick stora problem med knät) och hon hittade lite smått och gott. Bla fick vi ett par strechövningar till bakbenen där han har väldigt korta muskler, sen hade han en del spänningar i ryggen, men inget som hon anmärkte så mycket på. Fast det är kanske ide´att ta ute henne nu igen när han blivit behandlad i knät, han har även stått i boxvila och nu håller vi på att bygga muskler på veterinärens rekomendationer.

Vill bara smita in med en liten kommentar utanför ämnet....
Genom stretching åstadkommer man ingen förlängning av muskeln. Tror det är bevisat att om man ska kunna länga en muskel på en häst genom stretching måste man stå bortåt en 40 min.
Det bästa är istället att om hästen rids, skritta av tio minuter extra för att få igång blodcirkulation och därigenom få ut mjölksyran och slaggämnena ur musklerna.
Stretching sliter både på människan och om man är riktigt oförsiktig på hästens leder.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 565
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 676
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka