Variera ridningen..

L

LindavCindy

(moderator, flytta denna tråden om den ligger fel)
Har en liten fundering kring om ni varierar eran ridning på hästen med uteritter? Då det kan bli tråkigt för hästenatt bara gå fyrkanstspåret, runt.. runt.. det är kul för även den vana dressyr hästen att få röra på sej ute i naturen.. för mej är det en självklarhet att rida ut ca 2 dagar i veckan.. men hur gör ni?

Sv: Variera ridningen..

(Just nu jobbar jag med min nya problematiska häst från marken främst, så ridning blir det inte så mycket av, men jag tar exempel från de två förra istället. :) )

Självklart varierar vi! Nu tävlar iofs inte jag alls, och är intresserad av det heller, men jag vill ändå ha en välriden häst, så jag försöker träna mycket. Så vi tränar på banan ofta för att vara fritidsryttare. Vanligtvis brukar vi lägga upp det så att han går markarbete fyra dagar i veckan, minst en dags longering, och uteritt kanske två tre dagar i veckan, i kombination med något av de andra vissa dagar. Vanligtvis kombinerar vi så att vi tar det "tråkiga" först, och sedan ut en sväng. För övrigt har jag alltid försökt jobba upp koncentrationsförmågan på pållen så att man kan ta lite dressyrpass på en åker eller ett fält någonstans ute också, ger trevlig variation.

Givetvis varierar vi!

Såhär kan en vecka se ut(exemplvis):

Måndag: rider ut en runda och avslutar med dressyr i ridhuset
Tisdag: Lång uteritt, med dressyr på ängen
ONsdag: Longering/tömkörning+ uteritt
Torsdag: Dressyr i ridhuset
Fredag: Hoppning(ifall vi inte har tävling den veckan)Om inte hoppträning, så rider vi ut och tränar lite dressyr på ängen.
Lördag: Tävling(endast två gånger i månaden)Om inte tävling så vilar hon.
Söndag: Skritta

+ att vi tricktränar varenda dag!:D
Ibland händer det att vi går ner till ridhuset och spelar fotboll, om ridlusten inte finns där :p

Själv brukar jag variera min uteridning med att någon gång i veckan försöka jobba hästarna på en åker eller i en hage osm inte använda för tillfället. Har inte tillgång till ridbana och när jag hade det använd jag den ungefär en gång i månaden.
Jag vet inte vad hästarna tycker, men jag avskyr att sitta och traggla på ridbanan.
Jag tränar hellre öppna och sidvärtsrrelser på skogsvägen och lägger lite volter i någon korsning jag passerar. Jag är inte ute efter att bli dressyrryttare utan vill mest ha kul med min häst så det passar oss jättebra att skippa ridbanan.

Jag har jättesvårt att fokusera på mig själv när jag rider ute. Pållen brukar ofta bli skraj för saker, vilket gör att det blir avbrott i rörelserna rätt ofta. Så jag trivs bäst på dressyrbanan, eller en stor äng/åker när jag ska hårdträna.

Annars brukar jag rida ut varje gång jag rider, och då tränar jag mest tempoväxlingar, övergångar, sidvärtsrörelser över vägen (såklart ej hårdtrafikerad), öppna, böjningar i kurvor, framdelsvändningar när jag vänder, halter, galoppfattnignar, ställningar osv. Man kan göra rätt mycket utomhus, men jag blir slappare i min ridning, då det är så himla stor variation. man får ju anpassa ridningen efter miljön hela tiden, och då får i alla fall jag svårt att koncentrera mig.

Men jag har hört jätteduktiga dressyrryttare som tävlar i världsklasser, att vissa bara tränar hästarna ute i naturen. Låter ju väldigt sunt för hästen i alla fall ;)

*kl*

Vi varierar varje dag!

Det kan variera från ett rent dressyrpass, till skogsritter, till longering, löshoppnign etc etc

Jag rider oftare i skogen än på banan men jag tränar väldigt mkt dressyr även om jag rider i skogen, då jag har det så lyxigt att de plogar ridvägarna:bow: Jag är på banan ca 2-3 gånger/ vecka och i skogen 3-4gånger/vecka.

Jag lägger upp det så att det blir ca 4 dagar i skogen och 2 på banan och en vilodag. Aldrig två dagar på banan efter varann. Av uteritterna rider jag "utedressyr" ca 2 dagar och bara "jogging" utan större krav 2 dagar. Det har gjort att min häst alltid är nyfiken och positiv till ridning.

Jag har alltid som minimum att hästen ska gå hälften av alla pass i skogen. Rider jag 6 dagar/v, så blir det minst 3 pass i skogen o ev resten på banan. Vissa veckor rider jag endast i skogen!

Nu rider jag iof dressyr i skogen oxå, ser inte riktigt vitsen med o flängrida:D ! Hästen ska gå i form, vi rider serpentiner, lägger volter på fälten, kortar, ökar, skolor...
Men ibland måste de få bralla av sig oxå!

Jag planerar min ridning vecka för vecka för att jag själv ska ha koll på att det blir variation på de hela :)

Jag brukar se till att ha ett mål med mina uteritter annars blir det lätt att man bara luffsar runt o myser ( även om sådana turer oxå e trevlig) Lite olika mål jag brukar ha med uteritterna är tex:

Fokus på kondition
jobb med formen och rörligheten träd är bra att rida runt även för en kunnig häst =)
Hoppa natur hinder mm

Sen brukar jag se till att lägga in andra moment i träningen än ridning ute och på volten. tex:

Löshoppning
Tömköra ute i naturen eller på volten
Longera
Ta en promenad ( oftast en av vilodagarna)

Variation uppskattas ju både av oss som ryttare o hästen och främjar ett roligare och mer givande arbete.

Hej!

Min häst går i skogen 6 dar i veckan, vissa dressyr, andra bara "ut och busa". Hon tömkörs i skogen och vi håller på med inkörningen, också i skogen. När underlaget är som nu (snö i mängder) kan jag inte jogga med henne i snön utan att få astma, så då får hon jobba på ridbanan kanske 1-2 dagar/vecka i kanske... 10 min?.. Jag värmer ju upp ute och varvar ner ute, blir inte så mycket tid kvar då..

Ibland har vi löslongering på volten och när underlaget blir bättre ska vi nog börja hoppa igen, då kommer hon nog på på "volten" 2-3 dagar/vecka, resten i skogen.

/ Lavinia, som insett att ridhus/ridbana inte är en nödvändighet för att gå framåt.

jag gör olika saker varje dag, bara för att vi har ridhus skulle det inte falla mig in att sitta o traggla dressyr därinne flera dagar i rad :crazy:

jag försöker vara så omväxlande som möjligt för att pållen ska tycka det är kul att jobba:)
jag försöker rida dressyr eller klättra varje dag eftersom jag håller p att bygga muskler på honom men jag rider i stort sett ut hela tiden eftersom vi inte har någon paddock. tömkör en del..
man kan ju rida dressyr varje dag och även vara omväxlande. speciellt när man inte har något fyrkanstspår att harva runt på..:rofl:

Här blir det oftast ridning i skogen, som ger många naturliga tillfällen till dressyrarbete.
Tex har vi ett ställe på vår runda där träden står precis lagom glest för att man ska kunna träna volter och serpentiner kring dem. Sen ger ju vägen och terrängen naturliga orsaker till att jobba med tempoväxlingar, sidvärtsrörelser och halvhalter. Ibland kan man ta något litet skutt över en gren eller vattenpöl :p
Både jag och pållan tycker det är rätt trist att harva runt på ridbanan, så vi föredrar det här sättet.

Jag rider i stort sett bara ut. Dessutom har vi precis byggt klart stallet där hemma så just nu har vi ingen paddock/ridhus. Även när jag hoppar eller rider dressyr i paddocken så skrittar jag av hästen i skogen, ifall jag inte har väldigt bråttom eller av någon annan andledning inte hinner rida ut. Det är bra för hästen att inte alltid gå innanför staket och få vänja sig vid konstiga saker också. ;)

Min häst går i skogen fem dagar i veckan minst.Jag skrittar alltid fram och av i skogen om jag tränar i paddocken, men rider ofta ut hela ridturen.Om jag bara rider ut så brukar jag "rida ordentligt" i skogen med,dvs hästen går i form, tempoväxlingar, flytta för skänkeln mm.Tycker det är jättebra träning med skogsridning!Hästarna får lyfta på benen och tycker oftast att det är mycket roligare än att gå på ridbana.

Finns det folk som inte rider ut med sina hästar? Måste vara hemskt tråkigt att vara häst i så fall:(...

Vi rider bara ute. Har inte tillgång till nån ridbana. :( Har bara skogsstigar, åkrar, skogsvägar, klätterbackar och en rakbana.;)

Vi hittar på lite allt möjligt när vi tränar. Beroende på
hur jag jobbar så väljer vi bland dessa alternativ:

Dressyr pass
Konditon/mjölksyreträning
Galoppträning (ute över fält och grusvägar)
Hoppa uppsutten
Skritt runda ( en lååång runda i skog och mark)
Klättra
Lös hoppa
Longera ( gör vi ibland flera gånger i veckan. med
mycket omväxling. Som t ex bara träns inspänd över hinder mm )
Lös longera (mycket bus samtidigt som det blir träning)
Promenad ( även matte behöver röra på sig :smirk: . Det blir lite som en vilodag)
Tömköra

Jag försöker variera träningen för hästarna så mkt som möjligt, blir roligare då - för alla parter. :D Varierar även uteritterna. Dels så rider man ju olika ridturer men man kan också variera på vilket "sätt" man rider ut, om man säger så. T. ex. bara skritta, rida långtur, rida dressyr i naturen, busrida osv.. För jag tycker det inte är kul o bara lalla runt i skogen :crazy: det är kul om man varierar där också!! :D

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 787
Senast: MML
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama