Vargtändernas vara eller ikke vara??

B

BabieBus

Fallet är en 8 årig vallack som har 4 stora vargtänder, lika till storlek som framtänderna. 2 st på vardera sida av överkäken och 2 st på vardera sida av underkäken. Han är ganska så känslig i munnen, har haft en historia av att resa sig vardena gång en ryttare har suttit upp på hans rygg, ända fram för bara knappt 10 månader sedan.
Konstrar med munnen när man är ute på öppna delen av en volt och ska vända tillbaka in, samt tycker det är ngt obehagligt och jobbigt när man tar tag i honom. Drar alltid ned huvudet och rycker det upp och ned ett apr gånger i galopp innan man får fram honom ordentligt.

Jag är av den åsikten att man bör ta bort dem. Ägaren menar på att han inte alls har problem och vill nöjsa sig med på sin höjd att raspa till vargtänderna. Observeras att hästen aldrig har varit och blivit kollat i munnen med ordentlig munstege och dyl.
Jag menar på att hästen har en del problem av att det tycks göra ont, och känner att det inte går att arbeta hästen vidare i sin utbildning. Visst är det inte hysteriskt akut, men är det inte tecken på att det är något fel? Vad skulle ni göra?

Skulle ni ta bort dem, raspa dem, eller låta vargtänderna helt vara??? (Och varför i så fall?):bow:

Sv: Vargtändernas vara eller ikke vara??

Låter väl som om de skulle plockas bort? Man raspar väl aldrig vargtänder, eller?

Min polle hade också vargtänder, och dom plockade vi bort. Tandläkaren vi hade sa att man bör ta bort dom, för det kan uppstå problem med dom senare.
Min polle var väldigt känslig i munnen när han hade dom. Slängde mkt med huvet, och reagerade väldigt med tygeltag. Så där var det ingen tvekan, utan dom skulle bort.

Om hästen har problem med munnen bör den undersökas av en seriös hästtandläkare.

Jag skulle plocka dem direkt! Det gäller dock för vetrinären/hästtandläkaren att det inte blir några rester kvar som kan göra ont.

Fallet är en 8 årig vallack som har 4 stora vargtänder, lika till storlek som framtänderna. 2 st på vardera sida av överkäken och 2 st på vardera sida av underkäken. Han är ganska så känslig i munnen, har haft en historia av att resa sig vardena gång en ryttare har suttit upp på hans rygg, ända fram för bara knappt 10 månader sedan.
Konstrar med munnen när man är ute på öppna delen av en volt och ska vända tillbaka in, samt tycker det är ngt obehagligt och jobbigt när man tar tag i honom. Drar alltid ned huvudet och rycker det upp och ned ett apr gånger i galopp innan man får fram honom ordentligt.

Jag är av den åsikten att man bör ta bort dem. Ägaren menar på att han inte alls har problem och vill nöjsa sig med på sin höjd att raspa till vargtänderna. Observeras att hästen aldrig har varit och blivit kollat i munnen med ordentlig munstege och dyl.
Jag menar på att hästen har en del problem av att det tycks göra ont, och känner att det inte går att arbeta hästen vidare i sin utbildning. Visst är det inte hysteriskt akut, men är det inte tecken på att det är något fel? Vad skulle ni göra?

Skulle ni ta bort dem, raspa dem, eller låta vargtänderna helt vara??? (Och varför i så fall?):bow:
Är det verkligen vargtänderna du menar?:confused:
Vargtänderna sitter precis framför första kindtänderna i överkäken.

Det du beskriver låter mer som canintänderna(stavning?) dvs de sk hingstbetarna som valacker och hingstar får
Sitter inte så att de stör bettets inverkan.:angel:

De besvär som du beskriver i ridningen kan va tandproblem men lika gärna problem med nacke ,rygg el liknande.
Och jag tycker visst läget är akut,visar hästen besvär ska den få kompetent hjälp.Snarast!

Kolla tänderna ,kolla resten av kroppen,kolla utrustning kolla ryttarens ev inverkan.Nu!
Hästen visar tydligt att den har problem ,vad problemet är vet jag ej.. men börja i en ände!

Är du säker på att du talar om vargtänder o inte om betar?
PL

nej, faktiskt inte :o Vad är skillnaden??:angel:
Det är inte min häst, utan en häst jag har blivit bland annat erbjuden att ha på foder, och som jag provred i sommras.
Men de sitter ju lite "överallt" på lanerna, och i överkäken, de lär ju sitta i vägen för bettet, väl?

Det är inte min häst, utan en häst jag har blivit bland annat erbjuden att ha på foder, och som jag provred i sommras.
Men de sitter ju lite "överallt" på lanerna, och i överkäken, de lär ju sitta i vägen för bettet, väl?

Har dom inte bara två? som sitter i överkäken precis famför kindtänderna?

:rofl::rofl::rofl: Ursäkta men nu börjar ju det här bli skitakuligt.

Dom sitter lite "överallt" på lanerna. Jaha :angel:

Och i överkäken, de lär ju sitta i vägen för bettet,väl?
Rider man hästen på tygeln och har ett för den enskilda individen anpassat bett så brukar inte bettet skava mot lanerna i överkäken.

Ursäkta men du startar en tråd med vargtändernas vara eller ikke (norsk stavning) vara?? Sedan vet du plötsligt inte tändernas uppbyggnad i hästens mun.

Kanin, kanin, kan ni inte sluta skjuta på mig nu, Skutti rutt.:bump:

Urkul, verkligen. Då ska man hånas för att man inte är expert på canintänderna/betarna/hingstbetarna då. Det är ju inte direkt någonting som man pratar om sådär i allmänt i vardagen.
Jag har kollat lite på nätet nu, och jovisst kan de sitta "ivägen" för bettet, om bettet är så pass tjockt att utrymmet mellan gör så att bettet kan kilas fast, eller inte få plats på ett klokt sett.

Jag tycker oxå det låter som det är "hingsttänderna" du menar..
Som sagt så sitter ju vargtänderna precis framför främsta tanden i övre käken, o brukar vara rätt så små.. Ibland så de inte än är över huden.

Urkul, verkligen. Då ska man hånas för att man inte är expert på canintänderna/betarna/hingstbetarna då. Det är ju inte direkt någonting som man pratar om sådär i allmänt i vardagen.

Oj! Hoppas du inte menade att jag hånade dig? :confused:
För du adresserade ovanstående till mig!? :confused:

Hur som helst så var det absolut inte min mening att håna.

Men jag förmodar att du menade coari kanske? Bry dig inte om det för h*n brukar vara oförskämd mot de flesta här. Njuter antagligen av det. ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 164
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 032
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka