Vargtänder?

T

tenesie

Det är så att min häst som är 8 år har en inflamation i tandköttet där en tand håller på att växa ut, några centimeter från övre käkraden på höger sida. Kan det vara en vargtand? Eller vad är det för tänder som kommer vid "8-års åldern"? På andra sidan har han en liten tand som vuxit ut på samma ställe. Den verkar han dock inte ha ont av.

Min häst har aldrig haft problem med munnen och det är väl på sin plats att erkänna att jag aldrig haft ute någon som kontrollerat munnen heller.

För en o en halv vecka sedan började jag märka att något var fel, eller rättare sagt det var helt uppenbart. Jag kom ut till stallet på eftermiddan efter jobbet för jag tänkte rida, men när jag tog in min häst höll han på ruska på huvudet hela tiden. Emellanåt räckte han ut tungan på höger sida. Tungan var för övrigt lite röd, så jag antog att det var där problemet satt. Han hade mycket ont och jag fick ingen riktig "kontakt" med honom. När jag släppte ut honom fick han inte heller någon ro. Bland annat lade han sig ner och gned mulen mot marken tre gånger på bara en liten stund. Åt gjorde han och han verkade tugga normalt.

Senare på kvällen kom min pappa ut. Då var min häst märkbart bättre. Han räckte dock ut tungan ibland. Pappa trodde han fått någon form av insekts stick på tungan och jag tyckte det lät rimligt. Nästa dag var han precis som vanligt igen. Senaste tiden har jag varit både sjuk och sedan jobbat mycket, så det har inte blivit av att jag ridit något. När jag varit ute o hälsat på min häst har han inte visat något tecken på obehag, men så igår när jag väl skulle ut o rida kom det där ruskandet på huvudet igen. Jag fick vända och gå hem. När jag tränsade av ville han inte släppa bettet. Visserligen har han alltid varit lite känslig vid det momentet, men det har trots allt inte varit några problem. Ta upp huvudet, som han gjorde igår, har han aldrig gjort. När jag släppte ut honom i hagen var han som vanligt.

I morse var jag ute och kollade hur det var med honom. Han verkade helt ok, men när jag tränsade kom problemen tillbaka. Åter igen när jag skulle tränsa av hade han lite problem med att släppa bettet, men det gick bättre idag. När jag kikade i munnen upptäckte jag den inflamerde tanden på utväxt (är faktiskt lite förvånad över att jag inte upptäckte den tidigare, då han tillåter att jag kikar i munnen o så). Är det troligt att det är vargtänder han får?

Sv: Vargtänder?

Jag måste säga att jag är jättedålig på att veta vilka tänder hästen ska ha och när de får dem. :o Men det låter som en vargtand, jag vet andra 8-9 åringar som fått vargtänder så det kan ju inte vara helt omöjligt va?
Men gör det inte också litet ont för dem när nya tänder kommer upp? De gör de ju på människor så kan det inte vara en ny tand? :crazy:

Sv: Vargtänder?

Vargtänder sitter lite framför tuggtänderna, dvs ungefär där bettet skall ligga. Jag förstod inte riktigt på din beskrivning om det var där denna tand fanns. Vargtänder uppkommer vanligtvis mellan 9månader och 2år, men kan sedan börja växa eller förändras senare i livet. Kanske har denna tand legat just under tandköttet och nu beslutat sig för att poppa upp - särskilt med tanke på att han har en på andra sidan.
Jag tycker definitvt du skall ta ut en veterinär eller helst en hästtandläkare som kollar till hur det ser ut och antagligen tar bort den troligen inflammerade tanden. Har själv tråkiga erfarenheter med dessa tänder och skulle inte rekommendera att du rider honom med bett tills du rett ut vad som hänt - som vi alla vet så kallas det inte hästminne för inte och om hästen upplever obehag kan detta hänga kvar långt efter att munnen är läkt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 795
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka