Vargtänder

S

silverblom

Måste man åka in till vetrinärstationen för att dra ut vargtänder eller kan vetrinären göra det på plats?

Sv: Vargtänder

Vad vill du mer ha för svar? Ska tio stycken säga det? :confused: Jag har varit med om flera hästar och flera veterinärer som gjort hemma i stallet

Jag ville bara veta om det var fler som hade gjort det hemma ursäkta!

Såg att du bor i Västra götaland ;) Är också på funderingar att dra ut vargtänderna... Men när jag ringde till Ale djursjukhus, sa hon att man fick komma dit.

Vill man ha ett bra jobb gjort och veta att de verkligen är uttagna HELA, med bra ljus och bra arbetsförhållanden för alla inblandade och därmed minimala risker - så tar man hästen till klinik. Alla mina 3 hästar är tagna på klinik och det känns verkligen tryggt. Ber du din tandläkare komma hem till ditt kök och dra ut tänder på dig? Det hoppas jag inte..

Jag har tagit vargtänder både på klinik i utanför. De kliniker jag sett har inte bättre belysning eller verktyg än vad jag har i bilen. Tvångsspiltan är förstås bra om hästen är jobbig.
PL

Jag kan ju inte svara för vilka kliniker du har sett eller inte, men att ta ut vargtänder i bilen tycker jag verkar jobbigt..

Det finns väl en gräns för hur noga man måste förklara!
Läs en gång till o om du fortvarande inte fattar skall jag förklara!
Ett litet tipps, jag är inte mer handikappad än att jag kan flytta på saker.
PL

*KL*

Det veterinären vill se är ju inne i hästens mun, där är ju ingen större skillnad på klinik och stall, utan vet brukar köra med pannlampa. Ska vara om någon klinik månne har en 'tandläkarlampa' monterad dock, men aldrig stet någon sådan?

I övrigt är det väl mest tvångsspiltan som skiljer, om sådan behövs.

Jag har bara behövt ta bort vargtand en gång, gjordes hemma, hästen fick lugnande och lokalbedövning. Vet hade pannlampa och inga problem. Gör tandkoll och tandfix hemma med, är som sagt bara tvångsspiltan som skiljer mot klinik, och mina behöver inte tvångsspilta utan de sederas och sen så åtgärdas de på stallgången.

Visst finns det special-lampor för hästmunnar! Vet flera kliniker som använder sig av det. En sådan lampa går inte att jämföra med en pannlampa/ficklampa på långa vägar.

Och att bara säga att det bara är tvångsspiltan som skiljer tycker jag är väldigt fel.. Det främsta tycker jag är arbetsmiljön som skiljer och säkerheten. För att inte tala om hur mycket det beror på vem som kommer ut eller vart man åker med sin häst - men det är ju en annan diskussion som inte ska tas upp här. Angående tvångsspiltan så tycker jag inte att man inte ska använda sig av den när det gäller tandvård av hästen. Hästen ska vara tillräckligt sederad att den tycker läget är okej ändå..

Nyfiken på hur man får hästens huvud stilla medan vet behandlar den i en box/stallgång och hästen (förhoppningsvis) är sederad och knappt orkar bära huvudet själv än mindre med en stor klumpig munstege på sig?

Det viktigaste när man jobbar (förrutom ljus och liknande...) är att man har huvudet stilla i en lämplig höjd. Hästen är sederad och bedövad.

Det finns "huvudstöd" som man kan ha med sig ut i stallarna, som många veterinärer har som sysslar med tänder. Eller om det finns annat att använda, ex boxdörrar eller liknande...

Går alldeles utmärkt att ta bort vargtänder i fält med andra ord...

Visst finns det special-lampor för hästmunnar! Vet flera kliniker som använder sig av det. En sådan lampa går inte att jämföra med en pannlampa/ficklampa på långa vägar.

Och ändå har inte fler kliniker den? Men okej, har du en sån klinik med sån lampa - visst. Men hur vanligt är det?

Och att bara säga att det bara är tvångsspiltan som skiljer tycker jag är väldigt fel.. Det främsta tycker jag är arbetsmiljön som skiljer och säkerheten.

Och på vilket sätt är arbetsmiljön sämre och mer osäker i stallarna?
För att det inte finns tvingsspilta? Varför blir arbetsmiljön osäker pga det när det är lugna, sansade hästar? (En av tre här blir förresten betydligt 'farligare' i tvångsspilta än utan, vad man än ska göra, hon blir sressad av tvångsspiltan och får ideer om att resa sig etc. Ingen tvångsspilta och hon står jättefint).

huvudmässigt så endera håller jag upp huvudet eller så lägger vi det på en boxdörr beroende på vad soms ka göras. På klinik får jag stå och hålla upp det när hästen står i tvångsspiltan. En sån där 'gummiring' som vissa kliniker har gör däremot arbetsställningen för DJURÄGAREN betydligt behagligare, hästhuvuden är tunga.

I de fall hästen vill backa t ex, så bara ställa med baken mot en vägg.

Så, vad är det som gör stallmiljön så osäker när det gäller normalvettiga hästar?

För att inte tala om hur mycket det beror på vem som kommer ut eller vart man åker med sin häst - men det är ju en annan diskussion som inte ska tas upp här.

O ja, definitivt spelar det in vem som kommer ut. Men som du själv sa - det hör inte hit. Och du kan få ett stolpskott på klinik med (tro mig).

Angående tvångsspiltan så tycker jag inte att man inte ska använda sig av den när det gäller tandvård av hästen. Hästen ska vara tillräckligt sederad att den tycker läget är okej ändå..

Då undrar jag ÄNNU mer vad som gör stallmiljö mer osäker/farlig än klinik?

Nyfiken på hur man får hästens huvud stilla medan vet behandlar den i en box/stallgång och hästen (förhoppningsvis) är sederad och knappt orkar bära huvudet själv än mindre med en stor klumpig munstege på sig?

På samma sätt som på många kliniker - ett stycke djurägare får hålla upp huvudet. Det är en lisa för djurägarna med den 'gummiringen' en del kliniker har, men i frånvaro av den så är det bara att hålla upp, klinik eller ej. I de fall där det varit tillämpligt har vi lagt huvudet på en boxvägg med.

Självklart är det också viktigt vem man får ut... Det finns numer en vidareutbildning på hästtänder för veterinärer. (ex går jag denna just nu, en delkurs kvar). Hör med Djurtandvårdskliniken (Torbjörn Lundströms klinik). Jag vet att han har en lista på veterinärer som gå denna utbildning, och han vidarebefordar namn. Kan vara bra att veta även för annat än vargtänder??

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 723
Senast: cirkus
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 507
Senast: PrinceFair
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 912
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka