Vargtänder

M

Malle_88

Hejsan!
Jag undrar när vargtänder dyker upp. Kan både ston och hingstar få vargtänder? :confused:

Riktigt när vargtänder kommer vet jag inte men 4-åringar kan ha det. Alla hästar oavsett kön kan få de tänderna och för att det inte ska bli något missförstånd så ska jag kanske säga att vargtänder ofta inte syns.
Det är alltså inte de stora ensamma gaddarna som sitter framför den plats bettet ligger på som är vargtänder utan de finns precis framför kindtänderna där bettet oftast ligger och ibland under tandköttet.
Allt för att göra det hela så enkelt som möjligt :angel:

Vargtänderna syns/känns oftast för en tandläkare. Sitter precis i kant där bettet ska sitta. Dom finns oftast tidigt. Våra brukar få sina tagna som ettåringa, ibland är dom för små och kan tas först som tvååringar. Bör plockas bort innan man börjar använda bett mycket i munnen på kusen.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 572
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar