vargtänder

vanimelde

Trådstartare
min lilla busa på 3 år ska snart få sina vargtänder utdragna.

Tänkte höra med er på buke vad ni tycker och tänker om vargtänder. De är ju helt naturliga och som jag fattat opereras mest bort för att det inte ska bli kinkit med bett mm.

Till er som ahr opererat bort dom;
Gick det bra?
vad kostade det?

Sv: vargtänder

tog vargtänderna på min 3 åring i måndags. Vet sa innan att det normalt gick på 1700. Väl där raspade han även henne, fick betala 1400 för allt :laugh: Har inte haft några problem så här långt, vet sa att det inte brukar vara några problem.

min lilla busa på 3 år ska snart få sina vargtänder utdragna.

Tänkte höra med er på buke vad ni tycker och tänker om vargtänder. De är ju helt naturliga och som jag fattat opereras mest bort för att det inte ska bli kinkit med bett mm.

Till er som ahr opererat bort dom;
Gick det bra?
vad kostade det?

min häst har haft vargtand hela livet, vet inte varför tidigare ägare inte tog bort! men i vintras drog tandläkaren ut den, den var dessutom så lös så den RAMLADE ur när han petade på den :o

Gjorde det på min häst förra hösten. Det gick bara bra. Red bettlöst i två veckor efteråt. Har för mig att det kostade runt 1500, då ingick sedering och tandkontroll.

Har två helt olika erfarenheter. På min första häst blev det tandrester kvar som orsakade infektion som tog lång tid att få bukt på.
Min andra häst hade också vargtänder, de togs bort och jag red bettlöst i tre veckor, helt problemfritt. Kostnad ca 2000 kr men då ingick även kontroll av alla tänder.

delvisKnapplån

var det distriktsvet. eller hästtandläkare eller privatvet. som gjorde ingreppen på era hästar?

Vargtänder är förstås helt naturliga, men ska man nu vara så onaturlig att man ger sig till att rida hästen öht så bör man ta bort dem om de interfererar med bettet. Annars får hästen ont, blir svårriden och förknippar träns/bett/ridning med smärta.

Det är bara veterinärer som får utföra kirurgiska ingrepp på häst, så du kan inte anlita en sk hästtandläkare utan veterinärleg.

KL

Vad jag tycker om dem, dem skall bort.

Cilla hade det och dem togs bort, det var distriktan som gjorde det och det kostade 0kr då det var en genkänst från min morbror.

Simba kollades innan han vandes vid bett men han hade inga.

Kram

Vargtänder är förstås helt naturliga, men ska man nu vara så onaturlig att man ger sig till att rida hästen öht så bör man ta bort dem om de interfererar med bettet. Annars får hästen ont, blir svårriden och förknippar träns/bett/ridning med smärta.

Det är bara veterinärer som får utföra kirurgiska ingrepp på häst, så du kan inte anlita en sk hästtandläkare utan veterinärleg.

jo jag är medveten om hur det funkar med "hästtandläkare". I mitt fall blir det distriktvet med tandutbildning. men det kan ju vara intressant o höra skillnader emellan. Och som jag fattat det, kan ha fel, så är det väl helt nyligen som reglerna skärptes kring hästtandläkare?

Det var hästandläkare med vet.leg som tog bort vargtänderna.
Bägge mina hästar var inridna och ridna några år med vargtänder när jag köpte dem. Bägge hade spänningar i kroppen som tog tid att få bort, troligtvis orsakat av vargtänderna. Min erfarenhet är att vargtänder och bett inte är en bra kombination.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 881
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka