Vargtänder - alltid ta bort dem?

J

Jeeves

Min häst fick en hälsocheck + vaccination i går och veterinären kontrolerade även tänderna. Tydligen har han stora vargtänder ( han är 3 år gammal ) och hon rek att de skulle tas bort omgående. Nu vet jag att hon är rätt "glad" för att raspa tänder o dra ut tänder, säger inte att det är ngt fel med det men det finns andra veterinärer som inte är lika snabba på att rek åtgärder.

Ni som har unghästar som har vargtänder modell större - tar ni alltid bort dessa?

Han har inte visat några tydliga symptom på att han besväras av dem men man vet ju inte någon påstår att besvär i munnen t ex kan märkas av spänd ryggmuskulatur och det har han haft vid ngt tillfälle faktiskt.

Vad är riskerna med att ta bort vargtänder? Har hört en del stories om unghästar som blivit tjafsiga i munnen p g a illa borttagna tänder:( Jag funderar på om man ska röra hans tänder ö h t om han nu inte tydligt besväras av det?

Sv: Vargtänder - alltid ta bort dem?

Hej!
Jag drog ut en vargtand på min 7-åring under förra hösten på rekomendation av veterinär.

Vi kunde göra det hemma på gården, och han "drogades" och vi fick ut nästan hela på första försöket, och så fick vet. komma tillbaka en gång till för att få bort en flisa som satt fast. Väntar man två veckor så försöker tandköttet att stöta ut den lite och då är det lättare att få bort den också.

Han menade på att de sitter precis där bettet ska ligga och oftast så är de inte av så bra kvalite heller, så de krossas av bettet, och om de är skadade är det inte alltid så lätt att få ut dom, så jag skulle nog ta dom så snart som möjligt om jag var du.

Sen vet jag inte om det kan vara så att det finns dom som har vargtänder kvar på sina hästar, men jag tror inte att det är så många faktiskt..

Jag skulle ta bort dom om jag var du.

Ha det så bra!

Min häst fick en hälsocheck + vaccination i går och veterinären kontrolerade även tänderna. Tydligen har han stora vargtänder ( han är 3 år gammal ) och hon rek att de skulle tas bort omgående. Nu vet jag att hon är rätt "glad" för att raspa tänder o dra ut tänder, säger inte att det är ngt fel med det men det finns andra veterinärer som inte är lika snabba på att rek åtgärder.

Ni som har unghästar som har vargtänder modell större - tar ni alltid bort dessa?

Han har inte visat några tydliga symptom på att han besväras av dem men man vet ju inte någon påstår att besvär i munnen t ex kan märkas av spänd ryggmuskulatur och det har han haft vid ngt tillfälle faktiskt.

Vad är riskerna med att ta bort vargtänder? Har hört en del stories om unghästar som blivit tjafsiga i munnen p g a illa borttagna tänder:( Jag funderar på om man ska röra hans tänder ö h t om han nu inte tydligt besväras av det?

När jag hade haft min 5-åriga häst i några månader så började hon bli riktigt tjafsig i munnen och det blev bara värre och värre. Efter att vi tog bort vargtänderna så blev hon mycket bättre. Men alla hästar störs kanske inte av dem. Men vad jag har hört så rekommenderas man alltid att ta bort dem..
lycka till!!
/Annie

Mitt 3åriga fullblods vargtänder opererades bort i samband med kastreringen.

Jag skulle ta bort dem om de var i vägen och skulle kunna innebära skador, spänningar och annan irritation. Jobbiga vargtänder kan orsaka mycket, kan sluta illa innan man misstänker just dem.

Sedan så vet jag att det finns veterinärer som gladligen rekomenderar saker och ting efter deras personliga åsikt och int professionella.
Tvivlar du på den veterinären så hör med en annan.

Jag har tagit bort vargtänder på två unghästar.

Den första hade en liten vargtand på ena sidan. Två olika veterinärer tyckte man både kunde och skulle låta den vara om den inte störde. Vilket det inte fanns några tecken alls på att den gjorde.

Men när hon var 3½ år, och alltså inriden etc, så tog jag bort den. Helt enkelt för den spökade i MITT huvud. Så fort hon var minsta tjafsig, eller minsta 'slingrig' eller 'ormig' när jag ställde åt det hållet där tanden satt, så började jag ju undra OM det var tanden som spökade.

Som bekant är ju unghästar sällan klockrena och går som på räls hela vägen, så det kunde ju lika gärna vara bara lite allmänt test, men tanken OM det var tanden fanns ju där. Så jag tog bort den. Vet skrattade lite och tyckte att 'gav den här verkligen problem?' när han tagit ut den, och jag tyckte sanningsenligt att 'ja i mattes huvud' :angel: Det blev ingen skillnad efter borttagandet så den störde henne inte.

Tvååringen fick två stoora rackare borttagna nu i vintras. Där var de såpass stora att jag bedömde att det var ordentligt stor risk att de skulle ge problem, så jag valde att inte ens 'prova och se' om de störde, utan plocka bort på rutin. Vet höll med när han såg storleken, och tyckte att så stora i så liten mun. Den veterinären är en vän anhängare av 'if it ain't broken - don't fix it' och alltså ingen 'utdragningsfanatiker' btw.

OBSERVERA dock att storleken INTE behöver ha ett dugg med hur mycket de störs eller inte störs av dem.

Ingen av mina fick minsta problem med borttagandet. Men det gäller att de tas bort korrekt, dvs att det används mejsel och 'tång' när de ska ut, att de INTE slås ut. Då kan det bli splitter kvar.

Ang uttagandet så har de här fått lugnande, och sen lokalbedövning, och sen har tänderna extraherats. Bettvila en vecka, sen varit som vanligt. Inte haft minsta problem kring ingreppet, inte ens herrn här som hade rätt rejäla 'hål i munnen' efter. Jag tar bort kraftfodret under läkningen dock för att minska risken för foderinpackningar.

Jag har tagit bort vargtänder på två unghästar.

Den första hade en liten vargtand på ena sidan. Två olika veterinärer tyckte man både kunde och skulle låta den vara om den inte störde. Vilket det inte fanns några tecken alls på att den gjorde.

Men när hon var 3½ år, och alltså inriden etc, så tog jag bort den. Helt enkelt för den spökade i MITT huvud. Så fort hon var minsta tjafsig, eller minsta 'slingrig' eller 'ormig' när jag ställde åt det hållet där tanden satt, så började jag ju undra OM det var tanden som spökade.

Som bekant är ju unghästar sällan klockrena och går som på räls hela vägen, så det kunde ju lika gärna vara bara lite allmänt test, men tanken OM det var tanden fanns ju där. Så jag tog bort den. Vet skrattade lite och tyckte att 'gav den här verkligen problem?' när han tagit ut den, och jag tyckte sanningsenligt att 'ja i mattes huvud' :angel: Det blev ingen skillnad efter borttagandet så den störde henne inte.

Tvååringen fick två stoora rackare borttagna nu i vintras. Där var de såpass stora att jag bedömde att det var ordentligt stor risk att de skulle ge problem, så jag valde att inte ens 'prova och se' om de störde, utan plocka bort på rutin. Vet höll med när han såg storleken, och tyckte att så stora i så liten mun. Den veterinären är en vän anhängare av 'if it ain't broken - don't fix it' och alltså ingen 'utdragningsfanatiker' btw.

OBSERVERA dock att storleken INTE behöver ha ett dugg med hur mycket de störs eller inte störs av dem.

Ingen av mina fick minsta problem med borttagandet. Men det gäller att de tas bort korrekt, dvs att det används mejsel och 'tång' när de ska ut, att de INTE slås ut. Då kan det bli splitter kvar.

Ang uttagandet så har de här fått lugnande, och sen lokalbedövning, och sen har tänderna extraherats. Bettvila en vecka, sen varit som vanligt. Inte haft minsta problem kring ingreppet, inte ens herrn här som hade rätt rejäla 'hål i munnen' efter. Jag tar bort kraftfodret under läkningen dock för att minska risken för foderinpackningar.

Min vet. drog också ut med tång och mejsel, men om tänderna sitter i "skottlinjen" för bettet så kan de har skapat frakturer i tanden som gör att den lättare splittras när den tas ut.

Han bedövades givetvis i munnen också.. tyckte det såg så ont ut när de stack in sprutan i tandköttet, men vet. försäkrade att det gjorde mindre ont än vad jag trodde.. ( dock vet jag inte hur han vet det eftersom han inte har provat.. : ) ) Jag frågade om de inte fick någon bedövningsalva som man själv kan få hos tandläkaren... :)

Min gick utan bett i två veckor, och hade heller ingra problem efteråt.

Min vet. drog också ut med tång och mejsel, men om tänderna sitter i "skottlinjen" för bettet så kan de har skapat frakturer i tanden som gör att den lättare splittras när den tas ut.

Han bedövades givetvis i munnen också.. tyckte det såg så ont ut när de stack in sprutan i tandköttet, men vet. försäkrade att det gjorde mindre ont än vad jag trodde.. ( dock vet jag inte hur han vet det eftersom han inte har provat.. : ) ) Jag frågade om de inte fick någon bedövningsalva som man själv kan få hos tandläkaren... :)

Min gick utan bett i två veckor, och hade heller ingra problem efteråt.

Jo fast nu talar vi ju ta bort dem på unghästar, där torde bettet inte påverkar. Men givetvis kan man få problem med korrekt borttagning med, men risken är betydligt mindre än om man slår ut dem.

Ang sprutan i tandköttet så är de ju ganska ordentligt sederade då, så jag skulle inte tro de känner av det så mkt faktiskt. Min extremt spruträdda donna ryckte inte ens till av tandköttsbedövningen, hon var så långt inne i sederingsdimmorna då ;)

Vilket sätt är det vanligaste att ta ut vargtänder på? Jag är i valet o kvalet att åka in till klinik istället för att få dem borttagna där. Känner inte riktigt förtroende för denna veterinären, befogat eller ej, men det är en känsla jag har.

Själv är jag ju panisk rädd för tandläkare och alla ingrepp i min egen mun så jag lär nog få "hyra" någon bekant som kan hålla honom:crazy:

Tog bort vargtänder på två av mina för ca fyra år sedan, tandläkaren sa att dom låg ordentligt i vägen för bettet och att ridningen skulle förbättras avsevärt innom någon månad. Han missade nog bara en liten detalj. Jag hissar inte upp bettet till de klassiska två vecken i mun gipan utan låter hästen lägga bettet där den vill ha det. Med andra ord så var dom för små och placerade för "bra" för att skapa problem. Men det är vanligt att vargtänder skapar problem. Är du osäker på om du kommer få problem med tänderna tala med en annan vet/tandläkare.Det är ju onödigt att kasta ut pengar på något som inte behövs.

Vi brukar låta ta bort alla eventuella vargtänder när de är ett år, innan inkörning. De är lättare att få bort ju yngre hästen är, och det minskar ju så klart risken att man ska hinna få problem av dem också.

Var man gör det har nog ingen betydelse, men vem som gör det.

Tog nu i vår beslutet att inte ta bort vargtänderna på min 3-åring i samråd med min vetrinär.

Hans anledning till att han inte tyckte dom behövdes ta bort var att jag hade ridhäst och vargtänderna satt i överkäken där dom inte kommer påverkas av bettet. Hade det varit en travhäst hade dom skullat bort för då hade dom suttit i vägen för check-bettet(resarverar mig för stavningen här ;)).

Min anledning till att hålla med om att dom fick stanna kvar var att jag inte under inridningen och det arbetet hon hittills gjort märkt något som skulle tyda på att hon hade problem av dom.

Om du vet om att denna vetrinär är benägen att ta bort vargtänder "bara för att" så hade jag faktiskt försökt få en andra åsikt från en annan vetrinär.

/Camilla

Vilket sätt är det vanligaste att ta ut vargtänder på? Jag är i valet o kvalet att åka in till klinik istället för att få dem borttagna där. Känner inte riktigt förtroende för denna veterinären, befogat eller ej, men det är en känsla jag har.

Själv är jag ju panisk rädd för tandläkare och alla ingrepp i min egen mun så jag lär nog få "hyra" någon bekant som kan hålla honom:crazy:

På det korrekta sättet, det är vanligast alltså. Om du anlitar en VETERINÄR, och ingen 'alternativ' person. (De får inte ta bort vargtänder, men det görs ändå)

Ja.

Riskerna är att man inte helt får bort dem, att det sitter kvar någon flisa. Se till att de tas bort korrekt, alltså inte slås bort.

Jag har - än sålänge, kvar vargtänderna på min 5-åring. De verkar inte vara ngt problem, och då finns det ingen egentlig anledning att ta bort dom enligt mig. Enligt vet och en av assistenterna på ATG som vi pratat med så tas dom i princip bara bort om de skapar problem på ridhästarna. Som ngn annan skrev tas de alltid (?) bort på travhästarna, eftersom att "käken" ligger på där annars.

Men skulle hon visa nga besvär vid ridning eller liknande så skulle jag givetvis inte tveka på att ta bort dom.

KL

Tack för respons o råd:bow:

Nu har jag samlat denna info och hört mig för med mina "hästkompisar" för att få tips om var och vem som är duktig på det här med tänder. Det blir på klinik och jag tänkte tajma det med att de tas precis innan betesperioden/vilan så är det ingen risk att han får bett i munnen för tidigt innan allt läkt ihop.

Jag har haft min ena häst i 5 år, hon är 11 nu. Jag hade vet ute för bara några timmar sen och hon konstaterade att hon hade sina vargtänder kvar. Det har aldrig varit något problem med hennes mun så dom får sitta kvar. Men på unghästar ska man ta bort vargtänderna

Tog nu i vår beslutet att inte ta bort vargtänderna på min 3-åring i samråd med min vetrinär.

Hans anledning till att han inte tyckte dom behövdes ta bort var att jag hade ridhäst och vargtänderna satt i överkäken där dom inte kommer påverkas av bettet. Hade det varit en travhäst hade dom skullat bort för då hade dom suttit i vägen för check-bettet(resarverar mig för stavningen här ;)).

/Camilla
Den veterinären verkar okunnig.:angel:
Det finns olika grader i helvetet,jag skulle aldrig låta en häst ha vargtänderna kvar,det är så enkelt att ta bort dem så varför behålla nåt som ofta orsakat problem på hästarna så fort de har bett i munnen.
Din veterinär har fel,ridhästar får också problem av vargtänderna.
Din vet bör nog vidareutbilda sig och även ta till sig kunskap från mer än travfolk.;)

Den veterinären verkar okunnig.:angel:
Det finns olika grader i helvetet,jag skulle aldrig låta en häst ha vargtänderna kvar,det är så enkelt att ta bort dem så varför behålla nåt som ofta orsakat problem på hästarna så fort de har bett i munnen.
Din veterinär har fel,ridhästar får också problem av vargtänderna.
Din vet bör nog vidareutbilda sig och även ta till sig kunskap från mer än travfolk.;)

Njaa, håller inte med dig där att det alltid är problem med vargtänderna. Är även väldigt säker på att min vetrinär är tillräckligt vidareutbildad för att veta vad han gör.
Självklart kan även ridhästar få problem av vargtänderna men sanolikheten att min 3-åring skulle få problem med vargtänderna så som dom var placerade är minimal.
Jag anser inte att man ska göra onödiga ingrepp på hästen "bara för att", måste hålla med min vet som anser att det gått hysteri i detta.

/Camilla

Jag brukar kolla mina 2,5-åringar första gången i munnen hos veterinär, har dom vargtänder plockar vi bort dom rutinmässigt. Jag har stor erfarenhet av att dom allra flesta hästar får någon sorts problem av dom förr eller senare, gäller både rid/travhästar. Har jobbat med unghästar/inridnig/utbildning i snart 15 år och sett MÅNGA unghästar som haft problem...Jag rekommenderar varmt att man plockar bort dom innan det blir ett problem som längra fram kan vara svårt att lösa, ex att dom lägger tungan över bettet, sticker ut tungan, gapar och försöker komma undan bettets inverkan på lanerna där tanden/tänderna ligger oavsett bett/nosgrimma etc

Delvis KL.

Jag har lika stor förståelse för de som plockar bort på rutin, och de som väntar. Dock tycker jag personligen det är svårt att veta om 'lite tjafs' från en unghäst under grundutbildning är just bara 'vanligt tjafs' eller vargtänderna, och det blir för mig en 'noja'.

Däremot, dåliga erfarenheter av bett, kan sitta i länge, länge. Har en nu, och haft en innan, med dåliga erf. INTE kopplade till vargtänder, men kopplade till smärta i munnen i samband med bett. Orsaken är sedan länge borta, 'ärren' - de psykiska, är kvar. Det tycker jag är en aspekt att ta med också.

Naturligtvis så de flesta hästar med vargtänder som får känningar/problem av dem och de tas bort, de blir 'som vanligt' sen. Men risken är att vissa, mer känsliga, individer kommer ha smärtminne och 'hjärnspöken'. Och det är väldigt frustrerande och ett stort merjobb. Med lite otur spolierar det en tänkt karriär också.

Så det finns många aspekter att ta hänsyn till, och i slutänden finns knappast något rätt eller fel, utan bara att själv välja hur man vill göra med sin egen unghäst.

Liknande trådar

Hästvård Min 4-åring har sina vargtänder kvar och jag velar kring hur jag ska göra. Plocka bort eller inte? I hennes fall är det stora vargtänder...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Tora
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 739
Senast: cirkus
·
Hästvård Hur ofta gör ni detta? Och varför? Hade ut en mycket omtalad ryggveterinär idag som även är lika omtalad hästtandläkare. Han skulle...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 435
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka