Vargtand!!!

D

DuploBit

Jag är rädd att min unghäst ska få en vargtand..
Vad gör man?
Vad händer?
jag vet inget om vargtänder
snälla hjälp
:confused: :crazy:
 
Sv: Vargtand!!!

är det inte någon som kan något om vargtänder??
Jag vet bara ett de gör ont för hästen och att man kan vara tvungen att operera bort dem.. och att unghästar kan bli besvärliga om de får vargtänder..
Snälla hjälp!!!
 
Sv: Vargtand!!!

Inte alla hästar får vargtänder. Av de som får vargtänder är det inte alla som besväras av dem.
Eftersom man ju regelbundet åker till utbildad tandläkare med hästen blir ju detta inget bekymmer då man får hjälp att ta ut dessa om det behövs.
Min pålle fick dem utdragna och det kostade ca 2000kr för 2år sen. De gav honom lite lugnande och bedövning sen tog de ut dom - inga problem men fick rida bettlöst ett tag efter. Alltså ingen operation i den bemärkelsen.

Vargtänderna har ett ytligt rotsystem som gör dem lätta att ta bort.

Jag tycker inte du ska vara rädd för vargtänderna så länge du sköter din hästs tandläkarbesök.

Det finns så mycket annat att oroa sig för.

Lycka till med pållen!

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Vargtand!!!

Upptäckte häromdagen att min sexåring har vargtänder i överkäken. Han har inte haft några problem med dem. Däremot tror jag att han hänger i bettet p g a dem så jag ska plocka bort dem vartefter. Som sagt inget farligt och inget att vara orolig för.
 
Sv: Vargtand!!!

Vargtänder är inget dödligt, det går alldeles utmärkt att plocka bort dem, vilkat jag har gjort på alla mina hästar och de lever fortfarande i högsta välförmåga.
 
Sv: Vargtand!!!

Jag har en häst med sina vargtänder kvar.
Vi upplever inga problem med det, så de får sitta kvar :-)

Riekje
 
Sv: Vargtand!!!

det låter fantastiskt :)
Jag hoppas att hon inte får några eller inte får några problem iaf.. men som det låter så är det nog inga problem i så fall :)
Tack för allt
 
Sv: Vargtand!!!

är dom till problem så skall dom bort.
det är inte så länge sen man slog bort vargtänderna även på större djursjukhus.
ingen bra idé .
rötterna sitter kvar och kan bli infekterade.
min hade rötterna kvar när jag köpte honom så dom fick tandläkaren ta bort.
en annan häst var på sjukhus och tog bort vargtänder för 2-3 år sen.
nu har vet tittat på hästen och det visade sig att dom hade slagit av tänderna, rötterna sitter kvar.
hon har infektion och kan inte ha bett, skall givetvis opereras
 
Sv: Vargtand!!!

Men vad är det du är så orliog för, det är som sagt inget alvarligt med en vargtand och det är inte svårt att ta bort den heller.

Be din hästtandläkare eller veterinär kolla om den har vargtänder innan du målar upp ett skräckscenario.
 
Sv: Vargtand!!!

DuploBit skrev:
Jag är rädd att min unghäst ska få en vargtand..
Vad gör man?
Vad händer?
jag vet inget om vargtänder
snälla hjälp
:confused: :crazy:

Du ska inte vara rädd för det. Vissa hästar har inga bekymer med det. Men de flesta har, vissa får inga eller. Du ska ringa till någon bra hästtandläkare. Priser gör skillnad har haft hästtandläkare som har bet över 3000:- medanns någon har bara tagit 1500:-. Då sövar de ner hästarna och "drar" ut tänderna.
 
Sv: Vargtand!!!

orientalkatten skrev:
är dom till problem så skall dom bort.
det är inte så länge sen man slog bort vargtänderna även på större djursjukhus.
ingen bra idé .
rötterna sitter kvar och kan bli infekterade.
min hade rötterna kvar när jag köpte honom så dom fick tandläkaren ta bort.
en annan häst var på sjukhus och tog bort vargtänder för 2-3 år sen.
nu har vet tittat på hästen och det visade sig att dom hade slagit av tänderna, rötterna sitter kvar.
hon har infektion och kan inte ha bett, skall givetvis opereras

nej, vad hemskt.. inte kan de väl slå av tänderna?!?! :eek:
 
Sv: Vargtand!!!

Choklad skrev:
Men vad är det du är så orliog för, det är som sagt inget alvarligt med en vargtand och det är inte svårt att ta bort den heller.

Be din hästtandläkare eller veterinär kolla om den har vargtänder innan du målar upp ett skräckscenario.


ja du har rätt, men jag har hört att vissa hästar får ont av det, lika som vi får visdommständer..
och tandvärk är inte kul..
 
Sv: Vargtand!!!

Det finns mycket att oroa sig för när man har häst men vargtänder hör till dom små orosmolnen.
Det är en med hästmått mätt pytteliten tand som sitter framför den där stora tandraden i käken. Kokopelli hade vargtänder som i.o.f.s inte var till nåt större besvär men veterinären tyckte ändå att vi skulle ta ut dom för säkerhets skulle liksom. Precis som vi människor kan välja att ta bort en visdomstand för säkerhets skull (de är ju skörare än "vanliga" tänder och svåra att hålla rena)

Ingreppet var väldigt odramatiskt, lite lugnande och lite pillande och plockande och ganska intressant på sitt sätt. Jag var med och kollade hela tiden.
Efteråt kunde jag rida som vanligt efter nån dag och hästen verkade helt oberörd både under ingreppet och efteråt.

Så ta det som det kommer, det är absolut INGENTING som du behöver oroa dig för. Koppla av och be veterinären titta på tänderna nästa gång när du gör årets vaccinationer.

vänlingen Kokopelli
 
Sv: Vargtand!!!

Kokopelli skrev:
Det finns mycket att oroa sig för när man har häst men vargtänder hör till dom små orosmolnen.
Det är en med hästmått mätt pytteliten tand som sitter framför den där stora tandraden i käken. Kokopelli hade vargtänder som i.o.f.s inte var till nåt större besvär men veterinären tyckte ändå att vi skulle ta ut dom för säkerhets skulle liksom. Precis som vi människor kan välja att ta bort en visdomstand för säkerhets skull (de är ju skörare än "vanliga" tänder och svåra att hålla rena)

Ingreppet var väldigt odramatiskt, lite lugnande och lite pillande och plockande och ganska intressant på sitt sätt. Jag var med och kollade hela tiden.
Efteråt kunde jag rida som vanligt efter nån dag och hästen verkade helt oberörd både under ingreppet och efteråt.

Så ta det som det kommer, det är absolut INGENTING som du behöver oroa dig för. Koppla av och be veterinären titta på tänderna nästa gång när du gör årets vaccinationer.

vänlingen Kokopelli

tack, det ska jag göra :)
Men min unghäst har aldrig vart hos en tandläkare, hon har heller aldrig fått munnen sådär uppspänd... hur reagerar de på det då??
eller är det lungnande där med??:confused:
 
Sv: Vargtand!!!

Det brukar gå bra med munstege oavsett om de får lugnande eller ej. Veterinärer är duktiga och det ordnar sig helt säkert, jag var också orolig men det är inget märkvärdigt alls. För den som vet och kan är det en enkel rutinsak att sätta en sån där grej i munnen på hästen

De flesta hästar tillåter att man kollar munnen på den på ett eller annat sätt. Skulle hästen bli väldigt upprörd får den lite lugnande och då är det absulut inga problem. Men de flesta fixar en koll ändå även om det inte är det roligaste de vet.

Fast den behöver säkert inte nån stege för en enkel koll. Veterinären eller ev hästtandläkare kan kolla utan prazzel i munnen om din häst fått sina vargtänder eller ej. Det kan de känna eller se på några sekunder för de vet exakt var de ska titta.

Så du kan känna dig HELT lugn för allt det där. Helt säkert.

Kokopelli Mana
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vargtand!!!

Kokopelli skrev:
Det brukar gå bra med munstege oavsett om de får lugnande eller ej. Veterinärer är duktiga och det ordnar sig helt säkert, jag var också orolig men det är inget märkvärdigt alls. För den som vet och kan är det en enkel rutinsak att sätta en sån där grej i munnen på hästen

De flesta hästar tillåter att man kollar munnen på den på ett eller annat sätt. Skulle hästen bli väldigt upprörd får den lite lugnande och då är det absulut inga problem. Men de flesta fixar en koll ändå även om det inte är det roligaste de vet.

Fast den behöver säkert inte nån stege för en enkel koll. Veterinären eller ev hästtandläkare kan kolla utan prazzel i munnen om din häst fått sina vargtänder eller ej. Det kan de känna eller se på några sekunder för de vet exakt var de ska titta.

Så du kan känna dig HELT lugn för allt det där. Helt säkert.

Kokopelli Mana



Jag vet inte om de skulle klara det... (altså utan prazzel)
Hon är lite kinkig när det gäller munnen.... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 762
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp