Vargtand!!!

Sv: Vargtand!!!

Men ta ut en veterinäre eller hästtandläkare INNAN du håller på oroa dig som du gör, annars kan du lika gärna börja oroa dig att hästen ska snubbla i hagen och bryta benet, att den ska få/tarmvred och allt möjligt annat.

Har hästen en vargtand så är det som sagt bara att plocka bort den så är problemet löst och allt bra igen, det finns mycke värre saker du kan oro dig för om du nu vill det.
 
Sv: Vargtand!!!

Choklad skrev:
Men ta ut en veterinäre eller hästtandläkare INNAN du håller på oroa dig som du gör, annars kan du lika gärna börja oroa dig att hästen ska snubbla i hagen och bryta benet, att den ska få/tarmvred och allt möjligt annat.

Har hästen en vargtand så är det som sagt bara att plocka bort den så är problemet löst och allt bra igen, det finns mycke värre saker du kan oro dig för om du nu vill det.


Jaja, du har väl rätt..
Det vara bara det att jag visste så lite om det..
Allt olänt är skrämmande..
ellerhur??
 
Sv: Vargtand!!!

Du är väl medveten om att endast veterinärer får ge lugnande eller dra tänder då det räknas som operativa ingrepp? Sk "tandläkare" får på sin höjd raspa tänder men inget mer utan att veterinär är närvarande. Den ende i Sverige som får dra tänder utan att vara utbildad veterinär är humantandläkare Torbjörn L som även utbildar veterinärerna på Ultuna. Som hästägare är du alltid ansvarig för vad en ev. "tandläkare" gör med din häst och vid felbahandling är det inte säkert att försäkringsbolaget ersätter skador på din häst. :crazy:
 
Sv: Vargtand!!!

Mia_R skrev:
Du är väl medveten om att endast veterinärer får ge lugnande eller dra tänder då det räknas som operativa ingrepp? Sk "tandläkare" får på sin höjd raspa tänder men inget mer utan att veterinär är närvarande. Den ende i Sverige som får dra tänder utan att vara utbildad veterinär är humantandläkare Torbjörn L som även utbildar veterinärerna på Ultuna. Som hästägare är du alltid ansvarig för vad en ev. "tandläkare" gör med din häst och vid felbahandling är det inte säkert att försäkringsbolaget ersätter skador på din häst. :crazy:


ojdå, det hade jag ingen aning om, tack!! :bow:
 
Sv: Vargtand!!!

min häst springer omkring med en vargtand, så länge dom inte besvärar hästen så gör det ingenting sa veterinären. du märker ju om han börjar bli "bånglig" i munnen eller drar upp huvudet o sånt för att det gör ont.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 762
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp