Vargtand eller????????

E

eileen1

Kollade min häst i munnen för hon "jollar" ibland när hon äter. Å på höger underkäke växer en pytteliten tand. :confused: Såg lite irreterad ut i tandköttet.
Men jag har fått för mig att vargtänderna växer på överkäken!?
Är det nån som har koll???

Sv: Vargtand eller????????

vargtänderna växer i överkäken framför de vanliga tänderna. Bild bör finnas på: www.djurtandvardskliniken.se

Det du ser är kanske de tänder som finns mitt i munnen mellan bak- och framtänderna? Men det borde du se via djurt-klin ovan.

Jag är inte helt säker men jag tror att dom kan få vargtänder både uppe och nere. Det är i allfall en liten tand först i raden av kindtänder. det låter som det skulel vara en vargtand på din häst tycker jag.

På min unghäst fick de dra tre tänder, två vargtänder och en vad de kallade för övertalig tand. Den hade samma placering och storlek som en vargtand, men jag vet inte varför den kallades för övertalig istället?

Kollade min häst i munnen för hon "jollar" ibland när hon äter. Å på höger underkäke växer en pytteliten tand. :confused: Såg lite irreterad ut i tandköttet.
Men jag har fått för mig att vargtänderna växer på överkäken!?
Är det nån som har koll???

Var i underkäken?

Även ston kan få betar (canintänder), så det kanske vara en sån?

Jag har haft 2 hästar( mor och son) som haft 3 vargtänder vardera, 2 uppe och 1 nere, så de kan ha vargtand i nederkäken också....

Hästar kan få vargtänder även i underkäken, men man brukar då kalla dem övertaliga tändre istället. Denna tand (P2) sitter nära den första kindtanden och är ofta liten och oansenlig. Om tanden du beskriver är på väg upp mitt emellan kindtänderna och framtänderna så är det mer sannolikt att du ser toppen på en sk caninetand, även kallad bete. Den kan ibland behöva hjälp att bryta fram, men kommer oftast av sig själv efter lite "födslovånda".

Dessa tänder brukar inte ge problem i samband med att hästen äter, så jag skulle rekommendera dig att ta ut vet för att kolla kindtänderna, kanhända är det något vajsing där som orsakar "jollandet"! Dessa tänder kan du inte själv se utan munstege och ficklampa.

Liknande trådar

Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 181
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 845
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024