Varg rev hästarna

Sv: Varg rev hästarna

Absolut, jag håller med ginnies. Man skall aldrig rida ut när det är jaktsäsong,. och om man måste ska man vräka på sig själv och hästen med relflex. Jag undviker att rida i skogen under "älgveckan", men det har hänt flera gånger att en jakthund nosat upp oss i skogen. Hunden gör ju helt rätt, men gör jägarna det???? Dom har sin vecka när dom har rätt att skuta.
Det är, och vad jag tror kommer det alltid vara en stor tvist om detta, men vi ryttare måste också kunna få vara i skogen utan att riskera både sitt och hästens liv!

Jag tycker för min del att det känns betryggande att jakthundar inte springer lösa alls, överhuvudtaget, nu när jaktsäsongen är över.
Älgjakten är ju kanske över men jaktsäsongen, knappast...Dessutom finns det lösspringande hundar som inte är jakthundar.

Visst mår man illa av utalanden som denna människa gör i artikeln. Ok jag skulle inte jubla om mina hästar blivit skadade av varg, men jag kan ju för den skull inte hata vargen för att den följt sina instinkter.

Vaddå mår illa?
Tror inte för en sekund på att du inte skulle hatat vargen. Det är väl inte hästarnas eller ägarens fel att vargen går på tamdjuren. Hade vargen rivit mina hästar, så hade jag mer än gärna sett den död. Vargen får gärna finnas och leva, men den ska hålla sig på betryggande avstånd och ge TUSAN i tamdjuren.

Ni som skriver ner denna mänska... läs här:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=378363

Besiktningsman har varit där, DNA spår är säkrade. Artikel om svar har jag ännu inte lyckats hitta... Monica väntar säkert också fortfarande på svar.

Precis samma sak där, hon säger att hon är helt säker på att det är varg när det faktiskt inte är fastslaget än! Det är det som vi reagerar på.

förövrigt...

Om nu "nåt" skulle ge sig på mina hästar i hagen så nog f'n skulle jag bli förbannad, och hata eländet också. Och jag tror nog att jag skulle ha bössan laddad inom räckhåll, och vara extra vaksam.

Om det sen är hundar eller varg som river, är egalt. Jag skulle skydda mina hästar. Antar att jag skulle åka fast men det får det väl vara värt. Varför skulle jag INTE göra vad jag kan för att skydda mina djur???

..och om man lever i vargrevir lever även lösspringande hundar vääldigt farligt!

Ja, vi måste bli mycket bättre på att skydda våra djur! Bättre stängsel och mer kunskap om våra rovdjur är ju en väldigt bra början.

Hur farligt är "vääldigt farligt"?

Vaddå mår illa?
Tror inte för en sekund på att du inte skulle hatat vargen. Det är väl inte hästarnas eller ägarens fel att vargen går på tamdjuren. Hade vargen rivit mina hästar, så hade jag mer än gärna sett den död. Vargen får gärna finnas och leva, men den ska hålla sig på betryggande avstånd och ge TUSAN i tamdjuren.

Men hallå där. Är det vargens fel då att den följer sina instinkter? Det är DJUR vi pratar om här. Det är väl klart att hon som råkat ut för detta vill få det klart att det är varg så hon kan få betalt för kostnaderna som blivit pg.a detta.

Men jag tycker det låter illa att skriva att vargar endast ska ses på Nordens Ark och att dom minsann ska skjutas osv.

Givetvis så förstår man dom som fått sina djur rivna men jag tycker endå inte man vräker ur sig sånt där om ett annat djur.

Bor man i ett sådant område får man kanske försöka göra så mycket man kan för att försöka hålla varg/hundar borta så gott man kan med bättre staket exempelvis. Det kommer ju aldrig att fungera att stå med bössan redo dygn efter dygn endå.

Det är väl inte hästarnas eller ägarens fel att vargen går på tamdjuren.

I många fall så hade det nog kunnat förebyggas av djurägarna själva. Vi har vant oss vid ett liv utan rovdjur men nu när de börjar komma tillbaka är det dags att börja anpassa sig efter det också!

Älgjakten är ju kanske över men jaktsäsongen, knappast...Dessutom finns det lösspringande hundar som inte är jakthundar.

Just precis, jakthundar lösa är liksom en sak. Men det finns ju året runt hundar lösa som river får och annat, till exempel husky/huskykorsningar som folk misstar för varg.

Jag bor mitt bland björn, lo och varg. ingenting blir rivet här.
Djuren håller sig undan. Det finns minst en björnfamilj i skogarna härute men dom ska man vara skicklig om man ser, det är mest (o)tur om man ser nalles svanstipp.
Det enda som försvinner ibland är katter (bland annat min ena som smet ut genom ett fönster) men då vet ju inte jag om det är räv, lo, en människa, en bil, en hund, en fågel.. etc. som tagit min lilla katt.
Han kan ju ha förolyckats på egen hand :(

Lösningen på det här är inte att alla skaffar bössor, det är att acceptera vart man bor någonstans och passar det inte så får man flytta.
Jag blir vansinnig när människor tar över mer och mer och mer av skogar och mark och tränger undan djuren fasten dom liksom var här först, och sen blir förbannad om dom visar näsan i sitt egna revir.

Det är absolut inte vargens fel, det är människans.

OM man är rädd om sina djur får man se till att skaffa RIKTIGT stängsel, hålla sina hundar kopplade ute i skogen och aldrig släppa tamdjur ute i det fria. Vargar, björnar, lodjur mm är rovdjur, de lever i våra skogar och vill liksom vi ha mat. Det måste man acceptera.

Jag bor ute på landet. Vi har flera höns och några katter. Katterna är utekatter som går fritt ute, flera av dem har försvunnit och är förmodligen döda. Och visst saknar jag dem väldigt mycket, men jag beskyller ingen annan än oss för det, det var ju vi som aldrig stängde in dem. Vår gulliga lilla katt Nau är också borta, men jag tror mer på att ett lodjur har tagit stackaren än en varg. För även om det kanske finns en och annan varg i våra skogar så finns det ingen anledning att vara rädd. De håller sig inne i skogen och är faktiskt rädda för oss människor så därför visar de sig heller inte.
En liten tupp har också blivit dödad, av en räv, och först blev jag ganska arg på den där räven, men det har gått över och nu vet jag att det åter igen var vårat fel, för mamma hade inte satt upp ordentligt stängsel.

Så sätt upp ordentligt stängsel, inse att vi bor i sverige och använd koppel istället för att gnälla på vargarna. De är inte alls många, och dessutom väldigt skygga. Jag personligen älskar vargar, för de har en sådan vacker och fin grå päls och bärnstensgula ögon :)
Det är inte rätt att sådana vackra djur ska utrotas. Hade det inte varit för dem hade vi t ex inte haft våra hundar, så man ska vara glad över att det finns vargar här i sverige!

/Nattis N, var bara tvungen att säga min åsikt

Jag tyckte att det roligaste var att den ostartade 5-åringen, med tämligen ointressant stam, kunde vara värd "hur mycket som helst.":rofl:

hade det varit ett föl hade ja förstått att de varit en varg, men de låter inte så realistiskt att en varg anfallit en stor häst. varför skulle den göra det? den kan inte ta en stor häst själv o ja tror inte direkt han ger sig på den bara för o skada;)
Hund tror ja mer på, dom beter sig olika beroende av vilken som uppfostrar den... det finns tex flera jakthundar ja känner till som har gett sig på andra djur än vilt.

Det var ett ironiskt svar på tidningsartikeln, där ägaren till de skadade hästarna blev citerad som så att " det kan inte vara jakthundar för jaktsäsongen är över", inte heller "tamhundar för mina hästar är vana vid hundar". Tydligen inte tillräckligt ironiskt eller tillräckligt bra skrivet. Vänl. G.

Fast hundar är överrepressenterande vad gällande att riva tamboskap skjuts de väl nästan aldrig?
Men såfort det kommer en varg, eller det räcker med att folk tror att det kommer en varg, då börjar folk i dubbel bemärkelse YLA att bössan ska fram.

Ja det är väl märkligt att man inte FÅR skjuta hundar som attackerar ens tamdjur...

Jag tycker det är bra om lösspringande hundar lever farligt i ett vargrevir, då gör ju vargarna lite nytta, och man kanske slipper alla dessa jävla lösspringande hundar vars ägare intygar att just deras lilla voffsing aaaaaldrig skulle hitta på något hyss, ja menar de måste ju få röra lite på sig, få motion, säger ägaren medan denne i sig sjunker ner i TV- soffan, grabbar tag i en näve chips och suger i sig en klunk av kvällens redan tredje öl.

Sant! Den dagen vargarna flyttar in i Slottskogen så kommer vi alla att känna oss säkra för lösspringande ouppfostrade hundar :angel:

Ja.. alla har vi ju våra åsikter och tankar om andras utlåtanden och sätt att vara.. men alla är vi ju olika då vi uttrycker oss. Nog skulle jag då fundera om det hände mig.. man skulle nog hinna tänka på både 3-10 olika djur som kunde förosakat detta. Är det så konsitigt?????? Jag tillhör dom som delar med mig av mina tankar. Sen hur det uppfattas av andra är en helt annan sak.. Vad en person säger och en annan skriver kan vara två helt skillda saker bara för att saker kan tolkas olika.

Ja, vi måste bli mycket bättre på att skydda våra djur! Bättre stängsel och mer kunskap om våra rovdjur är ju en väldigt bra början.

Hur farligt är "vääldigt farligt"?

Såpass farligt att jägarna inte vill släppa sina hundar ibland. Dom är rädda om dem.

Kolla här ska du få se: http://www.jagareforbundet.se/varmland/Sunne/Default.asp?archiveid=643&id=19175&oewCmd=3

Bättre stängsel håller jag med om, håller kanske ute både varg och hund.

Senast ändrad av en moderator:

Jo man får ju skjuta hundar som angriper tamdjur men inte hur som helst, det trodde jag var allmänt känt.
PL

Har lyckligtvis inte haft det problemet så jag måste ha missat det.... läste slarvigt och postade innan jag läst klart ;)

Men om jag tydde får-artiklen ovan rätt så måsten man kunna BEVISA att tamhunden har haft dessa tendenser TIDIGARE - och det är ju inte säkert att man kan.

Om nu "nåt" skulle ge sig på mina hästar i hagen så nog f'n skulle jag bli förbannad, och hata eländet också. Och jag tror nog att jag skulle ha bössan laddad inom räckhåll, och vara extra vaksam.

Om det sen är hundar eller varg som river, är egalt. Jag skulle skydda mina hästar. Antar att jag skulle åka fast men det får det väl vara värt. Varför skulle jag INTE göra vad jag kan för att skydda mina djur???
..och om man lever i vargrevir lever även lösspringande hundar vääldigt farligt!

gör du verkligen det?
har du tex byggt vargstängsel?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) När Monica Andersson kom hem till gården i Åseröd i Bohuslän hade hästarna haft besök. Och blodspåren var många. - Jag är säker...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama