Varg i Göteborgstrakten

Sv: Varg i Göteborgstrakten

Det är hårdare straff på att skjuta ihjäl en varg än att skjuta ihjäl en människa. Ganska sjukt tycker jag.

Min sambo är jägare och jag ska ta jägarexamen, i helgen kollade vi på en jaktfilmsserie som heter "Dianas stigar" så handlar de om rådjur, älg, eftersök osv. I den filmen så visar de tydligt att jägare inte skjuter på allt. Det är många gånger de lägger ner bössan och bara njuter av att se djuret för det anses för fint för att skjutas.

Jag har även läst reportage i jakttidningar och sett bilder på vargattakerade hundar, och jag kan förstå att jägare väljer att skjuta en varg som attakerar. En hund är ens bäste vän. Jag undrar hur många här som skulle sitta och titta på vagen när den river eller dödar ens häst. Eller om de på något sätt skulle försöka rädda hästen eller skrämma vargen.

Varför skulle pmm vara ett offer bara för att h*n har en annan inställnign än vad du har?

Då är väl du då offer för "vargkramar" propaganda?

MVH Russin8

Offer? För jag kan förstå de som går till försvar när deras hund blir attakerad? För många är hunden som ens barn.

Och är jag en varghatare för jag verkligen tycker det är hemskt att se bilder på varg attakerade djur?

Jag tycker det är lika illa att ha vargar som rör sig och syns i närheten av bebyggelse som det är med rådjur som bor "inne i stan".

Det skall finnas tillräckligt med mat åt djuren ute i skogen, oavsett om det är varg eller rådjur, sen kan såklar djur komma vilse.

Det är hårdare straff på att skjuta ihjäl en varg än att skjuta ihjäl en människa. Ganska sjukt tycker jag.

Jag håller med dig om att den "logiken" är väldigt underlig. I Kina tex är det dödsstraff på att ha jättepandaskinn i sin ägo - man behöver alltså inte ens ha dödat djuret i fråga för att bli avrättad.

Men, och jag tycker faktiskt att det är ett ganska viktigt men, det här gäller ju en utrotningshotad art. Precis som vargen i Sverige. Och då kan det trots allt finnas en logik bakom det hela. Det ska svida ordentligt om man fortsätter omotiverad jakt på utrotningshotade djurarter.
Skyddsjakt är en annan sak och något man också får tillstånd att utöva om det finns anledning.

Vill ännu en gång slå ett slag för Rovdjurscentret De 5 stora, som har en jättebra hemsida där man kan få svar på det mesta man undrar över när det gäller våra fem största rovdjur.

Min sambo är jägare och jag ska ta jägarexamen, i helgen kollade vi på en jaktfilmsserie som heter "Dianas stigar" så handlar de om rådjur, älg, eftersök osv. I den filmen så visar de tydligt att jägare inte skjuter på allt. Det är många gånger de lägger ner bössan och bara njuter av att se djuret för det anses för fint för att skjutas.

:rofl:
Synd att de inte kan göra som så många andra då och bara titta på djuren- varje gång de ser ett. Innebar detta att de bara sköt "fula" djur då? Vad nu det är, för det har jag då aldrig begripit. :angel:

"Offer för varghatarpropaganda?" innebär inte att du är varghatare utan att du har hört den och tror på den.

1
Det här är ren och skär verklighetsförvanskning, påhittad av varghatarna.

2
... i helgen kollade vi på en jaktfilmsserie som heter "Dianas stigar" så handlar de om rådjur, älg, eftersök osv. I den filmen så visar de tydligt att jägare inte skjuter på allt. Det är många gånger de lägger ner bössan och bara njuter av att se djuret för det anses för fint för att skjutas.
Inser du inte att filmen inte är en dokumentär utan jaktpropaganda?

3
Jag har även läst reportage i jakttidningar och sett bilder på vargattakerade hundar, och jag kan förstå att jägare väljer att skjuta en varg som attakerar. En hund är ens bäste vän.
Japp, dom bilderna är inte trevliga och får oss att tycka synd om hundarna och illa om vargen. Exakt syftet från jägarförbunden som driver tidningarna (antar det är såna du läser). Men hundarna är ju redan döda, så varför skjuta vargen i efterhand.
Vargen "attackerar" inte, den jagar och hunden blir ett bytesdjur om den hamnar framför en varg. Det kanske börjar bli dags att ifrågasätta jägarnas jaktvanor med hund?
Mångdubbelt fler hundar dödas i trafiken mot vad som dödas av varg. Detta är ett faktum som förtigs av jägarna! Dvs, det är jägarnas jagande med hund som i grunden orsakar de flesta av deras hundars för tidiga död.
En retorisk fråga: Ska jägarna få skjuta bilister också?

4
Jag undrar hur många här som skulle sitta och titta på vagen när den river eller dödar ens häst. Eller om de på något sätt skulle försöka rädda hästen eller skrämma vargen.
Jag förmodar att alla skulle ge sig ut och skrämma bort vargen. Men vad har det med saken att göra? Även varghatarna har rätt att skrämma bort varg om den hotar deras djur. Men av någon anledning så verkar det stora flertalet varghatare vara jägare, och inte djurägare (frånsett jakthundar)!

5
Jag tycker det är lika illa att ha vargar som rör sig och syns i närheten av bebyggelse som det är med rådjur som bor "inne i stan".
Det skall finnas tillräckligt med mat åt djuren ute i skogen, oavsett om det är varg eller rådjur, sen kan såklar djur komma vilse.
I fallet med vargen så är den säkert inte vilse, utan gör helt enkelt vad den är programmerad att göra, nämligen gå ut i världen och söka sig en hona. Att det råkar ligga en stor stad i vägen är något som inte hunnits lägga in i det programmet. Får vargen vara ifred kommer den att vandra vidare och mest troligt tillbaka norrut igen.
Mat lär dom ha gott om, med tanke på alla jägare med sina hundar som är ute och letar efter den. :o :eek:
Förlåt! Sjuk humor, jag vet. Men jag kunde inte låta bli.

LIA

Jo, i Sverige, i högsta grad.

Betr "Varghatarpropagandan", se mitt svar till PMM.

LIA

Fästingar! Fulare finns inte. Klart godkänt att skjuta dom! :)

:rofl:
Aha... ja, ska det göras, så är det väl lika bra att göra det på riktigt. Fast jag har inget emot fästingar som sådana, däremot sprider de ju en massa otrevliga sjukdomar. :crazy:

Varför skulle jag hålla dom om ryggen?

trodde aldrig jag skulle säga det men, amen!:bow:
Jag blir GLAD när jag läser sånt här (det mesta i inläggen..men det var onödigt att citera så mycket). Vettigt och objektivt!

Senast ändrad:

Ja, du ser ... ;)

LIA
Du har dina ljusa stunder ;)

Men faktiskt, det är väldigt sällan man träffar på jägare, eller folk rent allmänt som tillhör en "viss kategori" som inte ser enkelriktat på sin sak. Du ska ha eloge för allt du skrev här egentligen för jag kunde inte hålla med mer. Som du sa, varför hålla rötäggen om ryggen även om man spelar i samma liga? Det enda som är tråkigt är att fler inte tänker som du här.

Allmänt tillägg: Jag har stött på båda sortens jägare och ett ganska stort antal. "Märkligt" nog har rötäggen varit framstående. Men jag kanske bara har haft otur?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hon förklarar hur hon skyddar sina djur och tankarna kring att leva nära vargarna.
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med korrekt åtgärder för att skydda sina djur får ”stora stygga vargen” snällt avstå att fälla tamboskap.
Svar
0
· Visningar
162
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
3 200
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama