Sv: Varg i Göteborgstrakten
Just när det gäller den här vargen som blivit påkörd, så vet du ju själv att i eftersök av djur. Så ska man ta de klara chanser(nu förtydligar jag: de chanser där man vet att skottet hamnar där det ska) man får i frågan, desamma gäller även när man misstänker att ett djur skadeskjutits. Så i det fallet med eftersök har inget med att jägarna bara vill skjuta och döda. Kan av egen erfarenhet nämna att vid mina marker så blir jägarna mest ledsna(eller liknande), när ett djur blivit påkörd eftersom dom tycker att det är fullständigt onödigt( deras kvot minskas inte av påkörda djur, så dom reagerar inte som dom gör för att dom drabbas av just en lägre kvot).
Man har inte alltid chansen att hinna se efter hur skadat djuret ifråga är. Det bästa vore ju kanske att man sköt med en bedövningspil istället och undersökte djuret sedan. Men jag tror att alla parter skulle tycka det var för komplicerat och dyrt att införa detta system.
Eftersom man anser att varje individ av vargen är viktig, så tror jag att man nog använder den metod jag nämnde ovan. Man bedövar vargen, undersöker den och förflyttar den. Men det har jag såklart ingen aning om, men det är vad jag tror. Någon som har koll?
Visst är det självförvållat för dem som betett sej felaktigt, men ska man verkligen dra alla över en kam för det? Nu påstår jag inte att du gör det, men det är den upplevelsen jag fått av andra. Just därför ska man inte dra ner hela jägarkåren i ett vad jag tycker orättvist rykte. Folk förstår bättre(i alla fall vad jag upplever) i andra sammanhang, att det är vissa individer som inte kan bete sej. Men man pratar inte skitsnack och kommer med anklagelser för det. Exempelvis det jag tidigare sa om våldtäktsmän och män, listan kan även göras längre i den frågan, men jag tror du förstår vad jag menar.Japp, jag ska rätta dig. Det rykte jägarna har, om vi nu menar samma sak, är självförvållat och alls inte felaktigt. Må vara att inte alla äpplen i korgen är ruttna, men dom lider av dom som är. Även om jag själv är jägare (numera tämligen passiv) så hindrar det inte att jag kan vara kritisk mot den skjutgalna kategorin. Varför skulle jag hålla dom om ryggen? En bra jägare skjuter först när den vet att det är rätt att kröka fingret, den andra sorten skjuter så snart det går- bara för att det inte är förbjudet. Fast, det finns dom som struntar även i det. Den första kategorin jägare vet att avstå jakt/skott för viltstammens skull, där så behövs. Den andre kategorin har inte en susning om vad viltstam är för något, och bryr sig heller inte.
Jag är jägare när jag jagar, vad skulle jag ha för problem med det?
Jag håller fullständigt med om att innehållet i tidningarna är opassande och att dom slösar energi på helt fel grej. Men jag tror att mycket bottnar i att man inte fått skydda sina husdjur förut så den egentliga hatet egentligen ligger mot staten och inte vargen. Sedan går man fortfarande och stampar i samma spår.Visst kan det förekomma överdrifter från båda håll, men skillnaden ansvarsmässigt är ändå stor.
Tidningarna skall återspegla sina medlemmars åsikter och intressen, vilket dom knappast gör i det här fallet, extremisterna borträknade. Överdrifterna och enögdheten är monstruösa. Vilket är orsaken till att jag, liksom flera andra, går ur "min" förening, men var hitta en ny passande??
Tidningarna har gott om tid att behandla sina olika artiklar och där finns också ett antal personer involverade i processen som borde kunna balansera innehållet. Istället använder man all energi till att ensidigt piska upp rovdjurshat.
Men snälla du, om du är insatt i jakt, hur är det då möjligt att inte se vad många av jägarna går för? Säg inte att det bara är dom härikring, för jag har vidare erfarenheter än så. Hur stor procent av jägarkåren tror du kommer att hålla inne skottet mot den här vargen för att istället avvakta och se om och i så fall hur/var den är skadad?
Just när det gäller den här vargen som blivit påkörd, så vet du ju själv att i eftersök av djur. Så ska man ta de klara chanser(nu förtydligar jag: de chanser där man vet att skottet hamnar där det ska) man får i frågan, desamma gäller även när man misstänker att ett djur skadeskjutits. Så i det fallet med eftersök har inget med att jägarna bara vill skjuta och döda. Kan av egen erfarenhet nämna att vid mina marker så blir jägarna mest ledsna(eller liknande), när ett djur blivit påkörd eftersom dom tycker att det är fullständigt onödigt( deras kvot minskas inte av påkörda djur, så dom reagerar inte som dom gör för att dom drabbas av just en lägre kvot).
Man har inte alltid chansen att hinna se efter hur skadat djuret ifråga är. Det bästa vore ju kanske att man sköt med en bedövningspil istället och undersökte djuret sedan. Men jag tror att alla parter skulle tycka det var för komplicerat och dyrt att införa detta system.
Btw, hur går det med vargen??
LIA
Eftersom man anser att varje individ av vargen är viktig, så tror jag att man nog använder den metod jag nämnde ovan. Man bedövar vargen, undersöker den och förflyttar den. Men det har jag såklart ingen aning om, men det är vad jag tror. Någon som har koll?