Varg anföll kvinna

Sv: Varg anföll kvinna

Om du läser artikeln, så ser du att man har elstaket. Har du sett hund som blivit utsatt för elen i ett staket, så vet du att det kan finnas anledning till att den inte hoppar ut så lätt .

När jag läser artikeln, slås jag av flera märkligheter. Skulle man t ex hållit på att försöka skrämma bort vargen i 1,5 timmar utan att lyckas, så har man antingen varit otroligt klumpiga, totalt inkompetenta eller inte velat låta vargen leva.

Vargen gör "utfall". Istället för att försöka komma undan? Hur var vargens möjlighet att ta sig ut ur hagen? Hur långt från besiktningsmannen kunde den ta sig?
Besiktningsmannen sköt! Hade han bössa med ut på förrättningen?

Hade vargen någon form av mentalt fel är det redovisade skeendet tänkbart. Men jag undrar jag ...

LIA

Klart vi ska ha vargen kvar.
Däremot tycker jag att om den uppvisar beteende som kan vara direkt farligt för människan så ska man få avliva den.
Trängda djur gör utfall/varnar och attackerar endast som sista utväg.
Ett icke "normalt" djur har oftast inte dessa spärrar utan går till direkt attack. Denna varg gjorde "utfall" i 1½ timme??? jovisst, tjena tomten..
Vad det gäller vargarna och det som skrivs så tar jag ALLT med en nypa salt, jag säger inte att det inte stämmer...men jag tar det med en nypa salt
Jag tror att mycket av varghatet grundar i gammal tro och skrock, som envist lever kvar.
Det finns flertalet hundar som är betydligt farligare än vargen och dessa vistas inne i samhället bland folk.

Senast ändrad av en moderator:

För det första, så kan de lätt ta sig i och ur en hage, som är stängd med el, och jag har extremt svårt att tro på att elen var på eftersom besikningsmannen och djurägarev höll på med det. När vi har kontrollant ute så stänger vi av elen till hagarna, då det inte är så jättehälsosamt att få en stöt från vårat elaggregat :eek:
Speciellt om det är stängseltrådar etc., som ska kontrolleras.

För det andra, om en rovdjursbesiktningsman ute och besiktar av rovdjur tagen tamboskap, så tacka fan har de gevär... Oftast finns ju rovdjuret kvar i närheten! Det hade ju lika gärna kunnat vara en björn och tro mig; en björn som hux flux dyker upp när du står vid dennes middag är inget du vill råka på :crazy:

En granne kommer dit med sitt gevär. Grannen och besiktningsmannen skjuter samtidigt vargen på 30 meters avstånd.

Det var alltså 2 gevär och 2 skyttar..

Inse fakta; Just den vargen betedde sig INTE som en normal, frisk och sund varg!!

Elstängsel fungerar ju (tänker på hund men varg torde vara lika) på så sätt att hunden går emot stängslet, får en kyss och blir skrämd och rädd för stängslet som sådant. Den går inte fram och kollar ifall stängslet tänker slå till en gång till. Ett djur som dessutom stressas som vargen i det här fallet, har annat att tänka på än att kolla stängsel. Stängslet är i sådana fall 10 meter högt= oöverstigligt. Ett mentalt stängsel mao.
Om elen vid den här händelsen var på eller inte saknar därför betydelse. Det saknas dessutom information om vad slags stängsel man har.

"rovdjursbesiktningsman"??? Finns det såna? Står det inget om i artikeln.

Det var alltså 2 gevär och 2 skyttar..
Jag såg det. Är det sånt som kallas "overkill"? :smirk:
Ju mer jag funderar på det här, ju mer känns det som medvetet vargdödande inom lagens ram i st för att köra bort vargen från området.

Inse fakta; Just den vargen betedde sig INTE som en normal, frisk och sund varg!!
Vilket jag faktiskt reserverat mig för! Om du läser inlägget till slut!!
Vad du blundar för, är alla egendomligheter man kan utläsa i artikeln.
Situationen var för vargen allt annan än "normal" och antagligen något den inte klarade av att behärska. Tom råttor går till anfall när dom trängs och inget annat alternativ finns.

Men visst, vargen kan ha haft en hjärnskada eller dylikt. Förhoppningsvis får vi reda på resultatet av obduktionen.

LIA

Vargen som jag jagade bort ur min hästhage morrade som sjutton men stack sedan.
Den har inte kommit tillbaka.
Jag skulle inte vilja ha den skjuten!

Den här Vargen måste ha känt sig trängd eller
så var den sjuk eller för oskygg.

Det beror väl på, bla hur stressad den var, och efter 1,5h press från människor torde den vara rejält stressad, vilket texten även visar då den gjorde utfall etc.

*kl*
Just elstängsel med flera trådar, fem(?), anses ju vara rovdjurssäkert eftersom vargen inte vill hoppa över elstängsel, vilken hund skulle göra det om den vet vad ett elstängsel är? Jag tycker att det är för mycket underligheter i artikeln. :crazy:

Det brukar vara mycket underligheter när det gäller liknande artiklar.
Naturvårdsverket (?) har anmält en nyhetsraportering för partiskhet bland annat.

- Ejniz

En liten erfarenhet jag gjort av div djur är
att de kommer in i hagen
men blir så rädda för stötarna
att de inte vågar ta sig ut igen.

Jag har sett både hundar och rävar hoppa mellan eltrådarna i våra rovdjursstängsel.. Det ett sådan stängsel är mest effektivt mot är björn.

Lo, räv och varg tar sig relativt lätt in och ut om de vil. Problemet för dem är att få med sig bytet ut igen.

Om vi ändrar stängslet, så är det inte längre inom de regler som gäller för att vi ska kunna få ersättning om något av våra tamdjur blir tagna av rovdjur..

Menar du att du inte får komplettera stängslet för att göra det effektivare? :confused:

LIA

Haha, ja varför inte?

Förlåt, men det stör mig faktiskt inte alls att naturen har sin gång vid några enstaka tillfällen. :smirk:

Vi har ett 1,40 högt trästängsel, med eltråd ovanför och fårstängsel innanför så att det inte går att gå igenom. DET var iaf inga problem för en varg.

Men whatever, låt vargarna vara ändå! Man får väl ändå bidrag för djur som blivit tagna av rovdjur?

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många säger att det fanns en anledning till att vargen utrotades. Innan I evolutionen så hade vargen en nyckelroll i naturen, för att ta...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med korrekt åtgärder för att skydda sina djur får ”stora stygga vargen” snällt avstå att fälla tamboskap.
Svar
0
· Visningar
162
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon förklarar hur hon skyddar sina djur och tankarna kring att leva nära vargarna.
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama