Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga till er som äter järn, har ni gjort det på inrådan av barnmorska och har de i så fall grundat sin rådgivning på era järnvärden eller tycker de att man bör äta extra "för säkerhets skull"?

Jag ska inte till BM förrän i v. 25 (iofs bara 1,5 vecka dit :P) men mina värden såg bra ut vid första besöket i v. 12 och sen har jag inte blivit kollad något mer och inte heller fått rekommendation att ta något tillskott. Det känns bara som att järnvärdet kan ändras en hel del mellan v. 12 och v. 25, framförallt med tanke på att bebis börjar bli ganska stor nu ;).
 
De brukar kolla i v 25 igen, och sedan får du dina rekommendationer (om det behövs). Många får rekommenderat redan där i vecka 12 att börja "runt v20", men det beror oftast på att de redan då ligger lite lågt (men inom normalt).
 
Jag ska egentligen äta järn redan nu, men illamåendet satte effektivt stopp för det, så får knapra desto mer sedan.
 
Jag fick börja äta niferex redan i v. 12. HB-värdet såg bra ut på plats, men hade tydligen inte tillräckligt mycket i depå. Tar en kapsel varannan dag och de går ned mycket enklare än folsyran. Den fick jag kämpa med...
 
Jag börja äta de redan innan inskrivning o hade bra värden så har bara fortsatt

En fråga till er som äter järn, har ni gjort det på inrådan av barnmorska och har de i så fall grundat sin rådgivning på era järnvärden eller tycker de att man bör äta extra "för säkerhets skull"?

Jag ska inte till BM förrän i v. 25 (iofs bara 1,5 vecka dit :P) men mina värden såg bra ut vid första besöket i v. 12 och sen har jag inte blivit kollad något mer och inte heller fått rekommendation att ta något tillskott. Det känns bara som att järnvärdet kan ändras en hel del mellan v. 12 och v. 25, framförallt med tanke på att bebis börjar bli ganska stor nu ;).
 
En fråga till er som äter järn, har ni gjort det på inrådan av barnmorska och har de i så fall grundat sin rådgivning på era järnvärden eller tycker de att man bör äta extra "för säkerhets skull"?

Jag ska inte till BM förrän i v. 25 (iofs bara 1,5 vecka dit :P) men mina värden såg bra ut vid första besöket i v. 12 och sen har jag inte blivit kollad något mer och inte heller fått rekommendation att ta något tillskott. Det känns bara som att järnvärdet kan ändras en hel del mellan v. 12 och v. 25, framförallt med tanke på att bebis börjar bli ganska stor nu ;).

Jag har haft problem med järnet förut och vid första blodprovet hade det tydligen sjunkit lite så jag blev rekommenderad att börja äta järn ungefär från mitten av graviditeten. Jag började dock lite tidigare för att ha chans att byta sort om magen skulle tokstrejka, men det har funkat helt okej (Niferex).
 
En fråga till er som äter järn, har ni gjort det på inrådan av barnmorska och har de i så fall grundat sin rådgivning på era järnvärden eller tycker de att man bör äta extra "för säkerhets skull"?

Jag ska inte till BM förrän i v. 25 (iofs bara 1,5 vecka dit :P) men mina värden såg bra ut vid första besöket i v. 12 och sen har jag inte blivit kollad något mer och inte heller fått rekommendation att ta något tillskott. Det känns bara som att järnvärdet kan ändras en hel del mellan v. 12 och v. 25, framförallt med tanke på att bebis börjar bli ganska stor nu ;).

Vid inskrivningen togs blodprov och sedan fick jag ett brev hem med rekommendation att börja äta järntabletter i v 20. Har förhalat det lite eftersom jag äter vitamintabletter för gravida där järn ingår och inte tycker att jag varit trött eller märkt av någon brist, men ska börja med Niferex idag (v 21).
 
Började helt plötsligt oroa mig för att jag skulle ha fått ett MA som inte upptäcks förrän vid RUL som inte är förrän om typ, 3-4 veckor :arghh: Mår lite illa, har inte haft ont, har inte haft någon blödning, ont i brösten, dödstrött så jag känner mig ju gravid fortfarande men ändå. Vilken mardröm det skulle vara att uppspelt vänta på att få se den lilla för första gången och så lever den inte :cry:
 
Började helt plötsligt oroa mig för att jag skulle ha fått ett MA som inte upptäcks förrän vid RUL som inte är förrän om typ, 3-4 veckor :arghh: Mår lite illa, har inte haft ont, har inte haft någon blödning, ont i brösten, dödstrött så jag känner mig ju gravid fortfarande men ändå. Vilken mardröm det skulle vara att uppspelt vänta på att få se den lilla för första gången och så lever den inte :cry:

I princip alla mina symtom försvann några veckor innan RUL och jag kände en liknande oro som du (så pass att jag knappt kunde sova natten innan), men hon levde och mådde bra där inne. :)

Kram!
 
Har sök endel nu men hittar inte riktigt.
Googlat lite och mest verkar det komma senare i graviditeten där man antingen medicinerar om det alltför tidigt eller eventuellt sätter igång förlossningen tidigare.
Någon hade ringt sin BM som inte tog det på allvar då det var 'för tidigt'... (hjälp)

Får ringa på måndag och fråga BM vad göra. Jag är ju bara i v16...
 
Men tänk inte så!! Har du gjort kub eller är du för långt gången för de? Annars är ju de ett alternativ så får man veta tidigare :)
Började helt plötsligt oroa mig för att jag skulle ha fått ett MA som inte upptäcks förrän vid RUL som inte är förrän om typ, 3-4 veckor :arghh: Mår lite illa, har inte haft ont, har inte haft någon blödning, ont i brösten, dödstrött så jag känner mig ju gravid fortfarande men ändå. Vilken mardröm det skulle vara att uppspelt vänta på att få se den lilla för första gången och så lever den inte :cry:
 
Det där med gravidklåda? Någon mer erfarenheter?
Klåda är inte ovanligt under graviditet. Man gör i regel inget åt det OM det inte är att man har väldig klåda i handflator och under fötter, det tyder på leverpåverkan och då är de snabba med att kolla upp det.
Så allmän klåda får man tyvärr stå ut med. Haft det under samtliga graviditer och nu kliar det så jag river hål.. Men inget kli i händer och under fossingar. Så bara att smörja och se glad ut. Och är det förjäkligt exvis vid natten, så drar jag mig inte för att smörja med den milda receptfria hydrokortinkrämen från apoteket. Sen om man får/bör/inte ska -det lägger jag ingen jättevikt vid ;) inga större mängder och jag vill inte råka få sår över hela kroppen...
 
Klåda är inte ovanligt under graviditet. Man gör i regel inget åt det OM det inte är att man har väldig klåda i handflator och under fötter, det tyder på leverpåverkan och då är de snabba med att kolla upp det.
Så allmän klåda får man tyvärr stå ut med. Haft det under samtliga graviditer och nu kliar det så jag river hål.. Men inget kli i händer och under fossingar. Så bara att smörja och se glad ut. Och är det förjäkligt exvis vid natten, så drar jag mig inte för att smörja med den milda receptfria hydrokortinkrämen från apoteket. Sen om man får/bör/inte ska -det lägger jag ingen jättevikt vid ;) inga större mängder och jag vill inte råka få sår över hela kroppen...

Oh, och på mej kliar det nästan bara ovanpå händer och under fötterna. Men även på benen och armarna eller i svanken. Mest på natten då men även övriga tider..
Försöker klia försiktigt men, mja inte så lätt..
Nu blev jag orolig också :-/

Har nog lite hydrokortison hemma, jag avväger nog att använda lite om det kan hjälpa!
 
Oh, och på mej kliar det nästan bara ovanpå händer och under fötterna. Men även på benen och armarna eller i svanken. Mest på natten då men även övriga tider..
Försöker klia försiktigt men, mja inte så lätt..
Nu blev jag orolig också :-/
Klåda ovanpå händerna räknas inte som leve påverkan, endast i handflatorna. Har dessutom för mig att klåda under fötterna är väldigt sällsynt. Klåda i handflatorna är inte vanligt heller, men om du pratar med din bm om klåda kommer hon troligtvis fråga om du har klåda i handlatorna och har du inte det och rejält, så gör de ingenting typ....
 
Jag har också mest klåda på benen och svanken. rejält!!! Not nice at all.. så lider med dig.
Åh, alltså det är INTE kul, tycker lite synd om oss :down:
Tack för tipset om hydrokortisonet, ska testa iallafall!
Har tidigare ätit cellhämmande medicin och gjort tillhörande regelbundna leverprover, en kan ju bli lite nervös då. Men om det ska sitta i handflatorna så kan jag nog lugna mej lite. Men jag som är lite kittlig under fötterna känns det märkligt värre att det kan KLIA så där. Udda!
 
RUL idag, allt såg ut som det skulle och det blir en flicka :love: Precis som vid UL i v 12 var hon helvild och BM fick jobba för att få sina mätningar och bilder. Har moderkakan i framvägg så det förklarar ju varför jag inte känner så mycket även fast det är full fart. Hade turen att dom testar någon ny UL- maskin så efter vanliga fick vi göra en undersökning till med ny maskin med mycket bättre upplösning, mys!!

BF lista

MARS
1:a Lamborghini, 2:a barnet
2:a FengurLaugar, 2:a barnet
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
7:e Magnum, 1:a barnet
11:e Sinus, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
21:e Magzzan 2:a barnet
22:e 1887, 1:a barnet
28:e Retro, 1:a barnet
 
Åh, alltså det är INTE kul, tycker lite synd om oss :down:
Tack för tipset om hydrokortisonet, ska testa iallafall!
Har tidigare ätit cellhämmande medicin och gjort tillhörande regelbundna leverprover, en kan ju bli lite nervös då. Men om det ska sitta i handflatorna så kan jag nog lugna mej lite. Men jag som är lite kittlig under fötterna känns det märkligt värre att det kan KLIA så där. Udda!

Så här står det på 1177.se http://www.1177.se/Kronoberg/Tema/Gravid/Graviditeten/Komplikationer-och-besvar/Graviditetsklada/ Jag har ju haft samma klåda vid mina 4 tidigare graviditeter och inget de har ojat sig över sålänge inte ffa handflatorna har kliat frenetiskt. Men enligt sjukvårdsrådgivningen kan du ju ringa och bolla med din bm på typ måndag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 369
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 412
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp