• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare ThessanPhrincessan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför?

Men är det samma häst på filmerna?

Alltså den som rids och den som longeras. För den hon rider är ju den som hon red i tyskland när hon blev dömd där? Har ägarna fotsatt att låta henne ha den hästen???

Jag är rädd det är samma, det ser ut som det iaf. Isf heter den Welke, men inte helt säker på det är samma, men..

En annan vet jag fick avlivas i samband med förra gången i Tyskland, det var dock hennes egen som jag fattade det då, hmm.. ska se om jag kan hitta.

Detta handlar ju om ren misshandel. :cry: Hoppas hon åker in på ett ordentligt straff ! Sjukt "snäll" häst, varför kastar den sig inte åt sidan.... eller sparkar henne rakt i an....et.:angel:

Fy fan.. Borde vara spöstraff på denna Christine Wels!
Jävla idiot! Har hon ingen hemsida lr nått så man kan skriva ett sanningens ord till ragatan?

Om det tidigare, det 2006. Winbledon hette hästen jag tänkte på, har för mig den fick avlivas.

Sen, hur hårt måste man slå för att slita sönder ett hästöra? :cry:

Mina fetstilsmarkeringar:

Translation of article:

Martrydom in Training?

Sharp spurs rammed heedlessly into flanks, blows to the body and head, spur marks all around the eyes (!!) of the horses- witnesses were horrified by what witnesses said in a Ploen court about dressage rider Christine W. (59) and her training methods. She worked at a stable in Kreis Ploen until late summer 2006.

The professional rider is accused of severe abuse of several horses in training. The accusations of animal cruelty concern six instances on 11th and 12th July as well as on the 5th of August 2006. She allegedly inflicted significant pain from her roughness as well as significant longer term suffering.

She was accused by other residents of the stable, who spoke out along with two animal caretakers, an assistant chef, and a gardner. The tall, slender woman confidently entered the court with two defenders. She wants to defends herself, but she appears casual. "I can't explain the accusations," she says. "I can't understand." She assuredly shakes her long blonde hair. "I love my horses."

She allegedly beat one mare about the head with a whip, such that one ear ripped. The horse allegedly had welts on her whole body. Apparently it was worse for the chestnut "Wimbledon". According to accusations he was treated brutally for four hours one day: as he was extremely restrained -his head pulled to his chest by drawreins- his rider allegedly spurred him extroardinarily brutally with sharply pointed spurs. Finally, she tied him in a corner. According to the accusation, an animal caretaker was supposed to beat him in the belly upon command.

According to the young woman, the trainer justified the abuse by saying, "This pig doesn't want to bend, it's his own fault. I'll break him today yet." The young woman reports that the abuses continued the next day, when the horse was already lame. Wimbledon, who was brought into the animal hospital the following evening, was bleeding from his mouth and flanks immediately after the training.

"All the horses got similar treatment, it was totally routine. The horses had no idea what to do, either in the barn or in the ring," states one witness. Another witness maintains that the trainer tied down all the horses while training so much that "they had no chance to still go forward."

There are pictures in court documents of Wimbledon's significant injuries to his head and body, that caretakers allegedly took secretly immediately after the training. When the accused was supposed to explain the injuries, she faltered. She finds innocent explanations for some injuries, but for others she just shakes her head. She even has to search for an explanation upon sight of the bridle which is broken in two places. "Well, they will bite the chain sometimes, when they get bored."

The trial will occur Monday, Aug 27 at 10 o clock in court in Ploen.

Original article by Cornelia Mueller

Eget knapplån..

Det värsta tycker jag egentligen är att det här med all sannolikhet förekommer lite här och där ute i stallarna, i samtliga länder. Av ren okunskap. Men det 'påkoms' inte lika ofta, och dras aldrig till sin spets på det sätt som när mer 'kända' namn är inblandade.

Men undrar hur många stackars hästar det finns som genomlever det där mer eller mindre dagligen, om än inte i samma extrema form som det här, men likväl pyskist och fysiskt misshandlande..

Och som vanligt är det allra, allra värsta de som säkert under flera år sett misshandeln och tigit still. Kanske tom haft sina hästar på träning och tyckt att det varit bra..

*KL*

Å vilka är de jävla fegisar som inte stoppat henne innan!??! familj, hästägare, stallskötare,åskådare, vänner etc - DESSA är MINST lika jävla värdelösa som denna fullkomligt störda "kvinna".
Det verkar ju ha funnits folk runt omkring henne eftersom det dels är filmat och dels står det någon bredvid när hon sk. "longerar".

Att inte ingripa vid brott är nästan lika brottsligt som att begå själva brottet. Fy fan vad fegt. Jag skulle vänt upp och ned på världen om jag sett någon bete sig så där!!
Jag blir både ledsen så tårarna rinner när jag ser filmen men samtidigt så fruktansvärt förbannad så det ryker ur öronen! Att han som står där å glor bara inte går fram å rappar upp henne!!

och det fjantigaste av allt är alla dessa sk "förbud" som bevisligen inte hjälper ett skvatt. Fängelse är det enda raka. De förstör livet för andra individer då har de banne mig ingen rätt till eget liv heller.

//Anni som kokar på kontoret nu....

Filmningen är gjord med dold kamera.
I övrigt håller jag helt med dig. Samtidigt kan det finns förklaringar - inte ursäkter dock - till varför folk inte gjort så mkt.

Stallet i Danmark där hon stod, stallägarna och deras son har försökt prata med henne, och tillslut tipsat så hon skulle åka dit. Men de ville inte 'bara' kasta ut henne, för då skulle det fortsätta någon annanstans.

Hästskötare har smygfotat skadorna osv.

Tyvärr är det ju så att det för att få stopp på sånt här skit krävs bevis, och för att 'samla bevis' krävs det - TYVÄRR - att man klarar av att hålla käften, spela med och i smyg dokumentera tills man har tillräckligt.

räcker med att se filmen, jag fattar inte ett ord av vad de säger men mår illa ändå.. :cry:

usch usch usch! Tänk dig att vara en av de hästskötarna som hon befaller att stå och slå hästen om och om igen :cry: Jag skulle fått psykiska men av det..

vaddå? var det en av SKÖTARNA som sa åt henne att man SKA göra sådär? eller är det en av skötarna som gör det???
herregud jag är helt mållös, ledsen och rejält jävla förbannad! stoppa in taggtråd i käften på na, böj ner huvudet, fäst i tråden o piska kärringen gul o blå, ryck o slit i munnen och låt henne springa runtruntrunt i en halvtimme...precis samma behandling som hästen fick, det är det enda rätta! o sen kasta in henne i en bur o släng bort nyckeln
:mad::mad::mad:

kl

det som är så sorgligt och frustrerande är att djurskyddsmyndigheterna här i europa har så lite makt! dom FÅR inte ingripa innan djuret är så gott som dött. :crazy: :mad:

hade detta varit i usa så hade hon fortfarande suttit i fängelse!!

jo du det hade det garanterat. har du inte kollat på animal planet?? man får fängelse bara för att rida en häst med sadelsår eller inte ge dom mat. så borde det vara i alla länder!!

Nja njo ja.. Jag förstår hur du menar, samtidigt så i djurskyddslagen står 'djur ska skyddas från onödigt lidande', och bara den lilla allmänt hållna frasen gör att de har rätt att agera i ett sånt här fall om det vore Sverige (kan inte dansk lagstiftning).

Däremot så är lagen tandlös. Det ska inspekteras, utredad, ges chanser till bot och bättring, fler chanser till bot och bättring, det utdöms viten och det dras i långbänk. Att omhänderta ett djur däremot, där är det som du säger att det görs inte förrän det är 'så gott som dött'.

SAMTIDIGT, så om man spottade upp lagen, la pengar på att dubbla och tredubbla antalet djurinspektörer och började TILLÄMPA lagen, så även om den mal långsamt skulle det hända en hel massa. Vi kan ta en så enkel sak som svinhårt spända nosgrimmor på tävling, ställ en inspektör på tävling och ryktet kommer att gå och hästarna slipper iaf tävla med svinhårt spända nosgrimmor tillslut. Låt insp besöka ridanläggningar, träningar etc lite 'hux flux', gör fler oanmälda inspektioner här och var etc. Som det är nu kan man teoretiskt 'medvetet vanvårda eller plåga', och om man bara har något mellan öronen klara sig väldigt länge utan att bli påkommen av inspektör.

Och om man tandade till lagens tillämpning, skulle fler människor öppna munnen. Inte stillatigande titta på. Ofta läser man trådar där folk förfasas över att nån (glad amatör, proffs, tränare eller ponnyförälder, välj själv) piskat/sporrat/ryckt i munnen/etc sin häst. Och de är jätteupprörda, men de stod där och då bara och tittade på. Kanske av rädsla, kanske av (överdriven) respekt, kanske för de inte ansåg det fanns något de kunde göra som skulle påverka. Och just att få folk att öppna munnen även för de 'mildare' former än de hemskheter som visas på filmen - DET tror jag är anledningen till att få bort såna här avarter. För C.W. började antagligen inte sin bana med det extrema beteende vi ser här, och hon borde ha satts stopp för/fått ta konsekvenser långt, långt tidigare.

Nästan alla har nog någon gång gått över gränsen. I ungdomligt oförstånd och frustration om inte annat. Men de flesta har endera själv haft insikt nog att efteråt skämmas och inse att det var fel, och många har fått bassning av tränare/ridlärare/förälder/nån, och tagit lärdom. Men om ingen säger något..

jo du det hade det garanterat. har du inte kollat på animal planet?? man får fängelse bara för att rida en häst med sadelsår eller inte ge dom mat. så borde det vara i alla länder!!

Eh.. jag vet inte om vi har samma animal planet, men jag kollar massor på Djurpolisen i olika varianter (Houston, Phoenix osv). Och SÄLLAN de får fängelse faktiskt. Däremot påtalas det ofta att de KAN dömas till fängelse X tid och RISKERAR det. Men i slutänden får de oftast 'bara' böter. Inte alls så bara dock då de brukar vara rätt saftiga.

Men fängelset slipper de oftast, däremot kan de se sig i månen efter djuren. Det är - av TV-programmet att döma - MYCKET enklare att beslagta djur i USA, vilket man kan önska det vore i Sverige med (sen har jag en del annat att anmärka på ang omplaceringen av djur sen men det hör inte hit).

Så visst är det på många sätt bättre i USA, men kollar man noga, så när det inte är kraftig vanvård, så övertalas ägaren att överlåta djuret istället, det är mest de riktigt illa fallen som beslagtas rakt av , och så görs ju här i Sverige med. Däremot har USA en mycket bätre och resursstark djurskyddsorganisation, det är kortare från anmälan till reaktion/inspektion.

Tror mest att det handlar om makt. Hon känner sig stark när hon kan få ett djur att må dåligt. Ungefär samma som med mobbare kan jag tro. Må bra av att få ngn annan att må dåligt. Trorinte det handlar om att hon vill att hästen skall göra ngt utan det är bara makten av att få en häst att skaka av rädsla för HENNE och se blodet rinna :cry:

Det riktigt sjuka i det här är ju att många av dessa ryttare som brukar våld i sin träning går sedan och vinner stora klasser...så "funkar" gör det ju uppenbarligen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 633
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden