P

pimpim_

Heyy allihop.
Nu måste jag fråga ang tävlingar:
Är det bara jag som tycker att det ska finnas 80cm tävlingar för storhästar ? Jag ska börja tävla min sköthäst men jag vill inte börja på 90 även fast vi skulle klara det. Och det är ju nästan bara clearrounderpå 90cm och hur kul är det att få börja hoppa omhoppning på 1m? Hoppas det är ngn som känner likadant. iaf svara :)

Sv: Varför ?

Då får du åka på träningstävlingar/pay'n'jump. Man kan inte hitta på klasser för de "lägsta" hela tiden. (Därmed inte menat att ni är dåliga.)
Det finns träningstävlingar där man får rida omhoppning också.

här är ofta 90 med vanlig bedömning. Men åk runt på CR såläne tills du är säker på höjden, skillnaden mellan 80 o 90 är inte så stor.

Håller helt och hållet med dig :D
Även om jag tror jag hade klarat att hoppa 90 cm med min häst, skulle jag nog ändå vilja hoppa 80 eller t.o.m lägre i en tävling, bara för att vara på den säkra sidan :smirk:

Men då är väl pay&jump ett jättebra alternativ? där är det en mer avslappnad stämmning dessutom, och där är det dessutom massa andra hästar som river och vägrar ut sig om man känner sig osäker och nervös. så slipper man känna sig så ensam om att misslyckas :angel:

skulle man ha 80 cm på en tävling så hade det varit någon som tycker att dom borde ha 70cm oxå ...

På Irland är lägsta klassen 80 cm. Det är mest 4-åringar i den klassen, men den är superbra. Oftast hoppar man ju då 80 cm och 90 cm de första tävlingarna.
Superbra!

Jag kände precis likadant innan jag började tävla, trots att jag hoppar högre hemma. Men sen tänkte jag att det är bara att ta tjuren vid hornen och testa en gång, känns det alldeles för läskigt får jag väl avbryta ritten. Väl inne på banan så tyckte jag inte det fanns ett enda högt hinder, kändes mycket lägre än hemma. Så jag fick tävlingsdjävulen i mig och efteranmälde till 1m också. Där var det bara ett hinder jag tyckte var högt, en oxer som var maxad åt alla håll. Men sen när man väl börjar hoppa så glömmer man det där.
Åk ut och kolla på en 90cm klass nån gång. Kanske får du också samma upplevelse som jag!? Det är faktiskt inte så högt som man kan tro!

Rid klubbtävlingar, det brukar ofta finnas "vanliga klasser" dvs inte CR bedömning på klubbtävlingar, iallafall där jag bor.

från lokal och uppåt anser jag absolut inte att höjden borde säknas, klarar man inte den så är bara inse att man inte just då ligger på högre nivå än så, då får man träna mer alt hålla sig till klubbtävlingar.

90 är inte högt, fom lokal är det "riktig" tävling och då tycker jag inte det ska finnas lägre höjder.
Åk på pay and jump, klubbtävlingar på lägre höjder tills du känner dej säker och kan åka på din första lokala 90.

Jag vet hur du tänker, det känns som en jättestor skillnad 80 och 90, min häst gick som D-ponny på ridskolan jag köpte henne ifrån (hon är väldigt liten häst) och jag trodde aldrig vi skulle klara 90, men det är ingen skillnad alls i princip, tycker det nästan är lättare att hoppa 90 därför att hon hoppar bättre.

Det finns träningstävlingar eller valfrihöjdtävlingar så börja med att åka runt på sådana istället?
Dessutom är det inte sådär jätteofta det är 90 grund. och 1 m omhopp. Har aldrig varit med om det förutom på KM-klassen på ridklubben.

Dessutom är det jättebra att börja på den riktiga höjden som du ändå kommer tävla sen.

Klarar man inte av att hoppa den lägsta höjden som finns på tävling så är man inte redo att ge sig ut på tävling.

Håll dig då på klubbtävlingar och paj&jumps tills du klarar av att vara på en rikigt tävling där den lägsta höjden är 90...

Bara min åsikt...

på klubbtävlingar (eller iaf på "min" ridklubb) får man vara med på alla höjder med häst.. från 40 och upppåt.. så åk på några klubbtävlingar tills du känner dig redo! ;)

Det finns väl ibland riktiga tävlingar som är 90 - 10 cm, alltså 80 cm ;) .

Idag är det inte grund och omhoppning som tidigare i lägre klasser utan 90 är alltid antingen Clear Round eller 2 faser A:0 i två faser får man inte höja hinderna i andra fasen (det som kallas omhoppning fortfarande i folkmun) så är det 90 så är allt max 90 alltså även "omhoppningen".
Idag är det i stort sett bara i bed A:1a som hinderna höjs till omhoppning (behöver inte ens göras i dem men får göras) och A:1a brukar det bara vara i högre klasser.

I vårt distrikt ploppar det ibland upp 80cmhoppningar på lokala tävlingar och bara som clear round då.
Men som sagt, skillnaden höjdmässigt är inte så stor. Och def inte för hästen.

Personligen tycker jag det är bra, då jag haft lite dåligt självförtorende och hästen likaså.

Men det är inte alltid en 80 är lätt att rida bara för det är en 80, liksom en hunting på 70 cm inte är detsamma som 'lätta låga hinder'.

Sist jag var ute på en 80 blev halva startfältet uteslutet, det usla vädret och vattendränkta banan gjorde ju sitt till, men grejen är ju att det inte alltid är så lätt bara för det är lågt..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 918
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård