sissu

Trådstartare
Under åren som gått så har barockridningen för mig blivit mer och mer indelad i flera underkategorier, har väl igentligen alltid varit så men förståelsen blivit större med åren. För mig ser det ut, Akademisk ridning - klassiskt dressyr och barockridning. Inom dessa tre kategorier finns olika instruktörer som drar mer eller mindre åt de olika hållen.

Från början så upplevde jag detta forum som mycket intressant och lärorikt, det var en trevlig stämning där alla var välkomna och alla vågade att fråga och svara urifrån sin kunskap och erfarenhet, många som kanske suttit fast i ett tragglande eller som sökte ngt. men inte visste vad kände att de äntligen kom någonstans tillsammans med sin häst och sig själva. Det fanns inget alls som hade med prestige att göra utan det handlade om att ha kul med den häst man hade och man strävade efter ett bättre samspel med sin häst och på ett mer avslappnat vis komma längre i sin utbildning och förståelse än man var i. Det spelade ingen roll vilken häst man hade, vilken utrustning man hade, man kunde på ett trevligt vis jämföra olika tränares vis att lära ut för att hitta rätt.

Men så började det att klankas på hur hästar såg ut på bl.a. kursbilder som folk lade ut här, det började att härjas hej vilt och brett om hur dålig hästar och ryttare såg ut hur dåliga instruktörerna var, hur vissa hästar inte alls var ämnade för denna ridning utan det skulle se ut si eller så och göras si eller så istället.

Här känns det som att barockridningen blev till ett ord där de olika lärorna och inriktningarna gick förlorade och allt började helt plötsligt att bli prestigeinriktat och allt annat än klassisk ridning blev och är dåligt. Nu handlar det mest om vem man har tränat/ tränar för, hur mycket man åker på kurser, vilken ras man har och som är bäst, vilken utrustning man har och vem som är duktigast, både som ryttare och tränare. Har inte läst en tråd som ger konstuktiv hjälp av ngt. slag på mycket länge vilket i.o.f. kan beror på att inte många vågar länge.

Istället för att forstsätta att förpesta detta forum med smuts - och pajkastning sin mellan och detta prestigetänkande som det verkar ha blivit varför inte dela in detta barockforum i de tre ovanstående kategorierna (alt. fler om det finns) så att ALLA kan få den hjälp som önskas utifrån den inriktning man vill ha i sitt sökande på ett bättre samspel och en ökad kunskap inom den lärar som passar en själv och sin häst bäst.

Var tog acceptans om oliktänkande vägen, var tog sunt förnuft och våga stå för sig själv och sitt tänkande vägen? Många gånger har man läst att man måste även våga tänka själv för att komma någonstans, men hur många har tid med det idag när all tid går åt till att bara smutskasta och försöka prestera mer än andra. Hinner folk ens med att rida och träna sina hästar längre?

Alla kategorier stävar efter liknande mål, men med olika prestanda och med olika vägar och så länge det inte kan accepteras så stäng detta forum eller dela in det så det blir ngt. slut på denna hemska stämning som är här.

Tack för ordet..

Sv: Varför??

Dressyren har samma mål oavsett om du kallar den barockridning, klassisk ridning eller whatever. Det finns vissa hörnpelare som måste till, annars är det inte dressyr. Då kan det lika gärna vara turridning, westernridning eller cirkusshow.

Varför är ni bara ute efter medhåll hela tiden? Det går bra att fördöma all tävlingsdressyr rakt av utan att blinka och säga att "ett halvblod skulle jag aldrig ha, det är alldeles för korkat", så enkelspårig går det bra att vara, men när det gäller att lyssna på kritik mot den egna grenen, då stänger man. Och kallar de andra gnällspikar och så vidare.

Jag tycker inte det är sämre stämning här än nån annan stans. Har man höga ambitioner, som man BÖR ha om man är intresserad av klassisk dressyr, får man ju ta och lägga ner tid på att lära sig nåt om ridning och hur det SKA se ut. Om man har fel målbild, hur ska det då någonsin bli bra?!

Carmenzita, inte kan man jämställa westernridning med cirkuskonster och turridning!? :mad:

Jag har gått över till westernridning nu och faktum är att jag hittar betydligt fler likheter mellan akademisk ridning och westernridning än vad jag hittar AR och "vanlig ridskoleridning". För mig är båda typerna av ridning mjukare, mer logiska och sätter hästen främst. Nu lär väl jag få ett antal pajer på mig... ;)

Sissu, jag håller helt med dig!

Dressyren har inte samma mål som westernridningen. I den ena grenen vill du ha en gång som förbättras år efter år. I westernridningen vill du ha en lydig häst som är bekväm att sitta på. Det är inte riktigt samma sak. Därmed inte sagt att det är något fel på vare sig turridning, westernridning eller något annat! Det är bara olika grenar av ridning. Inget är bättre eller sämre än det andra, det är bara olika mål och uttrycksformer. Mina exempel var inte likhetstecken, det var exempel på andra grenar som _inte_ har samma mål som dressyren.

Carmenzita skrev:
Varför är ni bara ute efter medhåll hela tiden?

Det där var väl ändå ett lågvattenmärke. "NI"?
Som sagt, detta forum befolkas ju inte bara av bentianer eller hårdnackade tävlingsdressyr-hatare. Det finns ju alla typer av inriktningar och filosofier, hur ska man kunna hitta vägledning och diskussioner här om "vi och ni"-indelningen aldrig försvinner. Själv håller jag mig härifrån så mycket som möjligt nu för tiden, det här har blivit för ledsam attityd här. :(

Nja, åtminstone jag rider för att hästens rörelser ska förbättras hela tiden, då blir den bekväm att sitta på. En häst som inte arbetar rätt blir lätt skumpig och det eftersträvas icke inom western. Däremot söker vi hålla en låg form men under arbete och träning rider jag i högre form emellanåt. :cool:

Instämmer helt, :bow: trots att min tid här inte varat mer än i nå´t år, märks försurningen tydligt!! Jag måste dock passa på att säga att det ibland finns jättebra trådar med massor av info, för en nybörjare (inom AR) som jag. Man får vara tacksam för att de som vet lite mer, delar med sig av sin kunskap!! :) :bow:

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 360
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 179
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25