Varför.....

Sv: Varför.....

för att tungan är designad för att hålla pälsen ren, den sträva ytan tar bort smuts o parasiter mycket bättre än en slät :)

ok, det var som jag misstänkte, men varför har kossor sträva tungor då?? ...för att riva loss gräset???

JAg tror att det är för att dem ska kunna sköta om sina kalvar, under uppväxten, hålla dem rena och så. ;)

Eller för att dem ska kunna idissla bättre.
har får sträva tungor?

Får har väl lena tungor? Iaf va jag vet...
Å hundar åxå, ju... Å dom sköter om valpar, päls (precis som katten...)

Va rörigt...

martha skrev:
ok, det var som jag misstänkte, men varför har kossor sträva tungor då?? ...för att riva loss gräset???

Nånstans låångt bak i hjärnan sa det precis klick :idea: jo så var det nog.

martha skrev:

Japp, de repar gräset med tungan.

Eller när dom vill gosa. Eller gå ut. Eller berätta nått. Eller bara vill att om katt är vaken så ska matte/husse också vara vaken faktiskt.

....och dessutom springa runt i lägenheten och leka jaga råttan, in under skåp och soffor. vadå inte får plats?? :angel:

Har för mig att en annan viktig anledning till att ha raspig tunga skulle vara för att kunna skrapa kött från ben.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 025
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 136
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur