Nordthor

Trådstartare
Ja, varför i hela fridens namn har folk börjat skjuta raketer NU?! Vad jag vet är det ganska så många dagar kvar till nyårsafton.

Jag hade kunnat njuta av spektaklet om det varit så att de som skjuter raketer nu i min stad hade förstått hur man hanterer dem. Det gör de tyvärr inte. Här är det mer regel än undantag att man skjuter mot/på folk än uppåt. Och man skjuter inte bara på folk man känner som ett "roligt" skämt, nejdå, man skjuter på lite vem som :banghead:.

Såghär är det varje år, och jag blir mer och mer frustrerad. I mitten av December slutar jag att gå ut när det blivit mörkt. Först en månad senare vågar jag mig fram igen.

Jag är stammis i varje "hata raketer"-tråd på Buke känns det som. För jag hatar dem verkligen - när de är i fel händer. Och just nu är det många raketer som hanteras av folk som inte har någon aning om vad de kan göra för typ av skada.

//Nordthor, som blivit beskjuten med raket från förbipasserande bil :meh:

Sv: Varför?!

Höll på att skita på mig halvvägs till Kina i förrgår p.g.a. några idioter som sköt. De övar väl inför nyår eller något.

Fråga mig inte. Fick precis kvällskisset med hundarna förstört. Den skotträdda hann inte kissa innan första raketen smällde :mad:

Japp här smällde det också aldelens nyss. Är också väldig hatisk till smällare och de som tycker att det är sååå roligt.
Nej, kl 24 på nyårsafton räcker och aldrig annars.

Jag fattar inte heller varför. Här handlar det ofta om snorungar som inte ens ska ha rakter, smällare eller vad det nu är. Skotträdd som tusan är jag också så jag håller ju på att skita på mig varje gång det smäller. Inte ens lite roligt.

Förstår mig inte heller på det där men är glad över att hunden inte är skotträdd. Hon sover sig igenom allt skjutande som tur är.

Där vi bodde sist i ett lägenhetshus så fick dom över oss för sig att bygga en ramp på deras balkong så dom kunde skjuta raketer därifrån - rakt nedanför låg en stor parkering och ett annat hus rakt fram dit raketerna lätt kunnat åka in i. Verkligen jättelyckat. Ringde dock polisen när vi fattade vad dom sysslade med efter att dom skjutit några. Alltså, vem får för sig att göra sånt?!

Minns allt för väl när jag bodde i stan och rena Lützendimman låg på gatorna runt nyår, värst var dock alla idioter som använde glasflaskor för att sätta raketerna i. Det var fullt med glassplitter på gator och trottoarer efteråt, så bortsett från att skotträdda hundar mådde pyton var man livrädd att de skulle skära upp tassarna på promenaderna. :(

Vi fick igår ett informationsblad från styrelsen om att det är totalförbjudet att skjuta fyrverkerier mellan husen som står ganska tätt. Bara några timmar senare dånar det av två salvor, omöjligt att avgöra om det var skott eller fyrverkerier. Lät ungefär som skott, (jag vet hur det låter när man skjuter sig själv i en lägenhet under min.) :mad:

Hoppas att de som "övar" där du bor har vett nog att skjuta uppåt (som man ska).

Så himla onödigt! :mad:

Hur löser du promenaderna under de värsta veckorna? (Det verkar ju inte direkt finnas någon "säker" tid att gå ut på.)

Tack och lov så är vår hund mer skottintresserad än rädd. Men det hade varit fruktansvärt om det varit tvärt om.

Jag tror att det är en stor del av problemet här hemma också. Och det värsta är att det är ungarna (och fyllona) jag är mest rädd för! Inget konsekvenstänkande öht.

Sitter i detta nu och funderar på hur jag ska lösa mina transporter under nyårsafton. Att cykla eller gå mellan punkt a och b är helt otänkbart för mig den dagen. Jag är skiträdd för att bli beskjuten helt enkelt :crazy:.

Förutom "flaskrampen" så finns ju den urbotat idiotiska "handrampen" också, dvs hålla i själva pinnen :crazy:.

Håller med om att det ser förjäkligt ut i stan efter nyår. Värsta mardrömmen är att hunden springer på någon typ av oexploderad historia. För att inte tala om de barn som eventuellt plockar upp något de inte ska.

Trött man blir! Ska det vara så svårt att respektera?

KL
Ja, som ni märker så finns det en liten surtant inom mig (som alltid dyker upp i samband med att första raketen skjuts upp, på tok för tidigt - som vanligt). Tur att Buke finns så att jag får gnälla av mig :up:

Jag hatar också det, har alltid gjort. Miljöförstöring, skrämmer folk och skadar alltid ett flertal personer.

Raketer och smällare borde förbjudas! En idrottsförening eller nåt liknande i varje samhälle kan få köpa raketer och ha utbildade personer som skjuter av raketerna. Win/win eftersom de dessutom då kan tex sälja korv och folk samlas.

Jag har en hund som är hysteriskt rädd för raketer och smällare.
Vid smällartider får hon en puls på 180, hässjar nonstop och darrar i hela kroppen.

Det jag roat mig med under flera nyårsnätter är att åka bil med henne i skogsmark. Det är det enklaste sättet att ge henne ro. Har hört om andra som bokat hotellrum på Arlanda med sin hund, där det av självklara själ är raketfritt.

I år har jag bokat en stuga i Kilsbergen i Närke. På kartan ser det mycket långt bort ut från möjliga raketramper.

Lilla hjärtat :( Hoppas hoppas att ni får ett tyst nyår där ni ska vara. Måste vara jobbigt att se sin hund sådär!

KL
Weeeell, fick precis reda på att några dumjävlar skjutit raketer på bilden som vår hund satt i när han och husse var ute på jobb inatt :banghead: :banghead::banghead::banghead:. Trevligt. Har troligen inte satt några djupare spår hos hunden, men det kan ju inte finnas någonting mellan öronen på folk som hittar på sådant skit :meh:.

Så himla onödigt! :mad:

Hur löser du promenaderna under de värsta veckorna? (Det verkar ju inte direkt finnas någon "säker" tid att gå ut på.)

Tack och lov så är vår hund mer skottintresserad än rädd. Men det hade varit fruktansvärt om det varit tvärt om.

Ja jag är väldigt tacksam för min unghund som inte bryr sig.

Nej det finns ingen säker tid... Jag låter henne vara ute mycket när det är ljust. Hon har kopplat ihop mörkt med när det smäller, och hon har lättare för att avreagera när det är ljust ute. Sen får hon följa med på kvällsrundan med den andra hunden, har jag tur så kissar hon men annars går vi in igen. Hon väcker mig om hon behöver gå ut så ibland blir det runt 3-4 snåret och då brukar det vara tyst. Igår hade jag tur och hon kissade vid 20 och sov hela natten. Hon är som tur var inte stressad inne utan slappnar av så fort vi går in genom porten.

I år ska vi fira nyår på Halmstad Hundarena så det blir nog det bästa som hänt henne i nyårsväg. Agilitytävling på tolvslaget :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 014
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Min flickvän har en liten strävhårig terrier tik som är 8 år nu. Hon är en omplaceringshund och har en bakgrund med många år av...
Svar
2
· Visningar
2 063
Senast: Pernilla77
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka