N

nero94

Hej!
Jag har länge undrat varför man vill att hästen ska drägla vid tävling/träning? Den kan ju knappast prestera bättre genom att tugga på bettet. Inte presterar jag bättre om jag dreglar eller tuggar, det blir ju bara en distraktion.. Dessutom ser hästarna så frustrerade ut då och hästen ser inte ut att tycka om det alls.. Är det verkligen rätt?
och varför vissa stänger hästens mun med aachen/remont träns? Vad har det för funktion, att det ser snyggare ut? :/ För att hästen inte ska gapa? Är det inte bättre att man då tar itu med problemet istället för att gömma problemet och skapa lidande för hästen..? För om hästen gapar kan den ha ont eller ett tandfel och då är det inte snällt att strunta i det. Dessutom kan det vara att den inte trivs med bettet eller att man är för hård i handen.

Jag vill veta för som sagt har undrat varför, finns det en bra anledning eller är det bara ngt gammalt som man inte kan/vill gå vidare ifrån. :/

Sv: Varför?

att hästen tuggar/ suger på bettet betyder ofta att hästen slappnar av, dvs motsatsen till att den gapar och flyr undan bettet.
snokrem + remont är egentligen till för att stabilisera bettet, men vissa använder det för att stänga igen munnen på en häst som gapar(dvs spänner den onödigt hårt så man inte ens får in ett lillfinger mellan nosrygg och grimma). själv så har jag remont på en av mina hästar för att stabilisera bettet vid hoppningen då hon är svårstyrd och ledande tygeltag behövs när hon rusar på mellan hindrena,(ska jobba på ridningen när vi kommer igång igen :p), hade innan fullcheek bett + pullarnosgrimma innan för samma syfte men hästen trivdes inte med nosgrimman och fullcheek + remont fungerade inte.
i dressyren så har vi engelsk nosgrimma.

personligen så tycker jag att remont nosgrimmor stabiliserar bettet bättre om man behöver det, och om man har snokremmen löst spänd bara för att man inte vill stänga igen munnen så kan man lika gärna rida utan.

Det jag kan svara på är, att de personerna som använder nosgrimmor till att stänga igen munnen på sina hästar, använder nosgrimma av fel orsaker. Många påstår att bettet ska ligga stadigare när man använder nosgrimma men det som händer när man spänner den så hårt är ju att hästen inte kan röra/öppna munnen och självklart ligget bettet still då..

Ett bett ska passa och ligga still vare sig man har en nosgrimma eller ej. Däremot är det även många som helt enkelt tycker det är snyggt att använda nosgrimma men har man bara den för utseéndets skull hoppas jag att man inte spänner den såpass hårt.

Gapar hästen eller visar obehag ska man självklart i första hand kolla upp munnen, eller kanske t.o.m kolla igenom hela hästen.

Varför man vill att en häst ska tugga eller dregla vet jag inte, däremot ser jag det som en positiv sak om min häst tuggar på bettet i mellan åt eftersom det visar att han inte spänner sig utan är rörlig i käke/mun. Hade han däremot hållt på och gapa och ha sig hade jag självklart kollat upp det. Kan tillägga att jag rider utan nosgrimma.

Mycket kring nosgrimmor och varför man använder/varför inte tror jag beror på okunskap, och att man inte hängt med i tiden.

Det jag har lärt mig (av lärare på Strömsholm) är att när hästen skummar i munnen - inte tuggar frenetiskt, utan suger och sväljer - är det ett tecken på avslappning/avspänning. Det ska vara kopplat till någon muskel i käkregionen och ha med sväljreflexen att göra (någon annan kan kanske anatomin bättre än jag). Dvs att det är något positivt, precis som att hästen lyfter svansen, och "bär" den, när ryggmuskulaturen arbetar rätt.
För mig är skummande mun, "vippande" öron och lyft svans något att sträva efter - ett bevis på att hästen arbetar på ett bra sätt.

Angående nosgrimma har du väl i princip rätt - många spänner den för hårt, eller försöker stänga munnen med den, vilket inte alls är bra. Min devis är att hästen måste bestämma! Jag har haft hästar som inte alls fungerat på aachen/engelsk(utan ville ha en remont) - andra har struntat i vilken nosgrimma de har haft, och jag har (tyvärr) haft en mycket trevlig dressyrhäst som bara trivdes med en pullargrimma, av någon outgrundlig anledning, och därför inte gick att tävla!
Jag tror att det är med nosgrimmor som med bett - rätt tillpassade kan de vara till stor hjälp, och att det inte finns bara ETT rätt, utan just är individuellt på hästen - men att de också kan vara till stor skada om det är fel modell eller felplacerade.
Mitt största aber idag med nosgrimmor överlag är att framförallt den engelska delen av en aachen oftast har satts för långt ned på nosryggen (i värsta fall för hårt spänd - men det tycker jag minskar, jag ser ofta nosgrimmor som är så lösa att de snarare stör av den anledningen), och att aachenremmen då blir att få fel vinkel. Min tro är att placeras de på det viset plus att de spänns lite för hårt så ger upphov till såriga munnar, och därav att nosgrimman fått skulden, trots att det är tillpassningen som är fel! (Eller fel sorts nosgrimma!)
När jag började min tävlingskarriär var remontgrimman helt ute, ansågs ful, och jag skulle tro att många hästar har fått lida pga modenycker snarare än att själva nosgrimman som fenomen skulle vara felaktig....

Som cha9 skrev så skall hästen inte tugga på bettet, den skall suga på det om den är avslappnad. Då skummar hästen lätt i munnen.

MEN! Dregglar hästen bokstavligt talat så har det inte med avslappning att göra, utan raka motsatsen. Då är underhalsmusklerna för spända, och munnen för aktiv, vilket ger upphov till allt för mycket skumbildning.

Svar på frågan varför är nog inte lätt att svara på. Okunskap, tradition och vana är nog det närmaste man kommer.

Senast ändrad:

Jag har länge undrat varför man vill att hästen ska drägla vid tävling/träning? Den kan ju knappast prestera bättre genom att tugga på bettet. Inte presterar jag bättre om jag dreglar eller tuggar, det blir ju bara en distraktion.. Dessutom ser hästarna så frustrerade ut då och hästen ser inte ut att tycka om det alls.. Är det verkligen rätt?

Man vill att den ska tugga på bettet, även om ordet "tugga" är missvisande, det är snarare är ett lugnt sugande, ibland nästan lite slafsande. Hästen ska vara avslappnad i käkarna och vara "med" i ryttarens hand - munnen får aldrig bli stum.

Går den och gapar/tuggar stort så är den irriterad, liksom om den försöker komma undan bettet genom att ex smyga bakom hand.

Den ska salivera, vilket är ett tecken på att den suger på bettet och är "med". Men generellt ska den inte fradga jättemycket, det är (också) oftast ett tecken på irritation. Sådant är olika med olika hästar dock, vissa saliverar väldigt mycket - men trivs bra med handen och bettet ändå.

och varför vissa stänger hästens mun med aachen/remont träns? Vad har det för funktion, att det ser snyggare ut? :/ För att hästen inte ska gapa? Är det inte bättre att man då tar itu med problemet istället för att gömma problemet och skapa lidande för hästen..?

Aachen är användbart i vissa sammanhang, liksom remont-, pullar- och engelsk nosgrimma kan vara det i andra. Dessa används inte enbart för att stänga igen munnen på hästen, även om alla har den funktionen också. Vissa hästar blir tryggare med nosgrimma, och vissa behöver den för att de är olydiga annars. Vill du veta exakt hur varje sort fungerar så slå upp dem specifikt.

Jag är överlag emot att man använder hjälpmedel utan att ha tänkt över varför man har dem. Det ska finnas en tanke bakom alla snören vi sätter fast på hästen, och alla metalldelar vi sätter i dess mun. Däremot ser jag inte nosgrimmor per automatik som något negativt eller skadligt. Så länge ryttaren vet varför hon använder dem och hur de fungerar.

För om hästen gapar kan den ha ont eller ett tandfel och då är det inte snällt att strunta i det. Dessutom kan det vara att den inte trivs med bettet eller att man är för hård i handen.

Javisst kan det vara så. Eller så är hästen olydig, eller så är den ung och vet inte hur den ska agera med bettet i munnen, eller så finns det någon annan orsak...

Jag vill veta för som sagt har undrat varför, finns det en bra anledning eller är det bara ngt gammalt som man inte kan/vill gå vidare ifrån.

Det finns en hel massa anledningar till all utrustning som vi använder idag. Det är ju få grejer som "bara uppkommit". All utrustning är framtagna hjälpmedel - sadel, stigbyglar, bett, träns med tyglar...

Sedan får man ta reda på hur utrustningen inverkar på hästen, och vilken typ av hjälp ryttare respektive häst behöver.

skummandet och dreglandet har du fått svar på.. lite, för att hästen suger på bettet och den får vitt "läppstift" =hästen slappnar av och accepterar bettet.

Torr mun eller överdrivet skummande mun - spänd häst som inte accepterar/gillar bettet.

nosgrimmor: jag har lärt mig att man har dem för att avlasta munnen. - man tar i tygeln, bettet trycker mot underkäken som skulle öppnas eller behöva hållas stängd av hästen om inte nosgrimman fanns som stöd för underkäken. En rätt anpassad nosgrimma gör att hästen kan slappna av i käken och suga på bettet.

Att folk drar dem för hårt är okunskap. Man tror att man kommer runt hästens försök att komma undan bettets inverkan genom att snöra ihop munnen på den. I vissa fall kan man använda en nosgrimma till att hålla igen munnen för att hästen inte ska lägga tungan över bettet tills den har lärt sig av med den vanan och accepterar bettet. Om den lägger tungan över bettet så kan den ju skadas. men som sagt. En nosgrimma är inte enda eller nödvändigtvis det bästa sättet att komma åt det problemet.

Tack för alla svar, det hjälpte att förstå lite bättre :)

När min 5 åring känns trevlig att rida så skummar han mkt i munnen. Det är för mig ett bra tecken.
Dagarna han inte skummar är oftast dagar som han inte varit lika positiv att rida.

så för mig är skummandet positivt.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 568
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar